
Marketing internetowy - 5 najpopularniejszych narzędzi
Każdy bez wątpienia zna pojęcie marketingu – można go określić sztuką sprzedawania i promocji, kreowaniem i zaspokajaniem potrzeb konsumentów poprzez dostarczanie im produktów i usług. Peter Drucker zauważa, że: „Zawsze będzie tak, że ktoś stwierdzi, że trzeba coś sprzedać. Ale celem marketingu jest uczynienie sprzedaży zbędną. Celem marketingu jest poznanie i zrozumienie klienta na tyle dobrze, aby towar lub usługa odpowiadała mu i sprzedała się sama.”
Warto jednak podkreślić, że trudno jest zdefiniować pojęcie marketingu, gdyż ma on wiele form i stale ewoluuje, bazując na kreatywności i stale zmieniających się potrzebach społeczeństwa. Działając w branży promującej usługi, warto zagłębić się w dziedzinę marketingu i poznać 5 najpopularniejszych jej narzędzi.
Czym jest marketing internetowy?
Marketing internetowy, podobnie jak tradycyjny, ma na celu pozyskanie jak największej liczby klientów poprzez promocję usług w Internecie, co przyczyni się do uzyskania pożądanego działania – zakupu produktu, skorzystania z usług, wypełnienia formularza czy pobrania pliku. Oferuje jednak o wiele większe możliwości niż „przedinternetowa” jego forma, gdyż pozwala nawet lokalnym, niewielkim firmom osiągnąć światowy sukces. Można wyróżnić 3 główne filary w marketingu internetowym: promowanie i komunikacja z odbiorcom, sprzedaż usług i produktów oraz budowanie relacji z klientem. Oprócz tego zawiera się w nim również analiza cen rynkowych, badania efektów sprzedaży czy stworzenie strategii wdrożenia produktu na rynek.
Marketing internetowy, nazywany również e-marketingiem czy marketingiem online, to forma reklamy w Internecie, wypierająca niegdyś popularne billboardy, ulotki czy gazetki reklamowe. Działania w marketingu elektronicznym bazują na narzędziach do analizy danych, które pomagają w opracowaniu skutecznej strategii do promowania marki.
Oprócz skuteczności, liczy się też widoczność i pomysłowość – aby zaistnieć, trzeba się wyróżnić. Liczą się nieszablonowe, przyciągające wzrok rozwiązania. Jedynie firmy podążające za rozwojem technologicznym i zmianami na rynku są w stanie zyskać miano lidera. Mówi się, że „jeśli nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz” i to są realia obecnego biznesu – marketing internetowy to klucz do sukcesu.
5 najpopularniejszych narzędzi marketingu internetowego
1. Pozycjonowanie stron internetowych
Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google polega na wdrożeniu ulepszeń związanych ze stroną, dzięki którym pojawi się ona na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Wysokie pozycje w Google zależą od wielu czynników, z czego najważniejsze to:
- Właściwe dobranie słów kluczowych (konkurencyjność, long-tail, frazy lokalne)
- Historia domeny
- Unikalne i wartościowe treści z odpowiednim nasyceniem słów kluczowych uzupełnione o metatagi i ciekawą grafikę
- Dobra struktura i łatwa nawigacja na stronie
- Optymalizacja pod SEO
Wzrost pozycji w Google możemy wypracować samemu, jednak wymaga to specjalistycznej wiedzy SEO i poznania legalnych metod. Jeśli nie masz czasu na indywidualne działanie, warto zlecić to specjalistycznej agencji SEO takiej, jak Blumo, która dzięki doświadczeniu i fachowej kadrze wykona to za Ciebie, regularnie raportując postępy. Sprawdź cennik pozycjonowania stron internetowych i wybierz pakiet dla siebie!
2. Kampanie Google Ads
Google AdWords, czyli reklamowe kampanie płatne, to sposób na promocję strony dla danego słowa kluczowego w błyskawiczny sposób. Przy pomocy Adwords Keyword Planer łatwiej znajdziemy odpowiednie słowa kluczowe, na które chcemy się promować. Jednak za kliknięcie trzeba płacić, a gdy tylko środki na kampanię się skończą, znika i reklama. Polecamy więc tę opcję jako wspomaganie do pozycjonowania stron lub do sezonowej promocji usługi.
To reklama prosta do rozpoczęcia, skuteczna i trafia do docelowej grupy dzięki odpowiednio dobranym frazom. Kampania Google AdWords (od 24 lipca 2018 roku po nazwą Google Ads), umożliwia też np. umieszczanie reklam graficznych w sieci reklamowej Google (OLX, wp.pl itp.) oraz tworzenie kampanii na portalu YouTube. Aby mieć pewność, że kampania Google Ads zostanie właściwie przygotowana i przeprowadzona, zaufaj naszej agencji SEO Blumo – my zajmiemy się nią fachowo!
3. Influencer marketing, czyli kanały społecznościowe
Social media w ciągu ostatnich kilku lat stały się potężnym narzędziem marketingu w Internecie – Facebook, Instagram, Snapchat czy Twitter to narzędzia, które niezwykle skutecznie pochłaniają naszą uwagę. Zdobycie popularności i sympatii użytkowników na kanałach społecznościowych pozwala na promocję produktów czy usług na szeroką skalę z dużą skutecznością. Posiadanie fanpage’a na Facebooku czy konta na Instagramie zwiększa wiarygodność firmy i przybliża ją do klienta, co pozwala na budowanie zaufania i interakcji. Osoby reklamujące na swoich profilach produkty są nazywani influencerami - podpisują kontrakty z markami, które później promują.
4. Content marketing – content is king
Nie ma lepszego sposobu na pozyskanie zainteresowania odbiorców niż wartościowe, unikalne i wysokiej jakości teksty. Regularna aktualizacja treści pomaga w budowaniu świadomości marki, pozycji eksperta w oczach klienta i wzrost konwersji. Ideą content marketingu jest pozyskanie nowych klientów poprzez treści takie, jak:
- Artykuły na blogu
- Landing pages
- Blog firmowy (branżowy)
- E-book
- Post w mediach społecznościowych
5. E-mail marketing
Pewnie wielu z nas subskrybuje newsletter ulubionego sklepu, aby być na bieżąco ze zniżkami i specjalnymi rabatami. To doskonały sposób o informowaniu o nowościach swojej marki i stworzenia indywidualnych grup odbiorców. Oferty należy jednak wysyłać z rozsądkiem i rozwagą – nikt nie lubi natarczywości, a słowa „promocja” czy „obniżka” mogą być traktowane jako spam.
Zalety stosowania marketingu internetowego
- Analityka – obecność wielu kompleksowych narzędzi do badania ruchu i danych na stronie pozwala na lepsze zrozumienie klientów i ich potrzeb. Analizy te pozwalają również na określenie trafności obranej kampanii i strategii. Od bezpłatnego Google Analytics po wiele innych darmowych i płatnych narzędzi jak np. mapy cieplne na stronie – wybór jest ogromny!
- Niskie koszty – uważa się, że pozycjonowanie stron jest jedną z najtańszych form marketingu. Dodatkowo, jego efekty są mierzalne i łatwo zauważalne, co często trudno stwierdzić przy marketingu tradycyjnym. Większość działań w Internecie można wykonać darmowo i stopniowo zdobywać zainteresowanych regularną aktywnością.
- Stała dostępność – Internet daje możliwości nieustannej dostępności – nasze usługi mają szansę dotrzeć do klienta każdego dnia o dowolnej godzinie, nawet na innym kontynencie. Nieograniczony dostęp do informacji i usług to coś, co było nie do pomyślenia jeszcze kilkanaście lat temu!
- Personalizacja przekazu – indywidualizacja komunikatów marketingowych to popularny ostatnio zabieg. Jako odbiorcy jesteśmy zmęczeni i przytłoczeni ilością kierowanych do nas reklam, więc aby odzyskać naszą uwagę, należy ją przyciągnąć indywidualnie dobranym przekazem. Trafianie w zainteresowania i indywidualne potrzeby to obecnie trend w marketingu, jak również w wyszukiwarce Google.
- Elastyczność i szybkość – kampanie w Internecie cechują się szybkimi efektami w porównaniu z marketingiem tradycyjnym, jak i wymagają szybkiej reakcji. Wszystko w sieci dzieje się w zawrotnym tempie, co dla wysokiej efektywności ma duże znaczenie. Szczególną rolę mają tu social media oraz kampanie Google AdWords.
- Interakcja z klientem – tradycyjny marketing nie daje możliwości bezpośredniego kontaktu z klientem i poznania jego opinii, potrzeb oraz oczekiwań. Okienka czatów czy opinie na Mapach Google to pole do dyskusji, zachęcenia lub wyjaśnienia ewentualnego niezadowolenia z usługi.
- Budowanie dobrego wizerunku firmy.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
Filtry i bany od Google - co oznaczają dla Twojej strony?
Filtry i bany od Google - jak dowiedzieć się, że mamy nałożony filtr od Google? Za co można dostać bana od Google? Jak pozbyć się kary od Google?
5 powodów, dla których nie warto rezygnować z pozycjonowania podczas pandemii
Czas pandemii koronawirusa jest trudny dla wszystkich, jednak w szczególności odczuwają go przedsiębiorcy. Dlaczego, mimo niestabilnej sytuacji w gospodarce, nie warto przerywać pozycjonowania strony internetowej?
Rodzaje wyników wyszukiwania w Google, czyli różne elementy SERP
Większość z nas, wyszukując haseł w wyszukiwarce Google, na przestrzeni lat mogła nie zauważyć zmian, jakie zostały wprowadzone. Przyjrzyjmy się różnym rodzajom wyników wyszukiwań w Google.
Mobile First Index - czym jest i jakie ma znaczenie dla SEO?
Nadeszła era mobilności, kiedy większe znaczenie zdobywają smartfony niż komputery. Google również podążą tym trendem, wprowadzając Mobile First Index. Czym jest i jakie ma znaczenie dla Google?
Direct answer - jak uzyskać pozycję zero w Google?
Czym jest Direct Answer i dlaczego wszyscy marzą o „pozycji zerowej” w Google? Przedstawimy sprawdzone sposoby na pojawienie się w bezpośrednich odpowiedziach i wyjaśnimy specyfikę ich działania.
Czym są dane strukturalne i jaką pełnią rolę w Google?
Początki wyszukiwarki wyglądały dosyć jednolicie – wszystkie wyniki wyszukiwań wyglądały tak samo. Z biegiem lat wprowadzano coraz więcej usprawnień, mających na celu sprawniejsze i szybsze wyszukiwanie haseł. Te modyfikacje sposobu prezentacji skutkowały wprowadzeniem danych strukturalnych.
SXO, czyli SEO i UX jako nowy trend
Co to jest SXO? Jak jest powiązane z pozycjonowaniem stron i jaki ma wpływ na wyniki wyszukiwania? Dowiedz się, jak wpłynąć na poprawę wyświetleń!
Marketing internetowy - 5 najpopularniejszych narzędzi
5 najpopularniejszych narzędzi marketingu internetowego - czym jest e-marketing? Dlaczego warto się na nim znać pozycjonując strony internetowe? Co go różni od tradycyjnego marketingu?
7 wskazówek pozycjonowania wizytówki w Google Maps
Masz firmę i zależy Ci na pozyskaniu klientów lokalnych? A może klienci nie mogą trafić do Twojej firmy przez skomplikowany dojazd? Pozycjonowanie w Google Maps to idealny sposób na zaistnienie na lokalnym rynku i pojawienie się najbliżej potrzebującego odbiorcy. Zobacz 7 naszych wskazówek pozycjonowania w Google Maps Twojej wirtualnej wizytówki firmowej!
Blog firmowy - korzyści jego prowadzenia
Zauważyłeś, że wiele firm na swoich stronach internetowych prowadzi blogi? Prawnicy, producenci okien, salony fryzjerskie czy poradnie dietetyczne – najróżniejsze dziedziny i branże. Ciekawiło Cię, w jakim celu to robią? Oprócz faktu, że jest to doskonały sposób na darmową reklamę w Internecie, jest jeszcze kilka innych powodów. Sprawdź!
Google Voice Search - powiedz, żeby wyszukać
Giganci internetowi starają się odpowiadać na potrzeby użytkowników, tworząc coraz to nowe udogodnienia i narzędzia przyspieszające i ułatwiające korzystanie z wyszukiwarek. Jednym z nich, które szybko zyskuje przewagę, jest Google Voice Search.
Najpopularniejsze wyszukiwania w 2019 roku w Google
Każdego roku ludzie z różnych krajów wpisują miliony zapytań do wyszukiwarki Google dotyczące najróżniejszych tematów. Rok 2019 obfitował w liczne istotne wydarzenia, spośród których możemy wyróżnić te mniej i bardziej interesujące. Jakie były trendy wśród zapytań użytkowników Google w 2019 roku?