
AIDA - znaczenie i rola w marketingu
Często nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale od momentu poznania marki do momentu faktycznego zakupu, firmy strategicznie analizują nasze zachowania zakupowe i starają się wpływać na nie na każdym etapie. Odbywa się to za pomocą modelu AIDA, która pomaga podzielić podróż klienta na odrębne części. Marka jest wtedy w stanie zaplanować strategie marketingowe i reklamowe wpływające na każdą część, tak aby konsument był zmuszony do zaangażowania się i ostatecznie do zakupu jej produktu.
Czym jest model AIDA?
Jest to model stosowany w marketingu, który opisuje kroki, przez które przechodzi klient w procesie zakupu produktu. Model AIDA jest używany od końca XIX wieku. Był wielokrotnie opiniowany i modyfikowany na przestrzeni lat, zarówno w marketingu, jak i public relations. Termin ten został po raz pierwszy ukuty w 1898 roku przez E. St. Elmo Lewisa, amerykańskiego biznesmena szukającego sposobu na optymalizację interakcji sprzedażowych. Od tego czasu został dopracowany i rozwinięty, aby pozostać zgodny z nowoczesnymi taktykami marketingowymi.
Marketing pełen jest akronimów, także w tym przypadku. AIDA to skrót od czterech słów z języka angielskiego, który jest utworzony przez pierwsze litery tych wyrazów:
- A - Attention (uwaga) – przyciągnięcie uwagi konsumenta. Służą do tego m.in. social media, tradycyjne ulotki bądź reklamy Google Ads.
- I - Interest (zainteresowanie) – wykorzystanie zainteresowania konsumenta produktem. Dobrym przykładem może być tutaj platforma Netflix, która oferuje darmowy miesięczny okres próbny na zapoznanie się ze swoimi usługami.
- D - Desire (pożądanie) – kluczowe jest wzbudzenie uczucia pożądania dla danego produktu – ponownie wracając do przykładu Netflixa, będą to np. wysokiej jakości filmy i seriale, brak reklam, wysoka jakość czy możliwość oglądania na wielu urządzeniach.
- A - Action (działanie) – dążenie do dokonania przez klienta konwersji. Netlflix zachęca użytkowników do wykupienia pakietu po okresie próbnym lub dłuższej nieobecności.

Rozwój modelu AIDA
Jednym z powodów trwałej popularności AIDA jest jej prostota; to model łatwy do zrozumienia i wdrożenia. Jednak ta sama prostota budzi również krytykę, zwłaszcza w odniesieniu do jej linearnego charakteru. Mając więcej niż kiedykolwiek sposobów docierania do klientów, AIDA może nie uwzględniać różnych punktów sprzedaży i różnicy między zakupami stacjonarnymi a online.
Niektórzy eksperci dodają „S” na końcu AIDA, aby uwzględnić „satisfaction”, czyli zadowolenie klientów, podczas gdy jeszcze inni dodają „R” – „retention” czyli utrzymanie, zauważając, że produkt lub usługa musi zadowolić i zatrzymać klienta, aby wygenerować przyszłą sprzedaż.
Powstało w ten sposób kilka dodatkowych odmian oryginalnego lejka AIDA, aby wypełnić te luki:
- REAN (docieraj, angażuj, aktywuj i pielęgnuj);
- AIDCAS – czyli AIDA uzupełniona o C – Conviction (przekonanie o słuszności wyboru) oraz S – Satisfaction (satysfakcja);
- DAGMAR - model określania celów reklamy służący do oceny jej rezultatów.
Jednocześnie psychologia kupującego nie zmieniła się na tyle, aby całkowicie zdyskontować model AIDA. Firmy e-commerce przyciągnąć zainteresowanie, zanim będą mogły przypieczętować transakcję działaniem, dlatego warto rozważyć ten rodzaj lejka marketingowego.
Niezależnie od tego, czy używasz lejka AIDA jako podstawy swojej strategii marketingowej, czy po prostu pamiętaj o tym podczas pisania treści w mediach społecznościowych - jest to pomocny sposób na przejęcie kontroli i poprowadzenie klientów przez ich podróż.
Wady AIDA
Znając AIDA i sposób jej działania, warto też zapoznać się z jej ograniczeniami.
1. Nie uwzględnia nieliniowych podróży kupującego.
AIDA wykonuje fantastyczną robotę, opisując liniowy proces myślowy przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Jednak nie wszystkie decyzje zakupowe mają charakter liniowy. Potencjalny klient może osiągnąć końcowy punkt ścieżki, ale ostatecznie wybierze inne rozwiązanie, wracając do pierwotnego dostawcy, gdy jego potrzeby nie zostaną zaspokojone.
2. Nie uwzględnia zakupów impulsywnych ani super krótkich cykli sprzedaży.
Oprócz nieliniowej podróży potencjalny klient może przechodzić jednocześnie przez wiele etapów AIDA — wszystkie cztery w celu zakupu impulsowego lub awaryjnego.
3. To tylko mały fragment całościowej strategii biznesowej.
AIDA ogranicza się również do zakupów po raz pierwszy. Niektóre firmy próbują dostosować swoją strategię do lejków marketingowych, jednak przy zyskaniu zadowolenia klientów można zdobywać referencje i polecenia, generując więcej uwagi, zainteresowania i (a tym samym) klientów.
4. To prawie zbyt proste.
AIDA może być skuteczna w konceptualizacji procesu zakupu w umyśle konsumenta, jednak jednocześnie zbyt uproszczona, aby opisać etapy procesu zakupu w przypadku decyzji, które są bardziej złożone. Dzisiejsi nabywcy mają do dyspozycji więcej zasobów do researchu, porównywania cen, sklepów itp.
Jeśli jesteś gotowy na wypróbowanie nowej strategii, aby Twoje treści były częściej czytane, utrzymuj zainteresowanie potencjalnych klientów i czytelników oraz skłaniaj ich do działania — wypróbuj AIDA.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
Asystent Google - jego możliwości
Na początku 2019 roku Google postanowił uruchomić kolejne swoje narzędzie w polskiej wersji językowej – Asystent Google. Jest to bardzo innowacyjny pomysł, na którego premierę czekało wielu użytkowników smartfonów i tabletów. Uważa się go za androidową konkurencję dla Siri marki Apple i duży skok technologiczny. Jakie możliwości i zalety kryją się za asystentem Google?
Głosowanie przez Internet - czy jest możliwe w Polsce?
W Polsce coraz chętniej otwieramy się na możliwości usług internetowych i z większym przekonaniem korzystamy chociażby z kont i przelewów bankowych. Takie technologiczne rozwiązania wykorzystywane są również w przebiegu głosowania. Z całego świata dobiegają do nas informacje o tzw. e-votingu. Czy takie rozwiązanie dostępne jest już w Polsce?
SEO Wordpress – 5 wskazówek pozycjonowania stron w Wordpressie
Wordpress został stworzony w języku PHP do obsługi blogów i sklepów internetowych. Jednak dobry kontent to nie wszystko - trzeba znać techniki i narzędzia, żeby go odpowiednio wypromować. Przedstawiamy zatem 5 wskazówek pozycjonowania stron w Wordpress.
Specjalista SEO i jego zadania
Wraz z rozwojem Internetu rośnie liczba stanowisk, które tworzą się na potrzeby tych przemian. Stale zwiększa się grono pracowników branży IT, jak również firm marketingowych w Internecie. Jednym z takich zawodów jest właśnie specjalista SEO. Kim on dokładnie jest i jakie są jego zadania?
Google znajdzie Twoje urządzenie!
Posiadacze iPhonów zapewne dobrze znają funkcję Znajdź mój iPhone, którą proponuje Apple. Od teraz również właściciele smartfonów z Androidem mają okazję skorzystać z możliwości zlokalizowania swojego telefonu. Google zainicjowało stworzenie nowej usługi.
Co Google wie o Tobie? Jak to sprawdzić?
Google śledzi działania swoich użytkowników na różne sposoby. Dotyczy to nie tylko aktywności w sieci, ale też poczynań podejmowanych w realnym, fizycznym świecie. Gromadzone w ten sposób informacje można jednak łatwo sprawdzić, a w razie potrzeby usunąć.
Artykuł 13 - czy to koniec obecnego Internetu?
24 marca 2019 roku Parlament Europejski w Strasburgu poparł wprowadzenie w życie dyrektywy normującej prawa autorskie w Internecie. Wszystkie przebiega w atmosferze wielkich emocji i kontrowersji. Niektórzy wskazują na nową cenzurę Internetu. Co się zmieni?
Historia i sukces wyszukiwarki Google
Powstanie i rozwój Google to modelowy przykład amerykańskiego snu. Wszystko zaczęło się od dwóch studentów, którzy pracowali w garażu nad swoim uczelnianym projektem.
Najpopularniejsze wyszukiwania Google w 2018 roku
Jak co roku, Google stworzył zestawienie najpopularniejszych wyszukiwań w ubiegłych dwunastu miesiącach. W formie list opublikował tematy, które najbardziej nas intrygowały. Dzięki temu w skrócie możemy przypomnieć sobie, co ciekawego działo się w minionym roku i jakie wydarzenia cieszyły się największym zainteresowaniem.
Najpopularniejsze wyszukiwania Google w 2017 roku
Jesteś ciekaw co najczęściej wyszukiwali internauci w 2017 roku? Sprawdź! Będziesz zaskoczony wynikami :)