SXO, czyli SEO i UX jako nowy trend
SXO (Search Experience Optimization) jest zbiorem działań, dążących do ulepszenia doświadczeń użytkowników podczas poszukiwania informacji oraz poruszania się po stronie. To połączenie promocji strony w wyszukiwarce (SEO), ulepszenie użyteczności witryny i stron docelowych dla użytkownika (UX) oraz optymalizację współczynnika konwersji (CRO). SEO i UX mają wspólny cel – wzrost konwersji firmy dzięki stronie internetowej. Jednak specyfika tych dwóch strategii jest nieco inna.
SEO, czyli wysokie pozycje
SEO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarkę (Search Engine Optimization) to proces, którego głównym celem jest osiągnięcie najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania w Google. Odpowiednio wdrożone działania pozycjonowania strony www i systematyczna praca przynosiła wzrost pozycji i ruchu na stronie jako strategia przez wiele lat.
Google, jako najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, stale dąży do ulepszania swoich usług. Mając na uwadze jak najlepsze dopasowanie się do potrzeb użytkowników, gigant internetowy zaczął modyfikować obecne zasady, wprowadzając m.in. algorytmy Panda i Pingwin, które dbają o jakość treści oraz naturalny profil linków. Uniemożliwiło to np. tworzenie stron z niewartościową dla czytelnika treścią, nasyconą jedynie słowami kluczowymi.
Algorytmy i wymagania Google stale są dopracowywane i poszerzane, aby użytkownik znalazł dokładnie to, czego szuka.
SXO, czyli ważny jest użytkownik
SXO to nowoczesne podejście do promocji stron internetowych, bo najważniejszym „czynnikiem” staje się tu użytkownik, a dokładniej „user experience (UX)”. Założeniem SXO jest przekonanie klienta do konwersji, co wpłynie korzystnie na biznes właściciela strony. Aby tak się stało, trzeba najpierw wdrożyć pewne kroki, aby witryna była przyjazna użytkownikom. Szczególnie istotne jest poznanie i zrozumienie potencjalnych klientów: ich motywacje, potrzeby i poszukiwane przez nich zagadnienia. Warto również rozeznać się w grupie odbiorców – ich wieku czy pozycji społecznej. Taką analizę ruchu na stronie umożliwia np. darmowe narzędzie od Google – Google Analytics.
Jakie aspekty są ważne, aby SXO było sukcesem?
- Zrozumienie potrzeb użytkowników – poznanie i zbadanie oczekiwań użytkowników jest kluczowe dla każdej strony – to właśnie dla nich one istnieją. Warto zadać sobie pytania na temat oczekiwań: w jakim celu użytkownik odwiedza moją stronę? Czy znajdzie to, czego szuka, w łatwy sposób?
- Zadbanie o merytoryczne treści ze słowami kluczowymi – słowa kluczowe to jeden z ważniejszych elementów w SEO, jednak w SXO bardziej istotna jest treść – jeśli użytkownik uzna ją za nieprzydatną, opuści stronę. Należy umiejętnie wplatać frazy z teksty i dobierać słowa kluczowe tak, aby jak najtrafniej doprowadziły użytkownika do oczekiwanych informacji.
- Optymalizacja czasu ładowania strony – w naszych czasach liczy się każda sekunda. Wszystko wokół nas działa szybciej i my oczekujemy tego od naszych urządzeń. Użytkownicy przywykli do wysokiej prędkości ładowania stron, więc należy zadbać o nią również na swojej stronie. Zbyt długie ładowanie może zniechęcić użytkownika, przez co stracimy potencjalnego klienta zanim jeszcze wejdzie na naszą stronę.
- Struktura i nawigacja strony – oprócz właściwej budowy strony pod względem technicznym, w SXO ważne jest doświadczenie użytkownika, czyli wygoda w poruszaniu się po stronie. Nawigacja powinna być intuicyjna i prosta w obsłudze – warto zawrzeć takie elementy, jak powiązane artykuły/produkty, aktualne promocje, powrót do strony głównej oraz linkowanie wewnętrzne.
- Responsywność strony – coraz więcej osób korzysta z wyszukiwarki internetowej na smartfonach i tabletach – powoli zyskują przewagę nad urządzeniami stacjonarnymi. Aby podnieść jakość korzystania z Internetu na urządzeniach mobilnych, wdrożono Responsive Web Design – metodę projektowania stron internetowych, pozwalającą na zbudowanie witryny, która będzie dopasowywała się do rozdzielczości ekranu urządzenia. To również dostosowanie różnych elementów klikalnych na ekranach dotykowych.
- Oznaczenie danych uporządkowanych – dokładne oznaczenie elementów na stronie sprzyja w jej odbiorze przez roboty Google. Takie dodatkowe dane mogą zostać wykorzystane jako wzbogacenie wyniku w wyszukiwaniach i pomóc w uzyskaniu wyższej pozycji. Jest to też pomocne dla użytkownika, który częściej zainteresuje się takim szczegółowym wynikiem, dzięki czemu wzrośnie nasze CTR.
- Title i description – zasady SEO mówią o długości tytułu strony w wyszukiwarce – ok. 50-70 znaków oraz długości opisu - 150-170 znaków. W SXO warto spojrzeć na nie pod kątem użytkownika, umieszczając w opisie intrygujący wstęp, zachęcający do kliknięcia w link z wezwaniem do działania. Istotne jest też zawarcie w nim słów kluczowych. Tytuł natomiast powinien wyraźnie informować o tematyce treści, wskazując na najważniejsze zagadnienia.
- Funkcjonalności zawężające wybór – przyspieszenie wyszukiwania wybranych treści może pozytywnie wpłynąć na UX - warto zatem, szczególnie w sklepie internetowym – dodać funkcjonalności takie, jak filtrowanie i sortowanie wyników czy wyszukiwarka wewnętrzna.
SXO – ocena zachowań użytkownika na stronie
Jak wspomnieliśmy wcześniej, Google ocenia jakość treści i linków przychodzących poprzez algorytmy. Kolejnym czynnikiem branym pod uwagę w analizie danych są wskaźniki behawioralne. Obserwowane są w nich zachowania użytkownika na stronie takie, jak np.
- Współczynnik klikalności (ang. click through rate, CTR) – czyli stosunek między liczbą kliknięć w link a jego wyświetleniami.
- Kolejne kliknięcie – to informacja, w co internauta kliknął po wyjściu do wyszukiwarki np. przejście na inną stronę.
- Krótkie kliknięcie – szybki powrót ze strony do wyszukiwarki. Nie jest to dobry znak, bo oznacza, że użytkownik uznał stronę za nieprzydatną i nieodpowiadającą zapytaniu, którego szukał. Może skutkować późniejszym obniżeniem pozycji na tę frazę przez Google.
- Długie kliknięcie – dłuższy czas spędzony na stronie przez użytkownika przed powrotem do wyszukiwarki. To dobry znak dla Google, jak i dla właściciela witryny – oznacza, że treści na niej zawarte trafiają w potrzeby użytkownika.
CRO – konwersja na świeczniku
CRO (Conversion Rate Optimization) to procesy, które mają na celu zwiększenie wskaźnika konwersji, czyli użytkowników podejmujących działania na stronie, które prowadzą do stania się klientem. Ważnym czynnikiem jest tu „call to action” czyli wezwanie do działania, którym jest nie tylko zakup, ale też wypełnienie ankiety, zapisanie do newslettera, pobranie plików czy innych oczekiwanych działań.
Skuteczne połączenie – SXO
Połączenie SEO, CRO i UX to kompleksowy model marketingowy, zawierający różnorodne czynniki, mający wpływ na sukces w Internecie. Nie należy jednak zapomnieć o procesie pozycjonowania stron, który jest kluczowy, aby użytkownik trafił na stronę. Wówczas mamy ok. 10 sekund, aby zainteresować użytkownika treścią i wyglądem strony. Kiedy zdecyduje, że witryna spełnia jego oczekiwania, mamy szansę na uzyskanie oczekiwanej konwersji.
Nie można zapomnieć o analityce, czyli stałemu monitorowaniu pozycji i zmian na stronie oraz reagowaniu na nie.
Jeśli szukasz kompleksowych i profesjonalnych usług SEO i SXO, zadaj pytanie lub skontaktuj się z naszą agencją SEO Blumo. Zapraszamy do współpracy!
<< POWRÓT
Na naszym blogu
- 30Kwie
Web usability - dlaczego użyteczność strony jest ważna?
Jak ważna jest funkcjonalność strony dla konwersji i sukcesu biznesu? Czym jest website usability?
- 23Kwie
Czym jest efekt ROPO?
Nie jest tajemnicą, że Internet zmienił sposób, w jaki robimy zakupy. Konsumenci chcą też podejmować bardziej świadome decyzje - poprzez wcześniejszy research.
- 30Marz
AIDA - znaczenie i rola w marketingu
Czym jest model AIDA i dlaczego tak chętnie jest wykorzystywany w marketingu? Gdzie warto go stosować, a kiedy niekoniecznie się sprawdza?
- 17Marz
Czym jest Google Display Network?
Google Display Network jest doskonale rozwiniętą siecią reklamową z szerokimi możliwościami promowania produktów i usług w różnorodnej formie. Jakie ma zalety?
- 28Lut
Infinite scroll vs. paginacja - czym są i jaki mają wpływ na SEO?
Sposób nawigacji ma ogromne znaczenie zarówno dla SEO, jak i doświadczenia użytkownika. Co lepiej się sprawdzi w witrynie - nieskończone przewijanie czy paginacja?
- 12Lut
Jak pisać artykuły, które zaciekawią odbiorców?
Pisanie nie jest łatwe. Codzienne tworzenie artykułów może być sporym wyzwaniem. Oto 7 wskazówek, jak tworzyć wartościowe i ciekawe treści
- 11Sty
Trendy SEO w 2022 roku
Zastanawiasz się, co rok 2022 przyniesie w branży e-commerce? Jakie zmiany na 2022r. przygotowało Google? Sprawdź trendy SEO 2022!
- 04Sty
Dlaczego Core Web Vitals są ważne w SEO?
Google stale dodaje nowe i usprawnia obecne algorytmy. Tym razem przyjrzymy się nowym wytycznym z 2021 roku - czym są Core Web Vitals?