
Infinite scroll vs. paginacja - czym są i jaki mają wpływ na SEO?
Treści czynią każdą witrynę unikalną, że Twoja witryna jest wyjątkowa. Żadna inna firma internetowa nie może zapewnić dokładnie takich samych doświadczeń online, a dobrze dobrana treść pomoże Twojej firmie wyróżnić się i przekształcić odwiedzających w potencjalnych klientów.
Po poświęceniu czasu na opracowanie zawartości swojej witryny będziesz chciał, aby zapewnić najbardziej odpowiedni sposób jej przeglądania. Jest to główny czynnik przy tworzeniu witryny: jak organizować i wyświetlać treści w sposób zadowalający moich użytkowników?
Współczesne strony internetowe można zasadniczo podzielić na dwie kategorie organizacji treści. Istnieją witryny podzielone na strony, które dzielą fragmenty treści według podstron, oraz witryny z tzw. nieskończonym przewijaniem – infinite scroll, które umieszczają wszystko na jednej stronie.
Paginacja vs. Infinite scroll
Jeśli chodzi o wspólną płaszczyznę, paginacja i infinite scroll mają dwa główne podobieństwa:
- Oba są wzorcami interfejsu dla użytkownika, za pomocą których można wyświetlać treści internetowe.
- Oba mogą być dobrym wyborem w zależności od specyfiki strony.
Co to jest paginacja strony?
Paginacja to technika, w której treści online są dzielone na kilka stron internetowych. Jeśli przewiniesz na dół strony internetowej, która korzysta z paginacji, zobaczysz rząd numerów stron lub linki next/prev, które pozwolą Ci przejść do następnej strony. Są to elementy sterujące nawigacją, które umożliwiają użytkownikowi bezpośredni dostęp do każdej strony internetowej w serii podzielonej na strony poprzez ręczne kliknięcie – od pierwszej do ostatniej strony.

Te przyciski są również komunikatem do robotów Google, że cała zawartość serii jest połączona i można ją zindeksować, nawet jeśli jest rozdzielona na wiele stron. Taka prezentacja informacji zapewnia użytkownikom strukturę i hierarchię potrzebną do pełnego zrozumienia treści i chociaż wymaga większej liczby kliknięć, działania te mają znaczenie, ponieważ przybliżają użytkownika do pożądanego rezultatu.
Użytkownicy na ogół wolą jasny koniec swoich poszukiwań, ponieważ zaspokaja to potrzebę „dokończonego zadania”.
Świetnym przykładem paginacji jest strona wyników wyszukiwania w Google. Przyciski nawigacyjne na dole każdej strony podzielonej na strony informują użytkowników, która strona jest aktualnie wybrana i ile jeszcze stron jest do przeszukania.
Witryny e-commerce również często korzystają z paginacji, ponieważ zazwyczaj oferowanych jest tak wiele produktów, że lepiej umieścić je na osobnych podstronach.
Czym jest infinite scroll?
Podczas gdy paginacja rozkłada fragmenty treści na szereg stron internetowych, nieskończone przewijanie umożliwia przeglądanie całej treści tylko z jednej strony internetowej.
Gdy pasek przewijania dotrze do dołu strony, nowa zawartość ładuje się automatycznie, umożliwiając niekończące się przeglądanie.
Jest to szczególnie ważne dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, gdzie przewijanie jest bardziej intuicyjne. Pasek numeru paginacji jest po prostu za mały, aby poprawnie kliknąć na telefonie komórkowym.

Weź również pod uwagę kanały mediów społecznościowych – nieskończone przewijanie to popularna technika w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook i Twitter, oraz witrynach galerii, takich jak Pinterest i Instagram, ponieważ zwiększa zaangażowanie użytkowników.
Zalety infinite scroll
- Zatrzymuje odwiedzających na jednej stronie, umożliwiając im przeglądanie dużej ilości treści bez odświeżania strony.
- Może skrócić czas ładowania (szybkość strony) w przypadku stron zawierających dużo treści.
- Użytkownicy lubią „scrollować” - wielokrotnie udowodniono, że użytkownikom łatwiej jest przewijać niż klikać.
- Stworzone do odkrywania - nieskończone przewijanie jest również pomocnym narzędziem dla użytkowników, którzy chcą coś odkryć, zamiast czegoś szukać. Nie każdy użytkownik zwraca się do Internetu z jasno określonym celem końcowym. Użytkownicy potrzebują szybkiego dostępu do najszerszej możliwej próbki pomysłów, aby zwiększyć szanse na znalezienie czegoś, co jest dla nich istotne.
- Przyjazny dla urządzeń mobilnych - mówiąc najprościej, przewijanie i telefony komórkowe to idealne połączenie. Ponieważ ekrany mobilne są znacznie mniejsze niż ekrany komputerów stacjonarnych, mogą wyświetlać tylko ułamek treści naraz.

Wady infinite scroll
- Jeśli nie zostanie odpowiednio skonfigurowane, może to wpłynąć na sposób, w jaki wyszukiwarki indeksują (lub nie indeksują) Twojej witryny.
- Bardzo utrudnia użytkownikom przeglądanie stopki.
- Nie ma bezpośredniego linku do określonej sekcji strony.
- Jeśli strony z dużą ilością treści nie są odpowiednio zoptymalizowane, mogą pochłaniać dużo pamięci przeglądarki.
Co jest lepsze dla SEO?
Chociaż widać, że każda metoda ma swoje mocne strony w zależności od rodzaju obsługiwanej witryny, paginacja pozostaje lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia SEO. Blog Google dla webmasterów zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przyjaznych dla wyszukiwania zaleceń dotyczących nieskończonego przewijania, które pozwolą robotom indeksować Twoje strony internetowe, nawet po zaimplementowaniu nieskończonego przewijania.
Podczas gdy nieskończone przewijanie doskonale nadaje się do oferowania użytkownikom bardziej wszechstronnego doświadczenia „galerii”, paginacja nadal jest lepszą techniką, jeśli chodzi o pomaganie użytkownikom i robotom indeksującym w znalezieniu dokładnie tego, czego szukają.
„Niekończące się przewijanie pociąga za sobą psychologiczne konsekwencje, które mogą również zaszkodzić wrażeniu użytkownika. W przypadku działań opartych na zadaniach nieskończone przewijanie może przypominać tonięcie w informacyjnej otchłani, której końca nie widać. Osoby, które potrzebują określonych rodzajów informacji, oczekują, że treść będzie pogrupowana i ułożona według trafności według stron. Internauci nie mają nic przeciwko klikaniu linków (np. link do następnej strony), jeśli każde kliknięcie jest znaczące i prowadzi ich bliżej do pożądanego celu.”
SEO jest prostsze, gdy treść jest podzielona na strony — boty wyszukiwarek częściej indeksują całe strony i poprawnie indeksują treść. Jeśli podejmiesz kroki, aby zasygnalizować botom wyszukującym, że treści na stronach są powiązane, zbudujesz silną pozycję.
Paginacja czy Infinite scroll – co wybrać dla swojej strony?
Infinite scroll działa najlepiej, gdy użytkownik nie szuka konkretnych informacji. Strony, które są stale aktualizowane o nowe treści, takie jak strony z kanałami blogów, mogą korzystać z tych formatów przewijania. Witryny handlu elektronicznego i strony biznesowe zwykle nie są dobrymi kandydatami do dłuższego formatu przewijania, ponieważ użytkownicy szukają konkretnych informacji, które nie będą łatwe do znalezienia bez podziału na strony.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
Rodzaje wyników wyszukiwania w Google, czyli różne elementy SERP
Większość z nas, wyszukując haseł w wyszukiwarce Google, na przestrzeni lat mogła nie zauważyć zmian, jakie zostały wprowadzone. Przyjrzyjmy się różnym rodzajom wyników wyszukiwań w Google.
Mobile First Index - czym jest i jakie ma znaczenie dla SEO?
Nadeszła era mobilności, kiedy większe znaczenie zdobywają smartfony niż komputery. Google również podążą tym trendem, wprowadzając Mobile First Index. Czym jest i jakie ma znaczenie dla Google?
Direct answer - jak uzyskać pozycję zero w Google?
Czym jest Direct Answer i dlaczego wszyscy marzą o „pozycji zerowej” w Google? Przedstawimy sprawdzone sposoby na pojawienie się w bezpośrednich odpowiedziach i wyjaśnimy specyfikę ich działania.
Czym są dane strukturalne i jaką pełnią rolę w Google?
Początki wyszukiwarki wyglądały dosyć jednolicie – wszystkie wyniki wyszukiwań wyglądały tak samo. Z biegiem lat wprowadzano coraz więcej usprawnień, mających na celu sprawniejsze i szybsze wyszukiwanie haseł. Te modyfikacje sposobu prezentacji skutkowały wprowadzeniem danych strukturalnych.
SXO, czyli SEO i UX jako nowy trend
Co to jest SXO? Jak jest powiązane z pozycjonowaniem stron i jaki ma wpływ na wyniki wyszukiwania? Dowiedz się, jak wpłynąć na poprawę wyświetleń!
Marketing internetowy - 5 najpopularniejszych narzędzi
5 najpopularniejszych narzędzi marketingu internetowego - czym jest e-marketing? Dlaczego warto się na nim znać pozycjonując strony internetowe? Co go różni od tradycyjnego marketingu?
7 wskazówek pozycjonowania wizytówki w Google Maps
Masz firmę i zależy Ci na pozyskaniu klientów lokalnych? A może klienci nie mogą trafić do Twojej firmy przez skomplikowany dojazd? Pozycjonowanie w Google Maps to idealny sposób na zaistnienie na lokalnym rynku i pojawienie się najbliżej potrzebującego odbiorcy. Zobacz 7 naszych wskazówek pozycjonowania w Google Maps Twojej wirtualnej wizytówki firmowej!
Blog firmowy - korzyści jego prowadzenia
Zauważyłeś, że wiele firm na swoich stronach internetowych prowadzi blogi? Prawnicy, producenci okien, salony fryzjerskie czy poradnie dietetyczne – najróżniejsze dziedziny i branże. Ciekawiło Cię, w jakim celu to robią? Oprócz faktu, że jest to doskonały sposób na darmową reklamę w Internecie, jest jeszcze kilka innych powodów. Sprawdź!
Google Voice Search - powiedz, żeby wyszukać
Giganci internetowi starają się odpowiadać na potrzeby użytkowników, tworząc coraz to nowe udogodnienia i narzędzia przyspieszające i ułatwiające korzystanie z wyszukiwarek. Jednym z nich, które szybko zyskuje przewagę, jest Google Voice Search.
Najpopularniejsze wyszukiwania w 2019 roku w Google
Każdego roku ludzie z różnych krajów wpisują miliony zapytań do wyszukiwarki Google dotyczące najróżniejszych tematów. Rok 2019 obfitował w liczne istotne wydarzenia, spośród których możemy wyróżnić te mniej i bardziej interesujące. Jakie były trendy wśród zapytań użytkowników Google w 2019 roku?
Asystent Google - jego możliwości
Na początku 2019 roku Google postanowił uruchomić kolejne swoje narzędzie w polskiej wersji językowej – Asystent Google. Jest to bardzo innowacyjny pomysł, na którego premierę czekało wielu użytkowników smartfonów i tabletów. Uważa się go za androidową konkurencję dla Siri marki Apple i duży skok technologiczny. Jakie możliwości i zalety kryją się za asystentem Google?
Głosowanie przez Internet - czy jest możliwe w Polsce?
W Polsce coraz chętniej otwieramy się na możliwości usług internetowych i z większym przekonaniem korzystamy chociażby z kont i przelewów bankowych. Takie technologiczne rozwiązania wykorzystywane są również w przebiegu głosowania. Z całego świata dobiegają do nas informacje o tzw. e-votingu. Czy takie rozwiązanie dostępne jest już w Polsce?