Co to jest Google Search Console? Jaką rolę pełni to narzędzie od Google i jakie potrzebne do pozycjonowania stron informacje zapewni?
Co to jest Google Search Console?
Google Search Console (dawniej Google Webmasters Tools) to darmowe narzędzie od Google pomagające w optymalizacji witryny dzięki indywidualnym danym statystycznym. Możemy w nim znaleźć takie informacje, jak ruch na stronie, stan indeksowania podstron czy monitoring poszczególnych fraz. To jedna z głównych aplikacji, używana przez większość profesjonalistów SEO. Narzędzie to nie tylko umożliwia wgląd w postrzeganie strony przez roboty, ale także informuje o błędach i pozwala je szybko usunąć.
Jak rozpocząć pracę z Google Search Console?
Aby narzędzie Google zaczęło pobierać dane z Twojej strony, należy zacząć od założenia konta Google lub połączenia z obecnym kontem. Mamy opcję wyboru usługi domeny lub prefiksu adresu URL.
Następnie musimy zweryfikować własność domeny. Można to zrobić na kilka sposobów:
- Tag HTML na stronie głównej – umieszczamy w sekcjikodu źródłowego strony głównej metatag określony przez Google.
- Rekord DNS – to weryfikacja przez dostawcę nazwy domeny, do której niezbędne są dane logowania do domeny i wpisanie tam nowego rekordu DNS. Może to wymagać nieco więcej wiedzy.
- Plik HTML – wysyłamy wybrany przez Google plik HTML na serwer strony.
- Asynchroniczny kod śledzenia z Google Analytics – prosta i szybka metoda, jeśli mamy już aktywne narzędzie Google Analytics. Wystarczy wówczas opcja weryfikacji.
- Menedżer tagów Google – polega na dodaniu właściwego tagu na kontenera tagów.
Google Search Console – z jakich elementów się składa?
- Sekcja Skuteczność
Dowiemy się w niej o szczegółach organicznego ruchu w wyszukiwarce, czyli np. o liczbie wyświetleń (pojawienie się linku w odpowiedzi na zapytanie), kliknięć (ile razy użytkownik kliknął w link do danej witryny), CTR (współczynnik klikalności ang. Click Through Rate) czy średniej pozycji.
Można w nim też dostosowywać dane i wybrać interesujące nas kategorie poprzez wybranie na osi czasu zapytań, stron, krajów, urządzeń czy wyglądu w wyszukiwarce. Informacje te można również wyeksportować do Arkusza Google czy pliku. - Sekcja „Sprawdzanie adresu URL”
Pozwala na weryfikację, czy dany adres URL znajduje się w indeksie serwisu oraz błędach, jak również pozwala na przyspieszenie procesu indeksowania dzięki prośbie o zindeksowanie podstrony. Dowiemy się też, kiedy przebiegało poprzednie skanowanie i czy strona nie ma blokady przed indeksacją. - Sekcja „Indeks – Stan”
Znajdziemy tu informacje o występujących na stronie błędach i ich szczegóły. Może się zdarzyć, że wykryte przez roboty Google będą błędy, których w rzeczywistości nie ma, należy wówczas ponowić indeksację. Naszym celem powinien być brak jakichkolwiek błędów. - Sekcja „Stan – Mapa witryn”
Dodajemy w tej sekcji mapę witryn, czyli plik zawierający wszystkie strony i podstrony na naszej witrynie. Po wszelkich aktualizacjach i dodaniu nowych podstron warto zgłosić to właśnie w tym miejscu, aby szybciej zostały zindeksowane przez Google. - Sekcja „Ulepszenia – Obsługa na urządzeniach mobilnych”
Sprawdzimy, czy nasza strona działa poprawnie na urządzeniach mobilnych. Warto skupić na tym uwagę, gdyż ilość wyszukiwań ze smartfonów stale rośnie i obecnie użytkownicy najchętniej poszukują usług właśnie dzięki telefonom. Jeśli strona będzie się niewłaściwie wyświetlać, firma może stracić potencjalnego klienta.
Opcje uprawnień w Google Search Console
W narzędziu Google Search Console mamy możliwość wyboru 3 wersji dostępu do konta: właściciel, pełny i ograniczony. Często właściciele firm nadają takie dostępy dla agencji SEO w ramach pozycjonowania stron internetowych.
Zalety korzystania z Google Search Console
- Dostęp do informacji, na jakie frazy widoczna jest nasza strona (do 999 słów)
- Liczba kliknięć i wyświetleń dla naszej strony
- Poprawność adresów url dla strony
- Wygląd i poprawność wyświetlania dla urządzeń mobilnych
- Dostęp do błędów na stronie i możliwość ich naprawy
- Sprawdzenie, które strony zawierają linki do naszej witryny
- Przyspieszenie indeksowania poprzez prośbę wysyłaną do Google
- Ulepszenie treści na stronach dzięki znajomości potrzeb i zainteresowań czytelników