
Rodzaje wyników wyszukiwania w Google, czyli różne elementy SERP
Większość z nas, wyszukując haseł w wyszukiwarce Google, na przestrzeni lat mogła nie zauważyć zmian, jakie zostały wprowadzone. Udogodnienia i funkcjonalności, które zostały dodane w celu łatwiejszego szukania informacji, mogły umknąć naszej uwadze, a Google wprowadziło ich kilka. Przyjrzyjmy się różnym rodzajom wyników wyszukiwań w Google.
Czym jest SERP?
SERP (ang. Search Engine Results Page) to strona internetowa, która ukazuje nam wyniki wyszukiwań dla poszukiwanych słów kluczowych. Każdy wynik jest złożony z tytułu, adresu URL, opisu i dodatków. W wyszukiwarce Google stworzony jest podział na wyniki darmowe, czyli organiczne oraz płatne, jak reklamy AdWords. Propozycje stron w wynikach są porządkowane przez algorytmy Google na podstawie trafności wobec słów kluczowych oraz wartościowości strony, biorąc pod uwagę czynniki rankingowe SEO. Dla reklam płatnych decydującym czynnikiem jest głównie mechanizm aukcyjny platformy. Aby uatrakcyjnić i ułatwić poszukiwanie informacji, miejsc czy produktów, Google stworzyło wiele pomocnych funkcjonalności.
Jakie rodzaje wyników wyszukiwania możemy spotkać w Google?
1. Karuzele
„Karuzelą” możemy określić przewijaną listę wyników, wyświetlającą się poziomo na górze wyszukiwań na określone zapytania. Najczęściej są to filmy, piosenki czy ubrania. Po kliknięciu w konkretny wynik, zmienia się fraza w zapytaniu. Nie mamy wpływu na karuzele – tworzą je algorytmy.
2. Direct answers
Direct answers, czyli bezpośrednie odpowiedzi to idealne rozwiązanie dla osób, które szukają konkretnych informacji. Ukazują wszystkie niezbędne dane dla danego zapytania z wielu źródeł informacji odnośnie lotów czy hoteli, np. lot z Warszawy do Rzymu.
3. Fragmenty z odpowiedzią
To fragmenty tekstu zaczerpnięte ze strony internetowej wraz z linkiem do niej oraz często też grafiką. Ich zaletą jest szybka i precyzyjna odpowiedź na dane zapytanie. Odpowiedź wyświetla się w ramce, a dany fragment może być przedstawiony w różnej formie, np./ instrukcji, tabeli czy listy. Algorytmy decydują, z jakiej strony będzie pochodziła treść, dlatego warto się postarać o jak najlepszą optymalizację tekstu na stronie oraz odpowiednią jego konstrukcję.
4. Knowledge Panel
Panel wiedzy to forma zbioru informacji, przedstawiona w postaci ramki po prawej stronie. Są to zazwyczaj najważniejsze informacje na temat danego produktu, marki, miejsc czy osób. Grafika przedstawiana w panelu wiedzy może pochodzić z różnych źródeł, a informacje są automatycznie aktualizowane.
5. Najważniejsze artykuły
Najważniejsze artykuły to element, który proponuje najbardziej aktualne i odpowiadające zapytaniu artykuły. Ich kolejność i rodzaje są dobierane przez algorytmy, przy czym biorą one pod uwagę nasze wcześniej odwiedzane strony czy wyszukiwania.
6. Linki do podstron
To wygodna opcja rozbudowanego menu już na poziomie wyników wyszukiwania. Wyświetlane są linki do głównych podstron witryny, co pozwala szybciej znaleźć konkretne informacje np. cennik czy kontakt firmy. Wskazówką dla właścicieli stron jest używanie tekstów kotiwcy i tekstów alt, żeby ich strona była wyświetlana w ten sposób.
7. Wyniki lokalne
Poprzez geolokalizację Google proponuje nam punkty w naszej okolicy. Są to najczęściej restauracje, siłownie, fryzjerzy czy mechanicy. Lista wyników lokalnych uwzględnia również takie informacje, jak lokalizacja na mapie miasta, trasa dojazdu, link do strony firmowej, ocena użytkowników, jak również możliwość zadzwonienia na smartfonach.
8. Translator
Nie trzeba wyszukiwań translatorów w Internecie. Wystarczy wpisać poszukiwaną frazę i docelowy język, a ukaże nam się box z tłumaczeniem.
9. Rich snippets
Rich snippets to dodatkowo oznaczone dane strukturalne w kodzie witryny, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania przy klinku do strony. Dużą rolę pełnią przy przepisach kulinarnych, gdzie można dodać takie informacje, jak czas pieczenia, kaloryczność, zdjęcie potrawy czy datę publikacji i autora. Po więcej informacji zapraszamy do naszego artykułu o rich snippets.
10. Wyszukiwania podobne do…
Na podstawie zachowań i zapytań innych użytkowników, Google proponuje nam frazy podobne do naszego zapytania lub bardziej szczegółowe. Często pomaga nam to w lepszym sformułowaniu naszego problemu lub znalezienia bardziej odpowiedniej alternatywy.
Podsumowanie
Poszukując informacji w wyszukiwarce Google, możemy zauważyć wiele funkcjonalności ułatwiających nam znalezienie odpowiedzi szybciej i z większą precyzją. Google wprowadziło wyszukiwanie lokalne, dzięki czemu łatwiej znajdziemy firmy bliżej nas, jak również w ciekawszy sposób ukazuje nam filmy czy przepisy kulinarne. Nie znajdziemy wszystkich elementów SERP na raz – pojawiają się one w zależności od kategorii czy lokalizacji. Warto zapamiętać te funkcjonalności i korzystać z nich – zdecydowanie ułatwiają zawężenie ogromu informacji w Internecie do najistotniejszych.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
Recykling treści - czyli jak nadać dawnym treściom nowe życie
Recykling to ważny aspekt naszych czasów. Nie dotyczy jedynie dbania o środowisko, ale również marketingu. Na czym polega i jakie ma znaczenie recykling treści na stronie?
7 rad jak wykorzystać linkbuilding w e-commerce
Linkbuilding jest prawdopodobnie najtrudniejszym filarem SEO, ale może też mieć największy wpływ. Jak wykorzystać go w e-commerce?
AI/ML – czy na pewno znasz ich znaczenie?
Powszechne nadużywanie terminów AI/ML w marketingu zaczęło prowadzić do mylenia znaczenia tych słów. Co oznaczają skróty AI i ML i co oznaczają?
Lejek sprzedażowy - czym jest i dlaczego jest ważny w marketingu?
Czym jest lejek sprzedażowy? Jakie są etapy lejka sprzedażowego i jakie ma znaczenie w marketingu?
Co to jest Google Discover i jak się tam znaleźć?
Google Discover to nowy sposób na szukanie interesujących Cię informacji. Sprawdź, jak działa i jak umieścić swoje treści w Google Discover.
Czym jest Real Time Marketing i dlaczego się opłaca?
W życiu codziennym warto być na bieżąco z newsami i najnowszymi wydarzeniami, a w real time marketing to się po prostu opłaca. Sprawdź dlaczego!
Jak stworzyć efektywne Call to action - 7 wskazówek
Zastanawiasz się, jak zachęcić klientów do finalizowania zakupów, wypełnienia formularza czy pobrania e-booka? Sprawdź 7 wskazówek, jak stworzyć skuteczne call to action!
Dlaczego linkbuilding jest jedną z najważniejszych części strategii SEO?
Czym jest linkbuidling i dlaczego stanowi filar strategii SEO? Jakie linkbuilding ma znaczenie dla content marketingu?
4 rodzaje treści, które zaciekawią czytelnika
Jakie elementy warto zawrzeć podczas tworzenia artykułu, aby był on ciekawy i przyciągnął uwagę czytelników? Sprawdź, jak tworzyć treści w Internecie, które się czytają!
Jak zwiększyć ruch organiczny – 10 SEO porad
Jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, aby zwiększyć ruch organiczny bez żadnych kosztów, z wyjątkiem czasu.
Punkty szczepień COVID-19 na Mapach Google
Tym razem dodano nową opcję w Google Maps, szczególnie poszukiwaną w obecnym czasie – dostępne punkty szczepień przeciwko Covid-19.
10 rzeczy, które musisz sprawdzić na swojej stronie
Istnieje wiele czynników, które mają wpływ na pozycję strony w Google, my wybraliśmy jednak 10 rzeczy, które trzeba sprawdzić na stronie, aby mieć pewność, że jest odpowiednio zoptymalizowana.