Dlaczego Core Web Vitals są ważne w SEO?
Core Web Vitals – czym są i dlaczego są tak ważne w SEO?
Google to gigant internetowy udostępniający wiele narzędzi, ale przede wszystkim wyszukiwarka, a jej zadaniem jest dopasowanie najlepszych możliwych wyników do zapytania użytkownika. Tutaj jednak sprawy stają się interesujące.
Do tej pory proces ten był głównie semantyczny. Algorytmy szukały wysokiej jakości treści, które pasują do intencji wyszukiwania. Przeprowadziłyby również audyt pod kątem przyjazności dla urządzeń mobilnych, bezpiecznego przeglądania i obecności błędów na stronie.
Teraz Google podnosi poprzeczkę. Włączenie Core Web Vitals - podstawowych wskaźników internetowych jako czynnika rankingowego oznacza, że witryny, które nie stosują najlepszych praktyk i nie są na bieżąco z trendami SEO, otrzymają niższe wyniki w rankingu niż te, które to robią.
Podczas gdy oryginalna i merytoryczna treść zawsze będzie znakomita dla SEO, Google będzie również oceniać wydajność witryny na podstawie tego, jak dobrze użytkownicy wchodzą w interakcję z Twoją witryną.
Google określiło trzy nowe kluczowe wskaźniki internetowe, których będzie używał do oceny jakości witryny dla użytkownika.
Czym są Core Web Vitals?
Podstawowe wskaźniki internetowe to zestaw standardowych wskaźników Google, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze strony internetowej. Webvitals wprowadzane są stopniowo od czerwca 2021 roku, dzięki czemu wyszukiwarka Google może weryfikować wszelkie nieprawidłowości, a użytkownicy powoli dostosowywać swoje witryny. Chociaż podstawowe wskaźniki internetowe zostały stworzone dla programistów, narzędzia te mogą być używane przez wszystkich właścicieli witryn, ponieważ rozkładają one na czynniki rzeczywiste wrażenia użytkownika na stronie. Core Web Vitals stanowi bazową część Googlowej inicjatywy Page Experience, której rolą jest unifikacja wytycznych i rekomendowanych praktyk dotyczących tworzenia wysokiej jakości stron w jednym, wygodnym i wiarygodnym miejscu. CWV skupia się przede wszystkim na User Experience.
Core Web Vitals identyfikują problemy z doświadczeniem użytkownika, generując miernik dla trzech głównych obszarów doświadczenia użytkownika, w tym:
- Wydajność ładowania strony
- Łatwość interakcji
- Wizualna stabilność strony z perspektywy użytkownika
Każdy z tych wskaźników przedstawia własne spojrzenie na różne elementy, które wpływają na interakcję użytkowników i interakcję z witryną. Podczas gdy programiści muszą myśleć o „doświadczeniu użytkownika” z perspektywy holistycznej, te niezależne wskaźniki pomagają rozbić różne zmienne na mniejsze części, aby właściciele witryn mogli zidentyfikować i naprawić problemy techniczne w swojej witrynie.
Przyjrzyjmy się trzem głównym wskaźnikom zawartym w Core Web Vitals, aby ulepszyć swoje witryny już dziś!
Core Web Vitals to wskaźniki określające szybkość i wydajność witryny.
Do Core Web Vitals należą:
1. Largest Contentful Paint (LCP)
Wskaźnik LCP informuje o wydajności ładowania strony. Jest to czas potrzebny na wyrenderowanie największego elementu treści lub obrazu wyświetlanego w widocznym obszarze, od momentu, gdy użytkownik zażąda adresu URL. Aby osiągnąć dobry wynik dla Google i dla użytkownika, LCP nie powinien przekroczyć 2,5 sekundy.
Jednak LCP może być inny dla każdego typu strony. Zdjęcie produktu może być najważniejszą treścią na stronie produktu, podczas gdy nagłówek H1 dotyczy bloga.
Właściciele witryn potrzebują stron, które szybko się ładują, aby zapewnić przyjemne wrażenia dla użytkowników. Czas ładowania jest nie tylko kluczowym czynnikiem pozytywnego doświadczenia użytkownika, ale strona, która ładuje się szybko, ma większe szanse na wyższą pozycję w Google. Co więcej, krótkie czasy wczytywania wykazały wpływ na zaangażowanie i współczynniki konwersji w porównaniu ze stroną z długimi czasami wczytywania.
Czynniki wpływające na LCP:
- elementy img,
- elementy img wewnątrz elementu svg,
- elementy video (używany jest obrazek filmu),
- elementy z tłem ładowanym za pomocą funkcji url,
- elementy blokowe lub liniowe zawierające fragmenty tekstu.
2. First Input Delay (FID)
First Input Delay, czyli opóźnienie pierwszego wejścia, informuje o interaktywności, responsywności strony. Chcąc zapewnić jak najlepsze doświadczenie użytkownikowi wartość FID nie powinna przekraczać 100 ms.
FID mierzy czas od pierwszej interakcji użytkownika ze stroną (tj. gdy kliknie łącze, kliknie przycisk lub użyje niestandardowego elementu sterującego opartego na języku JavaScript) do momentu, w którym przeglądarka rzeczywiście jest w stanie zareagować na tę interakcję .
Nowoczesne witryny internetowe wykorzystują szereg zaawansowanych technologii i dynamiczne widżety, aby dostarczać ciekawie przedstawione treści swoim odbiorcom. Chociaż ten rodzaj treści może uatrakcyjnić odbiór, ulepszenia mogą powodować opóźnienia, które wymagają od użytkownika oczekiwania na działanie przeglądarki. Warto sprawdzić swoją witrynę i zmierzyć swój FID!
3. Cumulative Layout Shift (CLS)
Cumulative Layout Shift to wielkość przesunięcia układu strony podczas fazy ładowania i mierzy stabilność strony. CLS opiera się na formule, która określa, ile razy elementy na stronie poruszają się lub „przesuwają się” podczas ładowania strony. Im mniej zmian, tym lepiej. Chodzi tu o przesunięcia niewynikające z interakcji użytkownika, a takie, które są skutkiem problemów programistycznych.
W przypadku CLS o dobrym wyniku mówimy, gdy jest on na poziomie 0,1 lub niższym. Alarmujący powinien być rezultat przekraczający 0,25.
Jak poprawić CLS?
- unikaj stylów inline
- jeżeli Twój serwis zawiera reklamy – przenieś je z góry strony na środek lub dół witryny
- elementy iframe osadzaj w divach lub sekcjach o określonych wymiarach
- stosuj zdjęcia o określonych w kodzie wymiarach
Pomiary Core Web Vitals
PageSpeed Insight pozwala na uzyskanie danych pomiarowych, takich jak:
- Largest Contentful Paint (Największe wyrenderowanie treści)
- First Contentful Paint (Pierwsze wyrenderowanie treści)
- Cumulative Layout Shift (Zbiorcze przesunięcie układu)
- Speed Index (Indeks szybkości)
- Time to Interactive (Czas do pełnej interaktywności)
- Total Blocking Time (Łączny czas zablokowania)
Jak poprawić swoje wskaźniki internetowe?
Chociaż techniki ulepszania wskaźników Web Vital Twojej witryny mogą być skomplikowane technicznie, proces jest stosunkowo prosty. Oto kilka ogólnych wskazówek, jak podjąć działania, aby wpłynąć na pomiary Core Web Vitals Twojej witryny.
- Pozwól użytkownikom kierować Twoimi wysiłkami. Spójrz na swoje statystyki, aby zidentyfikować najważniejsze strony i od nich zacznij. Pierwsze strony docelowe i podstawowe przepływy użytkowników to często miejsca, od których należy zacząć szukać.
- Zoptymalizuj pod kątem stabilności wizualnej i interaktywności. Opóźnij wykonanie każdego nieistotnego fragmentu kodu JavaScript po ustabilizowaniu strony dla użytkownika. Przeglądarka musi pobierać, przetwarzać i renderować każdy plik jeden po drugim. Ludzie często są zaskoczeni, ile czasu zajmuje przetworzenie wszystkich dodatkowych plików JavaScript. Poświęć trochę czasu na zbadanie swojej strony pod tym kątem.
- Testuj i monitoruj, aby uniknąć pełzania wydajności. Z biegiem czasu hacki programistyczne i obrazy zakodowane na stałe mają tendencję do przemykania się po sieci CDN i pogarszania komfortu użytkowania. Najłatwiejszym sposobem naprawienia problemu z wydajnością jest przede wszystkim zapobieganie jego występowaniu poprzez testowanie w środowiskach przedprodukcyjnych.
Wnioski – znaczenie CWB dla SEO
Algorytmy Google powoli zmierzają w kierunku bardziej zorientowanego na użytkownika podejścia do rankingu stron internetowych. Wytyczne oparte na nowych Core Web Vitals będą nagradzać witryny, które dobrze sobie radzą pod względem czasu ładowania głównej zawartości, stabilności i responsywności witryny.
Im szybciej zaczniesz wprowadzać ulepszenia UX na swojej stronie, tym większa będzie Twoja przewaga nad konkurencją. Zacznij od przeprowadzenia analizy swojej witryny i sprawdzenia, jakie wartości czynników otrzyma.
Częstymi problemami są nieskompresowane obrazy, duże pliki czy inwazyjne wyskakujące okienka, chociaż to tylko wierzchołek góry lodowej.
Jeśli Twoja firma ceni swoją obecność w wyszukiwarce i chce pozyskiwać więcej leadów z Google, nie czekaj z optymalizacją pod kątem Core Web Vitals. Pomoże Ci zapewnić lepsze wrażenia użytkownika i ostatecznie zwiększyć współczynniki konwersji.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
Asystent Google - jego możliwości
Na początku 2019 roku Google postanowił uruchomić kolejne swoje narzędzie w polskiej wersji językowej – Asystent Google. Jest to bardzo innowacyjny pomysł, na którego premierę czekało wielu użytkowników smartfonów i tabletów. Uważa się go za androidową konkurencję dla Siri marki Apple i duży skok technologiczny. Jakie możliwości i zalety kryją się za asystentem Google?
Głosowanie przez Internet - czy jest możliwe w Polsce?
W Polsce coraz chętniej otwieramy się na możliwości usług internetowych i z większym przekonaniem korzystamy chociażby z kont i przelewów bankowych. Takie technologiczne rozwiązania wykorzystywane są również w przebiegu głosowania. Z całego świata dobiegają do nas informacje o tzw. e-votingu. Czy takie rozwiązanie dostępne jest już w Polsce?
SEO Wordpress – 5 wskazówek pozycjonowania stron w Wordpressie
Wordpress został stworzony w języku PHP do obsługi blogów i sklepów internetowych. Jednak dobry kontent to nie wszystko - trzeba znać techniki i narzędzia, żeby go odpowiednio wypromować. Przedstawiamy zatem 5 wskazówek pozycjonowania stron w Wordpress.
Specjalista SEO i jego zadania
Wraz z rozwojem Internetu rośnie liczba stanowisk, które tworzą się na potrzeby tych przemian. Stale zwiększa się grono pracowników branży IT, jak również firm marketingowych w Internecie. Jednym z takich zawodów jest właśnie specjalista SEO. Kim on dokładnie jest i jakie są jego zadania?
Google znajdzie Twoje urządzenie!
Posiadacze iPhonów zapewne dobrze znają funkcję Znajdź mój iPhone, którą proponuje Apple. Od teraz również właściciele smartfonów z Androidem mają okazję skorzystać z możliwości zlokalizowania swojego telefonu. Google zainicjowało stworzenie nowej usługi.
Co Google wie o Tobie? Jak to sprawdzić?
Google śledzi działania swoich użytkowników na różne sposoby. Dotyczy to nie tylko aktywności w sieci, ale też poczynań podejmowanych w realnym, fizycznym świecie. Gromadzone w ten sposób informacje można jednak łatwo sprawdzić, a w razie potrzeby usunąć.
Artykuł 13 - czy to koniec obecnego Internetu?
24 marca 2019 roku Parlament Europejski w Strasburgu poparł wprowadzenie w życie dyrektywy normującej prawa autorskie w Internecie. Wszystkie przebiega w atmosferze wielkich emocji i kontrowersji. Niektórzy wskazują na nową cenzurę Internetu. Co się zmieni?
Historia i sukces wyszukiwarki Google
Powstanie i rozwój Google to modelowy przykład amerykańskiego snu. Wszystko zaczęło się od dwóch studentów, którzy pracowali w garażu nad swoim uczelnianym projektem.
Najpopularniejsze wyszukiwania Google w 2018 roku
Jak co roku, Google stworzył zestawienie najpopularniejszych wyszukiwań w ubiegłych dwunastu miesiącach. W formie list opublikował tematy, które najbardziej nas intrygowały. Dzięki temu w skrócie możemy przypomnieć sobie, co ciekawego działo się w minionym roku i jakie wydarzenia cieszyły się największym zainteresowaniem.
Najpopularniejsze wyszukiwania Google w 2017 roku
Jesteś ciekaw co najczęściej wyszukiwali internauci w 2017 roku? Sprawdź! Będziesz zaskoczony wynikami :)