SXO, czyli SEO i UX jako nowy trend
SXO (Search Experience Optimization) jest zbiorem działań, dążących do ulepszenia doświadczeń użytkowników podczas poszukiwania informacji oraz poruszania się po stronie. To połączenie promocji strony w wyszukiwarce (SEO), ulepszenie użyteczności witryny i stron docelowych dla użytkownika (UX) oraz optymalizację współczynnika konwersji (CRO). SEO i UX mają wspólny cel – wzrost konwersji firmy dzięki stronie internetowej. Jednak specyfika tych dwóch strategii jest nieco inna.
SEO, czyli wysokie pozycje
SEO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarkę (Search Engine Optimization) to proces, którego głównym celem jest osiągnięcie najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania w Google. Odpowiednio wdrożone działania pozycjonowania strony www i systematyczna praca przynosiła wzrost pozycji i ruchu na stronie jako strategia przez wiele lat.
Google, jako najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, stale dąży do ulepszania swoich usług. Mając na uwadze jak najlepsze dopasowanie się do potrzeb użytkowników, gigant internetowy zaczął modyfikować obecne zasady, wprowadzając m.in. algorytmy Panda i Pingwin, które dbają o jakość treści oraz naturalny profil linków. Uniemożliwiło to np. tworzenie stron z niewartościową dla czytelnika treścią, nasyconą jedynie słowami kluczowymi.
Algorytmy i wymagania Google stale są dopracowywane i poszerzane, aby użytkownik znalazł dokładnie to, czego szuka.
SXO, czyli ważny jest użytkownik
SXO to nowoczesne podejście do promocji stron internetowych, bo najważniejszym „czynnikiem” staje się tu użytkownik, a dokładniej „user experience (UX)”. Założeniem SXO jest przekonanie klienta do konwersji, co wpłynie korzystnie na biznes właściciela strony. Aby tak się stało, trzeba najpierw wdrożyć pewne kroki, aby witryna była przyjazna użytkownikom. Szczególnie istotne jest poznanie i zrozumienie potencjalnych klientów: ich motywacje, potrzeby i poszukiwane przez nich zagadnienia. Warto również rozeznać się w grupie odbiorców – ich wieku czy pozycji społecznej. Taką analizę ruchu na stronie umożliwia np. darmowe narzędzie od Google – Google Analytics.
Jakie aspekty są ważne, aby SXO było sukcesem?
- Zrozumienie potrzeb użytkowników – poznanie i zbadanie oczekiwań użytkowników jest kluczowe dla każdej strony – to właśnie dla nich one istnieją. Warto zadać sobie pytania na temat oczekiwań: w jakim celu użytkownik odwiedza moją stronę? Czy znajdzie to, czego szuka, w łatwy sposób?
- Zadbanie o merytoryczne treści ze słowami kluczowymi – słowa kluczowe to jeden z ważniejszych elementów w SEO, jednak w SXO bardziej istotna jest treść – jeśli użytkownik uzna ją za nieprzydatną, opuści stronę. Należy umiejętnie wplatać frazy z teksty i dobierać słowa kluczowe tak, aby jak najtrafniej doprowadziły użytkownika do oczekiwanych informacji.
- Optymalizacja czasu ładowania strony – w naszych czasach liczy się każda sekunda. Wszystko wokół nas działa szybciej i my oczekujemy tego od naszych urządzeń. Użytkownicy przywykli do wysokiej prędkości ładowania stron, więc należy zadbać o nią również na swojej stronie. Zbyt długie ładowanie może zniechęcić użytkownika, przez co stracimy potencjalnego klienta zanim jeszcze wejdzie na naszą stronę.
- Struktura i nawigacja strony – oprócz właściwej budowy strony pod względem technicznym, w SXO ważne jest doświadczenie użytkownika, czyli wygoda w poruszaniu się po stronie. Nawigacja powinna być intuicyjna i prosta w obsłudze – warto zawrzeć takie elementy, jak powiązane artykuły/produkty, aktualne promocje, powrót do strony głównej oraz linkowanie wewnętrzne.
- Responsywność strony – coraz więcej osób korzysta z wyszukiwarki internetowej na smartfonach i tabletach – powoli zyskują przewagę nad urządzeniami stacjonarnymi. Aby podnieść jakość korzystania z Internetu na urządzeniach mobilnych, wdrożono Responsive Web Design – metodę projektowania stron internetowych, pozwalającą na zbudowanie witryny, która będzie dopasowywała się do rozdzielczości ekranu urządzenia. To również dostosowanie różnych elementów klikalnych na ekranach dotykowych.
- Oznaczenie danych uporządkowanych – dokładne oznaczenie elementów na stronie sprzyja w jej odbiorze przez roboty Google. Takie dodatkowe dane mogą zostać wykorzystane jako wzbogacenie wyniku w wyszukiwaniach i pomóc w uzyskaniu wyższej pozycji. Jest to też pomocne dla użytkownika, który częściej zainteresuje się takim szczegółowym wynikiem, dzięki czemu wzrośnie nasze CTR.
- Title i description – zasady SEO mówią o długości tytułu strony w wyszukiwarce – ok. 50-70 znaków oraz długości opisu - 150-170 znaków. W SXO warto spojrzeć na nie pod kątem użytkownika, umieszczając w opisie intrygujący wstęp, zachęcający do kliknięcia w link z wezwaniem do działania. Istotne jest też zawarcie w nim słów kluczowych. Tytuł natomiast powinien wyraźnie informować o tematyce treści, wskazując na najważniejsze zagadnienia.
- Funkcjonalności zawężające wybór – przyspieszenie wyszukiwania wybranych treści może pozytywnie wpłynąć na UX - warto zatem, szczególnie w sklepie internetowym – dodać funkcjonalności takie, jak filtrowanie i sortowanie wyników czy wyszukiwarka wewnętrzna.
SXO – ocena zachowań użytkownika na stronie
Jak wspomnieliśmy wcześniej, Google ocenia jakość treści i linków przychodzących poprzez algorytmy. Kolejnym czynnikiem branym pod uwagę w analizie danych są wskaźniki behawioralne. Obserwowane są w nich zachowania użytkownika na stronie takie, jak np.
- Współczynnik klikalności (ang. click through rate, CTR) – czyli stosunek między liczbą kliknięć w link a jego wyświetleniami.
- Kolejne kliknięcie – to informacja, w co internauta kliknął po wyjściu do wyszukiwarki np. przejście na inną stronę.
- Krótkie kliknięcie – szybki powrót ze strony do wyszukiwarki. Nie jest to dobry znak, bo oznacza, że użytkownik uznał stronę za nieprzydatną i nieodpowiadającą zapytaniu, którego szukał. Może skutkować późniejszym obniżeniem pozycji na tę frazę przez Google.
- Długie kliknięcie – dłuższy czas spędzony na stronie przez użytkownika przed powrotem do wyszukiwarki. To dobry znak dla Google, jak i dla właściciela witryny – oznacza, że treści na niej zawarte trafiają w potrzeby użytkownika.
CRO – konwersja na świeczniku
CRO (Conversion Rate Optimization) to procesy, które mają na celu zwiększenie wskaźnika konwersji, czyli użytkowników podejmujących działania na stronie, które prowadzą do stania się klientem. Ważnym czynnikiem jest tu „call to action” czyli wezwanie do działania, którym jest nie tylko zakup, ale też wypełnienie ankiety, zapisanie do newslettera, pobranie plików czy innych oczekiwanych działań.
Skuteczne połączenie – SXO
Połączenie SEO, CRO i UX to kompleksowy model marketingowy, zawierający różnorodne czynniki, mający wpływ na sukces w Internecie. Nie należy jednak zapomnieć o procesie pozycjonowania stron, który jest kluczowy, aby użytkownik trafił na stronę. Wówczas mamy ok. 10 sekund, aby zainteresować użytkownika treścią i wyglądem strony. Kiedy zdecyduje, że witryna spełnia jego oczekiwania, mamy szansę na uzyskanie oczekiwanej konwersji.
Nie można zapomnieć o analityce, czyli stałemu monitorowaniu pozycji i zmian na stronie oraz reagowaniu na nie.
Jeśli szukasz kompleksowych i profesjonalnych usług SEO i SXO, zadaj pytanie lub skontaktuj się z naszą agencją SEO Blumo. Zapraszamy do współpracy!
<< POWRÓT
Na naszym blogu
- 11Maj
Marketing internetowy - 5 najpopularniejszych narzędzi
5 najpopularniejszych narzędzi marketingu internetowego - czym jest e-marketing? Dlaczego warto się na nim znać pozycjonując strony internetowe? Co go różni od tradycyjnego marketingu?
- 30Kwie
7 wskazówek pozycjonowania wizytówki w Google Maps
Masz firmę i zależy Ci na pozyskaniu klientów lokalnych? A może klienci nie mogą trafić do Twojej firmy przez skomplikowany dojazd? Pozycjonowanie w Google Maps to idealny sposób na zaistnienie na lokalnym rynku i pojawienie się najbliżej potrzebującego odbiorcy. Zobacz 7 naszych wskazówek pozycjonowania w Google Maps Twojej wirtualnej wizytówki firmowej!
- 03Kwie
Blog firmowy - korzyści jego prowadzenia
Zauważyłeś, że wiele firm na swoich stronach internetowych prowadzi blogi? Prawnicy, producenci okien, salony fryzjerskie czy poradnie dietetyczne – najróżniejsze dziedziny i branże. Ciekawiło Cię, w jakim celu to robią? Oprócz faktu, że jest to doskonały sposób na darmową reklamę w Internecie, jest jeszcze kilka innych powodów. Sprawdź!
- 09Marz
Google Voice Search - powiedz, żeby wyszukać
Giganci internetowi starają się odpowiadać na potrzeby użytkowników, tworząc coraz to nowe udogodnienia i narzędzia przyspieszające i ułatwiające korzystanie z wyszukiwarek. Jednym z nich, które szybko zyskuje przewagę, jest Google Voice Search.
- 10Sty
Najpopularniejsze wyszukiwania w 2019 roku w Google
Każdego roku ludzie z różnych krajów wpisują miliony zapytań do wyszukiwarki Google dotyczące najróżniejszych tematów. Rok 2019 obfitował w liczne istotne wydarzenia, spośród których możemy wyróżnić te mniej i bardziej interesujące. Jakie były trendy wśród zapytań użytkowników Google w 2019 roku?
- 17List
Asystent Google - jego możliwości
Na początku 2019 roku Google postanowił uruchomić kolejne swoje narzędzie w polskiej wersji językowej – Asystent Google. Jest to bardzo innowacyjny pomysł, na którego premierę czekało wielu użytkowników smartfonów i tabletów. Uważa się go za androidową konkurencję dla Siri marki Apple i duży skok technologiczny. Jakie możliwości i zalety kryją się za asystentem Google?
- 22Wrze
Głosowanie przez Internet - czy jest możliwe w Polsce?
W Polsce coraz chętniej otwieramy się na możliwości usług internetowych i z większym przekonaniem korzystamy chociażby z kont i przelewów bankowych. Takie technologiczne rozwiązania wykorzystywane są również w przebiegu głosowania. Z całego świata dobiegają do nas informacje o tzw. e-votingu. Czy takie rozwiązanie dostępne jest już w Polsce?
- 03Lip
SEO Wordpress – 5 wskazówek pozycjonowania stron w Wordpressie
Wordpress został stworzony w języku PHP do obsługi blogów i sklepów internetowych. Jednak dobry kontent to nie wszystko - trzeba znać techniki i narzędzia, żeby go odpowiednio wypromować. Przedstawiamy zatem 5 wskazówek pozycjonowania stron w Wordpress.