Jak chronić swoje dane w sieci?
Cyberbezpieczeństwo – jak dbać o bezpieczeństwo danych
Ataki hakerskie, naruszenie prywatności, spoofing czy phishing – to zaledwie kilka z wielu zagrożeń czyhających na użytkowników sieci. Jesteśmy społeczeństwem technologicznym, więc nic dziwnego, że to właśnie technologii zawierzamy wiele aspektów naszego życia. Komu z nas nie zdarzyło się zapytać Google o interpretację niepokojących objawów chorób? Czy wyobrażamy sobie codzienną pracę bez telefonu pod ręką, elektronicznego kalendarza lub wielozadaniowego laptopa na biurku?
Aby zabezpieczyć się przed tymi zagrożeniami, należy zachować ostrożność w udostępnianiu swoich danych osobowych online. Należy korzystać z silnych haseł, unikać podejrzanych stron internetowych i regularnie sprawdzać ustawienia prywatności na platformach online. Ponadto, warto stosować się do zasad cyberbezpieczeństwa i być świadomym, jakie informacje udostępniamy online.
Dlaczego powinniśmy chronić swoje dane osobowe?
Ochrona danych osobowych jest kluczowa dla zachowania naszej prywatności i bezpieczeństwa w świecie Internetu. W sieci udostępniamy wiele danych, często nie zdając sobie z tego sprawy! Wśród informacji na nasz temat, do których dostęp mogą uzyskać hakerzy, znajdują się m.in. nasze dane osobowe, lokalizacyjne, transakcyjne, zdrowotne czy dotyczące naszej aktywności online.
Obrona przed atakiem hakerskim
Udostępnianie danych osobowych w sieci może skutkować nie tylko profilowaniem przez reklamy, ale też naruszeniem prywatności lub kradzieżą tożsamości. Jak uniknąć ataku hakerskiego?
- Regularnie przeglądaj ustawienia prywatności,
- Korzystaj z narzędzi ochrony prywatności, takich jak VPN, blokery reklam lub plików cookies,
- Stosuj silne hasła i wieloskładnikowe uwierzytelnianie,
- Zachowaj ostrożność, klikając linki oraz otwierając dokumenty,
- Regularnie aktualizuj oprogramowanie,
- Korzystaj z bezpiecznego protokołu HTTPS
Gdzie trafiają dane osobowe?
Dane osobowe przechowywane są na serwerach internetowych, w chmurze obliczeniowej, na urządzeniach użytkowników, w plikach cookies, bazach danych firm oraz na platformach społecznościowych.
Jakie zagrożenia niesie ze sobą wyciek danych?
Naruszenie zasad cyberbezpieczeńśtwa może skutkować kradzieżą danych osobowych przez osoby trzecie. Ataki hakerskie są szczególnie niebezpieczne – przestępcy mogą wykorzystać dane osobowe do popełniania niecnych czynów w imieniu osób, którym ukradziono dane osobowe.
Z takimi informacjami, jak imię, nazwisko, numer PESEL czy numer telefonu, hakerzy mogą otwierać konta bankowe ofiar, dokonywać w ich imieniu zakupów online czy zaciągać kredyty. Wyciek danych osobowych związanych z naszą lokalizacją może służyć także śledzeniu oraz nękaniu.
Jak radzić sobie z wyciekiem danych osobowych?
Twoje dane osobowe zostały skradzione? W pierwszej kolejności ustal, jakie informacje mogły zostać naruszone. Zaktualizuj hasła do wszystkich kont i zabezpiecz dodatkowo swoje profile. Jeśli wyciek dotyczy danych finansowych, natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem i zablokuj karty. Ponadto, zgłoś wyciek danych osobowych do odpowiednich władz i skontaktuj się z firmami, które mogą być zaangażowane w to zdarzenie.
W dalszej wizji możesz rozważyć zamrożenie kredytu u biur kredytowych, aby zapobiec otwieraniu nowych kont na twoje dane. Nie zapomnij poinformować znajomych oraz rodziny o tym zdarzeniu. Jeśli wyciek danych dotyczy twojej firmy, przeprowadź dokładny audyt systemów bezpieczeństwa i napraw luki. Powiadom swoich Klientów o tym problemie i informuj ich o krokach, które podjęto w celu ochrony ich danych.
Nowa polityka cookies – Consent Mode
Pliki cookies, mimo kontrowersji, oferują korzyści, takie jak personalizacja użytkownika, utrzymanie sesji logowania, funkcjonalność koszyka zakupowego i analiza zachowań użytkowników. W ramach działań w zakresie cyberbezpieczeńśtwa firma Google wdrożyła nową politykę cookies.
Przeglądarka Chrome przestanie obsługiwać cookies stron trzecich. Oznacza to, że firmy będą musiały opracować nowe metody zbierania danych i komunikacji z Klientami. Jak zmienią się strategie marketingowe firm online? Sprawdź nasz poprzedni artykuł: Consent Mode - co to znaczy?
<< POWRÓT
Na naszym blogu
- 22Kwie
Czym jest social listening i dlaczego jest przydatne?
Social listening to działanie niezwykle przydatne, szczególnie w czasach pandemii. Na czym polega i jakie niesie korzyści?
- 14Kwie
Wszystko, co musisz wiedzieć o live commerce
Live commerce to nowy trend handlu online na znanych platformach, przychodzący do nas z Azji. Jakie zalety mają takie zakupy na żywo?
- 30Marz
4 sposoby, w jakie AI zmienia oblicze marketingu
Słysząc pojęcie „sztuczna inteligencja”, mimowolnie myślimy o robotach, autonomicznych samochodach i działających samodzielnie fabrykach. W rzeczywistości sztuczna inteligencja jest niemal wszędzie - również w marketingu.
- 15Marz
Różnice między linkowaniem wewnętrznym i zewnętrznym
W tym artykule wyjaśnimy te różnice, a następnie zbadamy cel każdego z nich i sposób, w jaki wpływają one na działania marketingowe i pozycjonowanie stron.
- 18Lut
7 powodów dla których social media są ważne dla Twojego biznesu
Social media w błyskawicznym tempie stały się potęgą Internetu. Zdobyły naszą uwagę i czas, a to ogromna szansa dla firm, które łatwo mogą się w nich zareklamować!
- 11Lut
Remarketing, Retargeting, PPC - jaka jest różnica?
W celu lepszego zrozumienia całego procesu pozycjonowania stron i SEO, postanowiliśmy wyjaśnić jedne z najczęściej spotykanych ostatnio pojęć żargonu marketingowego.
- 24Sty
4 najpopularniejsze strategie marketingu cyfrowego w 2021 roku
Popularne strategie marketingu cyfrowego w ciągu ostatniej dekady były dość dynamiczne. Zobacz, co czeka nas w 2021 roku i zweryfikuj swoje obecne strategie marketingu cyfrowego.
- 20Gru
Najpopularniejsze wyszukiwania w Google w 2020 roku
Najpopularniejsze wyszukiwania w Google w 2020 roku - jakich haseł szukali Polacy w Google? Jakie tematy najbardziej ciekawiły nas w 2020 roku, a jacy politycy byli na świeczniku? Sprawdź listę!