
AI/ML – czy na pewno znasz ich znaczenie?
Kiedyś istniało wyraźne, techniczne oddzielenie terminów takich jak sztuczna inteligencja (AI – Artificial Intelligence) i uczenie maszynowe (ML – Machine Learning) – jeszcze niedawno te technologie pozostawały w dużej mierze teoretyczne. Gdy tylko stały się praktyczne w realnym świecie, a następnie przekształcane w produkty, wkroczyli marketerzy.
Powszechne nadużywanie terminów AI/ML w marketingu zaczęło prowadzić do mylenia znaczenia tych słów. Możesz myśleć o tym jako o stosunkowo niewielkim problemie – dopóki nie zdasz sobie sprawy, że jest to sedno niektórych całkowicie zwodniczych praktyk. Badania wykazały, że nawet 40 procent europejskich startupów, które twierdzą, że używają sztucznej inteligencji, w rzeczywistości kłamie lub wyolbrzymia swoje możliwości.
Jeśli nie wiesz, czym dokładnie jest sztuczna inteligencja/uczenie maszynowe ani jaka jest między nimi różnica, to jest o wiele bardziej prawdopodobne, że możesz zostać oszukany, gdy kupujesz produkt oparty na tych technologiach.
Czym jest sztuczna inteligencja?
Istnieje automatyczne powiązanie między sztuczną inteligencją a science fiction. Kiedy ludzie myślą o sztucznej inteligencji, zwykle myślą o Terminatorze, Star Trek, itp. Stanowią one bardzo specyficzną formę sztucznej inteligencji, znaną jako AGI - sztuczna ogólna inteligencja (znana również jako silna sztuczna inteligencja) – forma cyfrowa świadomości, która może dorównać lub przewyższyć ludzką wydajność w dowolnej liczbie wskaźników. AGI równie dobrze poradzi sobie z rozwiązywaniem równań matematycznych, prowadzeniem ludzkiej rozmowy czy komponowaniem sonetu.
Obecnie nie ma działającego przykładu AGI, a prawdopodobieństwo stworzenia takiego systemu jest nadal niskie. Próby stworzenia AGI obracają się obecnie wokół idei skanowania i modelowania ludzkiego mózgu, a następnie replikacji ludzkiego mózgu w oprogramowaniu. Jest to rodzaj podejścia odgórnego – ludzie są jedynym przykładem działającej świadomości, więc aby stworzyć inne czujące systemy, warto zacząć od punktu widzenia naszych mózgów i spróbować je skopiować.
Jeśli przyjmiesz podejście oddolne, otrzymasz tak zwaną wąską lub słabą sztuczną inteligencję. Jest to rodzaj sztucznej inteligencji, który widzisz na co dzień – sztuczna inteligencja, która wyróżnia się w jednym konkretnym zadaniu. Sztuczna inteligencja obsługuje aplikacje, które pomagają znaleźć muzykę do słuchania, oznaczać znajomych na zdjęciach w mediach społecznościowych, może pomóc chronić przed złośliwym oprogramowaniem itp.
Ten rodzaj wąskiej sztucznej inteligencji robi tylko jedną rzecz, ale robi to znacznie szybciej i lepiej niż człowiek. Wyobraź sobie skanowanie miliona zamówień dziennie, aby upewnić się, że nie ma fałszerstw – szybko się znudzisz i zaczniesz popełniać błędy. Sztuczna inteligencja może przetwarzać te rozkazy w mgnieniu oka i wyłapywać więcej błędów i podejrzanych działań, niż potrafiłby kiedykolwiek wyszkolony ludzki obserwator.
Czym jest uczenie maszynowe?
Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja to nie to samo – ALE, jeśli chcesz stworzyć wąską sztuczną inteligencję w prosty sposób, uczenie maszynowe jest coraz częściej jedyną opcją.
Uczenie maszynowe polega na tym, że robisz coś źle, a potem w końcu robisz to dobrze. Oto wyjaśnienie laika, jak to działa.
Załóżmy, że tworzysz program do rozpoznawania obrazów, aby znaleźć zdjęcia uroczych psów. Najpierw dajesz programowi pewne wyobrażenie o tym, jak wygląda pies. Następnie pokazujesz mu zestaw danych obrazów – niektóre z psami, inne bez. Każesz swojemu oprogramowaniu wybrać psy. Najprawdopodobniej oprogramowanie zrobi to w większości źle. W porządku. Mówisz programowi, które zdjęcia są prawidłowe, a następnie powtarzasz z różnymi zestawami danych, aż oprogramowanie zacznie pewnie wybierać psy.
Ten przykład pokazuje główną zasadę zalet uczenia maszynowego: w żadnym momencie nie musisz wchodzić w zawiłości oprogramowania i kodować go, aby rozpoznawać psy. Zamiast tego maszyna „koduje się sama”, generując modele matematyczne, aby znaleźć psy, a następnie udoskonalając je, gdy jest szkolona na dodatkowych danych.
To są podstawy tego, jak to działa.
Korzystając z uczenia maszynowego, oszczędzasz czas i wysiłek w tworzeniu wąskiej sztucznej inteligencji. Zamiast ręcznie tworzyć złożone i rozgałęzione drzewo decyzyjne, drzewo decyzyjne rośnie samoczynnie i zwiększa swoją użyteczność za każdym razem, gdy napotyka nowe dane i je klasyfikuje. Uczenie maszynowe znacznie zwiększa skuteczność naukowców zajmujących się danymi, dzięki ograniczeniu wysiłku związanego z tworzeniem modeli i kategoryzacją danych.
AI/ML dla lepszej wydajności
Różnica między uczeniem maszynowym a sztuczną inteligencją polega na tym, że uczenie maszynowe jest jednym z – ale nie jedynym – prekursorem tworzenia wąskiej sztucznej inteligencji. W szczególności uczenie maszynowe to najlepszy i najszybszy sposób na stworzenie wąskiego modelu sztucznej inteligencji w celu kategoryzacji danych, wykrywania oszustw, rozpoznawania obrazów lub przewidywania przyszłości (między innymi).
Chociaż marketing na wiele sposobów zniekształcił znaczenie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, zaletą technologii skomercjalizowania jest to, że używanie i tworzenie modeli uczenia maszynowego jest teraz łatwiejsze niż kiedykolwiek — zakładając, że pracujesz z firmą, która sprzedaje oryginalny produkt.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
Filtry i bany od Google - co oznaczają dla Twojej strony?
Filtry i bany od Google - jak dowiedzieć się, że mamy nałożony filtr od Google? Za co można dostać bana od Google? Jak pozbyć się kary od Google?
5 powodów, dla których nie warto rezygnować z pozycjonowania podczas pandemii
Czas pandemii koronawirusa jest trudny dla wszystkich, jednak w szczególności odczuwają go przedsiębiorcy. Dlaczego, mimo niestabilnej sytuacji w gospodarce, nie warto przerywać pozycjonowania strony internetowej?
Rodzaje wyników wyszukiwania w Google, czyli różne elementy SERP
Większość z nas, wyszukując haseł w wyszukiwarce Google, na przestrzeni lat mogła nie zauważyć zmian, jakie zostały wprowadzone. Przyjrzyjmy się różnym rodzajom wyników wyszukiwań w Google.
Mobile First Index - czym jest i jakie ma znaczenie dla SEO?
Nadeszła era mobilności, kiedy większe znaczenie zdobywają smartfony niż komputery. Google również podążą tym trendem, wprowadzając Mobile First Index. Czym jest i jakie ma znaczenie dla Google?
Direct answer - jak uzyskać pozycję zero w Google?
Czym jest Direct Answer i dlaczego wszyscy marzą o „pozycji zerowej” w Google? Przedstawimy sprawdzone sposoby na pojawienie się w bezpośrednich odpowiedziach i wyjaśnimy specyfikę ich działania.
Czym są dane strukturalne i jaką pełnią rolę w Google?
Początki wyszukiwarki wyglądały dosyć jednolicie – wszystkie wyniki wyszukiwań wyglądały tak samo. Z biegiem lat wprowadzano coraz więcej usprawnień, mających na celu sprawniejsze i szybsze wyszukiwanie haseł. Te modyfikacje sposobu prezentacji skutkowały wprowadzeniem danych strukturalnych.
SXO, czyli SEO i UX jako nowy trend
Co to jest SXO? Jak jest powiązane z pozycjonowaniem stron i jaki ma wpływ na wyniki wyszukiwania? Dowiedz się, jak wpłynąć na poprawę wyświetleń!
Marketing internetowy - 5 najpopularniejszych narzędzi
5 najpopularniejszych narzędzi marketingu internetowego - czym jest e-marketing? Dlaczego warto się na nim znać pozycjonując strony internetowe? Co go różni od tradycyjnego marketingu?
7 wskazówek pozycjonowania wizytówki w Google Maps
Masz firmę i zależy Ci na pozyskaniu klientów lokalnych? A może klienci nie mogą trafić do Twojej firmy przez skomplikowany dojazd? Pozycjonowanie w Google Maps to idealny sposób na zaistnienie na lokalnym rynku i pojawienie się najbliżej potrzebującego odbiorcy. Zobacz 7 naszych wskazówek pozycjonowania w Google Maps Twojej wirtualnej wizytówki firmowej!
Blog firmowy - korzyści jego prowadzenia
Zauważyłeś, że wiele firm na swoich stronach internetowych prowadzi blogi? Prawnicy, producenci okien, salony fryzjerskie czy poradnie dietetyczne – najróżniejsze dziedziny i branże. Ciekawiło Cię, w jakim celu to robią? Oprócz faktu, że jest to doskonały sposób na darmową reklamę w Internecie, jest jeszcze kilka innych powodów. Sprawdź!
Google Voice Search - powiedz, żeby wyszukać
Giganci internetowi starają się odpowiadać na potrzeby użytkowników, tworząc coraz to nowe udogodnienia i narzędzia przyspieszające i ułatwiające korzystanie z wyszukiwarek. Jednym z nich, które szybko zyskuje przewagę, jest Google Voice Search.
Najpopularniejsze wyszukiwania w 2019 roku w Google
Każdego roku ludzie z różnych krajów wpisują miliony zapytań do wyszukiwarki Google dotyczące najróżniejszych tematów. Rok 2019 obfitował w liczne istotne wydarzenia, spośród których możemy wyróżnić te mniej i bardziej interesujące. Jakie były trendy wśród zapytań użytkowników Google w 2019 roku?