
Rodzaje wyników wyszukiwania w Google, czyli różne elementy SERP
Większość z nas, wyszukując haseł w wyszukiwarce Google, na przestrzeni lat mogła nie zauważyć zmian, jakie zostały wprowadzone. Udogodnienia i funkcjonalności, które zostały dodane w celu łatwiejszego szukania informacji, mogły umknąć naszej uwadze, a Google wprowadziło ich kilka. Przyjrzyjmy się różnym rodzajom wyników wyszukiwań w Google.
Czym jest SERP?
SERP (ang. Search Engine Results Page) to strona internetowa, która ukazuje nam wyniki wyszukiwań dla poszukiwanych słów kluczowych. Każdy wynik jest złożony z tytułu, adresu URL, opisu i dodatków. W wyszukiwarce Google stworzony jest podział na wyniki darmowe, czyli organiczne oraz płatne, jak reklamy AdWords. Propozycje stron w wynikach są porządkowane przez algorytmy Google na podstawie trafności wobec słów kluczowych oraz wartościowości strony, biorąc pod uwagę czynniki rankingowe SEO. Dla reklam płatnych decydującym czynnikiem jest głównie mechanizm aukcyjny platformy. Aby uatrakcyjnić i ułatwić poszukiwanie informacji, miejsc czy produktów, Google stworzyło wiele pomocnych funkcjonalności.
Jakie rodzaje wyników wyszukiwania możemy spotkać w Google?
1. Karuzele
„Karuzelą” możemy określić przewijaną listę wyników, wyświetlającą się poziomo na górze wyszukiwań na określone zapytania. Najczęściej są to filmy, piosenki czy ubrania. Po kliknięciu w konkretny wynik, zmienia się fraza w zapytaniu. Nie mamy wpływu na karuzele – tworzą je algorytmy.
2. Direct answers
Direct answers, czyli bezpośrednie odpowiedzi to idealne rozwiązanie dla osób, które szukają konkretnych informacji. Ukazują wszystkie niezbędne dane dla danego zapytania z wielu źródeł informacji odnośnie lotów czy hoteli, np. lot z Warszawy do Rzymu.
3. Fragmenty z odpowiedzią
To fragmenty tekstu zaczerpnięte ze strony internetowej wraz z linkiem do niej oraz często też grafiką. Ich zaletą jest szybka i precyzyjna odpowiedź na dane zapytanie. Odpowiedź wyświetla się w ramce, a dany fragment może być przedstawiony w różnej formie, np./ instrukcji, tabeli czy listy. Algorytmy decydują, z jakiej strony będzie pochodziła treść, dlatego warto się postarać o jak najlepszą optymalizację tekstu na stronie oraz odpowiednią jego konstrukcję.
4. Knowledge Panel
Panel wiedzy to forma zbioru informacji, przedstawiona w postaci ramki po prawej stronie. Są to zazwyczaj najważniejsze informacje na temat danego produktu, marki, miejsc czy osób. Grafika przedstawiana w panelu wiedzy może pochodzić z różnych źródeł, a informacje są automatycznie aktualizowane.
5. Najważniejsze artykuły
Najważniejsze artykuły to element, który proponuje najbardziej aktualne i odpowiadające zapytaniu artykuły. Ich kolejność i rodzaje są dobierane przez algorytmy, przy czym biorą one pod uwagę nasze wcześniej odwiedzane strony czy wyszukiwania.
6. Linki do podstron
To wygodna opcja rozbudowanego menu już na poziomie wyników wyszukiwania. Wyświetlane są linki do głównych podstron witryny, co pozwala szybciej znaleźć konkretne informacje np. cennik czy kontakt firmy. Wskazówką dla właścicieli stron jest używanie tekstów kotiwcy i tekstów alt, żeby ich strona była wyświetlana w ten sposób.
7. Wyniki lokalne
Poprzez geolokalizację Google proponuje nam punkty w naszej okolicy. Są to najczęściej restauracje, siłownie, fryzjerzy czy mechanicy. Lista wyników lokalnych uwzględnia również takie informacje, jak lokalizacja na mapie miasta, trasa dojazdu, link do strony firmowej, ocena użytkowników, jak również możliwość zadzwonienia na smartfonach.
8. Translator
Nie trzeba wyszukiwań translatorów w Internecie. Wystarczy wpisać poszukiwaną frazę i docelowy język, a ukaże nam się box z tłumaczeniem.
9. Rich snippets
Rich snippets to dodatkowo oznaczone dane strukturalne w kodzie witryny, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania przy klinku do strony. Dużą rolę pełnią przy przepisach kulinarnych, gdzie można dodać takie informacje, jak czas pieczenia, kaloryczność, zdjęcie potrawy czy datę publikacji i autora. Po więcej informacji zapraszamy do naszego artykułu o rich snippets.
10. Wyszukiwania podobne do…
Na podstawie zachowań i zapytań innych użytkowników, Google proponuje nam frazy podobne do naszego zapytania lub bardziej szczegółowe. Często pomaga nam to w lepszym sformułowaniu naszego problemu lub znalezienia bardziej odpowiedniej alternatywy.
Podsumowanie
Poszukując informacji w wyszukiwarce Google, możemy zauważyć wiele funkcjonalności ułatwiających nam znalezienie odpowiedzi szybciej i z większą precyzją. Google wprowadziło wyszukiwanie lokalne, dzięki czemu łatwiej znajdziemy firmy bliżej nas, jak również w ciekawszy sposób ukazuje nam filmy czy przepisy kulinarne. Nie znajdziemy wszystkich elementów SERP na raz – pojawiają się one w zależności od kategorii czy lokalizacji. Warto zapamiętać te funkcjonalności i korzystać z nich – zdecydowanie ułatwiają zawężenie ogromu informacji w Internecie do najistotniejszych.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
Thin content - czym jest i jak go uniknąć?
Treści niskiej jakości nadal są istotnym problemem w Internecie. Czym jest thin content i jak go uniknąć?
Czym jest social listening i dlaczego jest przydatne?
Social listening to działanie niezwykle przydatne, szczególnie w czasach pandemii. Na czym polega i jakie niesie korzyści?
Wszystko, co musisz wiedzieć o live commerce
Live commerce to nowy trend handlu online na znanych platformach, przychodzący do nas z Azji. Jakie zalety mają takie zakupy na żywo?
4 sposoby, w jakie AI zmienia oblicze marketingu
Słysząc pojęcie „sztuczna inteligencja”, mimowolnie myślimy o robotach, autonomicznych samochodach i działających samodzielnie fabrykach. W rzeczywistości sztuczna inteligencja jest niemal wszędzie - również w marketingu.
Różnice między linkowaniem wewnętrznym i zewnętrznym
W tym artykule wyjaśnimy te różnice, a następnie zbadamy cel każdego z nich i sposób, w jaki wpływają one na działania marketingowe i pozycjonowanie stron.
7 powodów dla których social media są ważne dla Twojego biznesu
Social media w błyskawicznym tempie stały się potęgą Internetu. Zdobyły naszą uwagę i czas, a to ogromna szansa dla firm, które łatwo mogą się w nich zareklamować!
Remarketing, Retargeting, PPC - jaka jest różnica?
W celu lepszego zrozumienia całego procesu pozycjonowania stron i SEO, postanowiliśmy wyjaśnić jedne z najczęściej spotykanych ostatnio pojęć żargonu marketingowego.
4 najpopularniejsze strategie marketingu cyfrowego w 2021 roku
Popularne strategie marketingu cyfrowego w ciągu ostatniej dekady były dość dynamiczne. Zobacz, co czeka nas w 2021 roku i zweryfikuj swoje obecne strategie marketingu cyfrowego.
Najpopularniejsze wyszukiwania w Google w 2020 roku
Najpopularniejsze wyszukiwania w Google w 2020 roku - jakich haseł szukali Polacy w Google? Jakie tematy najbardziej ciekawiły nas w 2020 roku, a jacy politycy byli na świeczniku? Sprawdź listę!
6 porad zwiększających bezpieczeństwo Wordpress
6 porad zwiększających bezpieczeństwo Wordpress - co zrobić, aby uchronić swoją stronę na Wordpress przed atakami hakerów? Zadbaj o bezpieczną stronę Wordpress!
14 sposobów wyszukiwania w Google, o których nie wiedziałeś!
Jak precyzyjniej i szybciej znajdować w Google dokładnie to, czego szukamy? Techniki udoskonalające zostały wprowadzone już dawno i zostały nazwane „operatorami wyszukiwania”. Przedstawimy Wam kilka tych sprytnych trików!
10 sposobów na zwiększenie ruchu na stronie
W obecnej rzeczywistości i ogromnej konkurencji nie wystarczy „istnieć”, żeby zaistnieć. Trzeba podjąć działania, aby strona była wartościowa zarówno dla potencjalnych klientów, jak i algorytmów Google. Zasugerujemy parę sposobów na zdobycie wartościowego, „stargetowanego” ruchu.