Web usability - dlaczego użyteczność strony jest ważna?
Użyteczność internetowa powinna być dobrze znanym terminem, ale wciąż wiele osób styka się z nim po raz pierwszy. Web Usability to atrybut strony internetowej, który sprawia, że działa ona poprawnie, tak aby użytkownik, próbując z niej skorzystać, intuicyjnie wiedział, jak działa.
Definicja web usability
Użyteczność strony to atrybut jakości, który ocenia, jak łatwe w użyciu są interfejsy użytkownika. Słowo „użyteczność” odnosi się również do metod zwiększania łatwości użytkowania podczas procesu projektowania.
Można ją zdefiniować przez 5 komponentów jakości:
- Łatwość uczenia się: jak łatwo jest użytkownikom wykonać podstawowe zadania przy pierwszym kontakcie z interfejsem?
- Wydajność: kiedy użytkownicy nauczą się interfejsu, jak szybko mogą wykonywać akcje?
- Zapamiętywanie: kiedy użytkownicy wracają do interfejsu po okresie nieużywania go, jak łatwo mogą przywrócić biegłość?
- Błędy: ile błędów popełniają użytkownicy, jak poważne są te błędy i jak łatwo mogą je naprawić?
- Zadowolenie: jak przyjemnie jest korzystanie z interfejsu?
Dlaczego użyteczność strony jest ważna?
W sieci użyteczność jest niezbędnym warunkiem przetrwania. Jeśli strona internetowa jest trudna w obsłudze, ludzie odchodzą. Jeśli strona główna nie określa jasno, co oferuje firma i co użytkownicy mogą robić w witrynie, ludzie odchodzą. Jeśli użytkownicy zgubią się na stronie, odchodzą. Jeśli informacje o witrynie są trudne do odczytania lub nie odpowiadają na kluczowe pytania użytkowników, opuszczają ją. Nie istnieją instrukcje obsługi strony internetowej, użytkownicy nie spędzają też czasu na testowaniu interfejsu. Dostępnych jest wiele innych stron internetowych; opuszczenie nieczytelnej strony jest oczywistym rozwiązaniem, gdy użytkownicy napotykają trudności.
Pierwsze prawo e-commerce mówi, że jeśli użytkownicy nie mogą znaleźć produktu, nie mogą go również kupić.
Aktualne najlepsze praktyki wymagają wydawania około 10% budżetu projektu projektowego na użyteczność. Średnio podwoi to pożądane wskaźniki jakości witryny.
Elementy użyteczności i ich zastosowania w projektowaniu stron internetowych
Łatwa nawigacja na stronie
Użyteczność wynika z przejrzystości. Nie można wykorzystać pełnego potencjału czegoś, jeśli się nie wie, czym to jest i jak działa. Dotyczy to w szczególności nawigacji w witrynie.
Nawigacja w sieci to proces eksploracji witryny — jak przewija się ekran, wchodzi w interakcję z różnymi elementami i przyciskami witryny lub przechodzi z jednej strony na drugą.
Projektowanie stron internetowych ma wiele wspólnego z nawigacją, ponieważ organizacja elementów menu i rozmieszczenie elementów w witrynie dyktuje sposób, w jaki użytkownicy będą ją przeglądać. Warto pomyśleć o układzie jako o mapie drogowej, a informacje, których potrzebują odbiorcy, to miejsce docelowe. Chcieliby osiągnąć swój cel z najmniejszą liczbą kroków i w możliwie najkrótszym czasie, aby nie zniechęcić się i nie przenieść do następnej witryny z czytelniejszą nawigacją.
Intuicyjnie zaprojektowana strona internetowa ma prosty układ i czytelne wezwanie do działania. Jest również spójna i przewidywalna, biorąc pod uwagę to, co użytkownicy już znają, aby ułatwić lepszy i instynktowny schemat przepływu. W rezultacie odwiedzający będą mogli łatwiej ją przeglądać, osiągnąć to, po co przyszli lub to, co chce się, aby zrobili, i będą bardziej skłonni do powrotu.
Czytelność, która zachęca do zaangażowania
„Content is king”, napisał Bill Gates w swoim eseju z 1996 roku, na temat tego, jak przewidział Internet jako rynek treści. W dzisiejszych czasach ludzie poszli o krok dalej, mówiąc: „Treść jest królem, ale zaangażowanie jest królową”.
Tak, jakość treści witryny jest ważna dla marketingu i optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, ale jeśli odwiedzający mają trudności z czytaniem jej, straciłaby część swojej wartości. Z drugiej strony czytelna treść zachęca do zaangażowania użytkownika, co świadczy o użyteczności.
Czytelność zapewnia odpowiednia prezentacja tekstu: poprawne użycie czcionek (odpowiednie style i rozmiary), kontrast kolorów i hierarchia informacji. Czynniki te kierują użytkowników do tego, co chcą znaleźć i polepszają doświadczenia na stronie.
Wydajność
Jedną ze zmiennych wpływających na użyteczność jest wydajność witryny. Mierzy się to szybkością jej wczytywania — jak długo zajmuje udostępnienie treści odwiedzającym i jak szybko mogą poruszać się po jej podstronach. Z reguły czas ładowania nie powinien przekraczać dwóch sekund. Prosty interfejs zawierający tylko niezbędne elementy i poprawny kod pomogą również usprawnić ten aspekt.
Responsywność
Kolejną cechą, która zapewnia użyteczność, jest wygląd i funkcjonowanie witryny na różnych rozmiarach ekranu. Obecnie większość użytkowników przegląda Internet za pomocą urządzeń mobilnych, a nie komputerów stacjonarnych, więc strona powinna być w stanie dostosować się i uwzględnić tę zmianę w sposobie wyświetlania treści. Projektowanie elastycznego układu stron internetowych, który automatycznie dostosowuje się do różnych rozmiarów ekranu, sprzyja responsywności i web usability.
Wiarygodność
Internet bardzo ewoluował w ostatnich latach. Wkroczył w erę mediów społecznościowych, randek online i e-commerce. Strony internetowe będące platformami dla tych przedsiębiorstw wymagają przede wszystkim danych osobowych, płatności i zaufania.
Niektóre witryny proszą odwiedzających o podanie adresu e-mail lub danych osobowych przed uzyskaniem pełnego dostępu do wszystkich jego funkcji. Media społecznościowe i inne podobne platformy wymagają, aby osoby fizyczne tworzyły profile użytkowników. Witryny e-commerce proszą o płatność i inne niezbędne dane klienta w celu sfinalizowania zakupów.
Jeśli witryna nie wydaje się być godna zaufania, odwiedzający odmówią podania swoich informacji lub dokonania transakcji – odzwierciedla to słabą użyteczność.
Aby zapewnić wiarygodność witryny, trzeba upewnić się, że interfejs wskazuje im, gdzie mogą znaleźć kompletne i prawidłowe informacje o firmie, towarach i usługach oraz procesach wymaganych do przeprowadzenia pożądanej transakcji. Na przykład zaktualizowana sekcja O nas, dostępne dane kontaktowe, dokładne dane dotyczące produktów, prawdziwe referencje klientów i przejrzysta metoda płatności sprawią, że korzystanie ze strony będzie bardziej pewne.
Ewolucja web usability
Praca nad użytecznością witryny nie dzieje się w mgnieniu oka, ani nie jest jednorazową zmianą – to raczej metoda prób i błędów. Wymaga dogłębnych badań, regularnych testów i konsekwentnego dostrajania w celu poprawy. Nie oznacza to, że użyteczność jest nieosiągalna; to tylko pokazuje, że technologia jest dynamiczna, więc projektowanie stron internetowych również musi ewoluować, aby nadążyć za zmieniającymi się czasami.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
Filtry i bany od Google - co oznaczają dla Twojej strony?
Filtry i bany od Google - jak dowiedzieć się, że mamy nałożony filtr od Google? Za co można dostać bana od Google? Jak pozbyć się kary od Google?
5 powodów, dla których nie warto rezygnować z pozycjonowania podczas pandemii
Czas pandemii koronawirusa jest trudny dla wszystkich, jednak w szczególności odczuwają go przedsiębiorcy. Dlaczego, mimo niestabilnej sytuacji w gospodarce, nie warto przerywać pozycjonowania strony internetowej?
Rodzaje wyników wyszukiwania w Google, czyli różne elementy SERP
Większość z nas, wyszukując haseł w wyszukiwarce Google, na przestrzeni lat mogła nie zauważyć zmian, jakie zostały wprowadzone. Przyjrzyjmy się różnym rodzajom wyników wyszukiwań w Google.
Mobile First Index - czym jest i jakie ma znaczenie dla SEO?
Nadeszła era mobilności, kiedy większe znaczenie zdobywają smartfony niż komputery. Google również podążą tym trendem, wprowadzając Mobile First Index. Czym jest i jakie ma znaczenie dla Google?
Direct answer - jak uzyskać pozycję zero w Google?
Czym jest Direct Answer i dlaczego wszyscy marzą o „pozycji zerowej” w Google? Przedstawimy sprawdzone sposoby na pojawienie się w bezpośrednich odpowiedziach i wyjaśnimy specyfikę ich działania.
Czym są dane strukturalne i jaką pełnią rolę w Google?
Początki wyszukiwarki wyglądały dosyć jednolicie – wszystkie wyniki wyszukiwań wyglądały tak samo. Z biegiem lat wprowadzano coraz więcej usprawnień, mających na celu sprawniejsze i szybsze wyszukiwanie haseł. Te modyfikacje sposobu prezentacji skutkowały wprowadzeniem danych strukturalnych.
SXO, czyli SEO i UX jako nowy trend
Co to jest SXO? Jak jest powiązane z pozycjonowaniem stron i jaki ma wpływ na wyniki wyszukiwania? Dowiedz się, jak wpłynąć na poprawę wyświetleń!
Marketing internetowy - 5 najpopularniejszych narzędzi
5 najpopularniejszych narzędzi marketingu internetowego - czym jest e-marketing? Dlaczego warto się na nim znać pozycjonując strony internetowe? Co go różni od tradycyjnego marketingu?
7 wskazówek pozycjonowania wizytówki w Google Maps
Masz firmę i zależy Ci na pozyskaniu klientów lokalnych? A może klienci nie mogą trafić do Twojej firmy przez skomplikowany dojazd? Pozycjonowanie w Google Maps to idealny sposób na zaistnienie na lokalnym rynku i pojawienie się najbliżej potrzebującego odbiorcy. Zobacz 7 naszych wskazówek pozycjonowania w Google Maps Twojej wirtualnej wizytówki firmowej!
Blog firmowy - korzyści jego prowadzenia
Zauważyłeś, że wiele firm na swoich stronach internetowych prowadzi blogi? Prawnicy, producenci okien, salony fryzjerskie czy poradnie dietetyczne – najróżniejsze dziedziny i branże. Ciekawiło Cię, w jakim celu to robią? Oprócz faktu, że jest to doskonały sposób na darmową reklamę w Internecie, jest jeszcze kilka innych powodów. Sprawdź!
Google Voice Search - powiedz, żeby wyszukać
Giganci internetowi starają się odpowiadać na potrzeby użytkowników, tworząc coraz to nowe udogodnienia i narzędzia przyspieszające i ułatwiające korzystanie z wyszukiwarek. Jednym z nich, które szybko zyskuje przewagę, jest Google Voice Search.
Najpopularniejsze wyszukiwania w 2019 roku w Google
Każdego roku ludzie z różnych krajów wpisują miliony zapytań do wyszukiwarki Google dotyczące najróżniejszych tematów. Rok 2019 obfitował w liczne istotne wydarzenia, spośród których możemy wyróżnić te mniej i bardziej interesujące. Jakie były trendy wśród zapytań użytkowników Google w 2019 roku?