Wszystko, co musisz wiedzieć o live commerce
HOME / Blog / Wszystko, co musisz wiedzieć o live commerce
Wszystko, co musisz wiedzieć o live commerce

Wszystko, co musisz wiedzieć o live commerce

Nowy trend w zakupach - live shopping

Live commerce to usługa, która łączy transmisję wideo na żywo z możliwością interakcji ze sprzedawcami i natychmiastowego zakupu, niezależnie od tego, czy chodzi o sprzedaż rzeczywistego produktu podczas transmisji, czy też wymianę opinii między uczestnikami. Sesja live-commerce to popularny „lajw” prowadzony przez przedsiębiorcę, influencera lub osobę prywatną.

Koncepcja live commerce powstała w Chinach i nie powinno to dziwić, biorąc pod uwagę, że mają one wiodący na świecie rynek e-commerce, a ich rynek transmisji na żywo przekroczył bilion juanów w 2020 roku.

live commerce Chiny

Według badań przeprowadzonych przez Statista, „w listopadzie 2019 r. największy chiński sprzedawca internetowy Alibaba ogłosił sprzedaż za 20 miliardów juanów w ramach swojej działalności związanej z transmisją strumieniową na żywo podczas Single’s Day Shopping Festival”.

Tutaj, na Zachodzie, myśląc o transmisji na żywo, myślimy o Twitchu, YouTube i innych formach cyfrowej rozrywki. Jednak w Chinach streaming jest używany jako kanał zakupów. Statista wyjaśnia, że „prognozowano, że liczba oglądających transmisje na żywo w Chinach osiągnie 526 milionów w 2020 roku”.

Handel na żywo trafił również na platformy społecznościowe w Chinach, w tym Douyin (znany na całym świecie jako Tik Tok).

Live commerce w czasach pandemii

Liczba stacjonarnych sklepów w Wielkiej Brytanii spadała już przed wystąpieniem COVID, a w połączeniu z pandemią w zeszłym roku zamknięto więcej sklepów niż kiedykolwiek wcześniej - ponad 17 500, według The Guardian. W wyniku tego nastąpił gwałtowny wzrost zakupów online i nowe trendy – czyli live commerce, sprzedaż na żywo.

Jesteśmy przyzwyczajeni do zajmowania się chatbotami, obsługą klienta online, aplikacjami mobilnymi i dostawą następnego dnia. Live commerce łączy to wszystko, a także wprowadza transmisję na żywo. Dzięki zbliżeniu się do klientów i dodania elementu bezpośredniego doświadczenia bez wychodzenia z domu, firmy i klienci mogą uzyskać dostęp do nowego, dobrze prosperującego środowiska handlu detalicznego, nawet w czasie lockdownu.

Różne rodzaje live commerce

1. Rynki internetowe - marketplaces

Platformy internetowe, takie jak eBay i Alibaba, to miejsca, w których użytkownicy mogą z łatwością kupować i sprzedawać, ale koncepcja ta staje się przestarzała i jest już powielana przez niezliczone firmy. Aby utrzymać zaangażowanie użytkowników podczas zakupów online, wprowadzane są nowe funkcje, które mają zapewnić aktualność rynków internetowych i zwiększyć przychody.

Tutaj do gry wkracza live commerce, oferując interakcję w czasie rzeczywistym - kupujący i sprzedający będą się czuć jak na fizycznym rynku, ale w zaciszu własnego domu.

2. Aukcje na żywo

Zamiast chodzić do domu aukcyjnego, kupujący i sprzedający mogą łączyć się online i na całym świecie. Transmisja na żywo aukcji umożliwia powiększenie puli licytacji, co oznacza, że prawdopodobnie pojawi się więcej szumu, więcej licytantów i bardziej konkurencyjne stawki niż kiedykolwiek wcześniej!

3. Streaming dla influencerów

Jesteśmy przyzwyczajeni do oglądania influencerów dzielących się swoim życiem poprzez streamingi na mediach społecznościowych, a wraz z rosnącym zaangażowaniem i zapotrzebowaniem na tego typu treści wkrótce zobaczysz, jak wpływowe osoby będą stosowały live streaming również w branży e-commerce.

live shopping

Przykładowo, marka Nestlé przy promocji swoich lodów Drumstick wykorzystała Periscope do transmitowania na żywo „kultowych letnich chwil” 21 czerwca, podczas grilla na podwórku i wizyty w wesołym miasteczku. Czterech influencerów stworzyło również własne audycje w Periscope, a marka wykorzystała Twittera do wzmocnienia swojej kampanii.

4. Wydarzenia na żywo

Premiery produktów czy artykuły z limitowanej edycji są częściej promowane jako „wydarzenia na żywo”. Transmisja strumieniowa tych wydarzeń na żywo zapewni szybkie i łatwe relacje na poziomie regionalnym, krajowym, a nawet globalnym. Nie ma też limitu konsumentów - co zwiększy grono potencjalnych klientów.

5. Wywiady i Q&As

Czytanie wywiadów w artykułach czy szukanie zakładki „pytań i odpowiedzi” na stronach powoli wychodzi z mody. Coraz chętniej wolimy oglądać i słuchać treści – stąd stale rosnąca popularność podcastów i Youtube. Transmisje na żywo mogą również obejmować przeprowadzanie sesji pytań i odpowiedzi na żywo ze specjalistami lub częstymi użytkownikami produktów. Ta metoda przybliża markę sercom klientów i zaprasza widzów do rozmowy w społeczności.

Jakie są korzyści ze stosowania live commerce?

Zakupy online bez pomocy mogą być trudne. Dzięki wirtualnej obecności sprzedawcy lub influencera na Twoje pytania można odpowiedzieć od razu. Jakie jeszcze korzyści wynikają z live commerce?

    • Lepsze relacje z klientami
      Wiedza, że za danych produktem stoi znana nam osoba, która jest wiarygodna i zapewnia o jego skuteczności to niezwykle ważny czynnik przy budowaniu zaufania u klienta. Im lepiej ludzie czują i utożsamiają się z marką, tym bardziej prawdopodobne jest, że wrócą do niej i zostaną klientami na dłużej.

      Dlatego handel na żywo może pomóc w budowaniu lepszych relacji z klientami, ponieważ są oni w stanie obejrzeć produkt w czasie rzeczywistym i kogoś, kto realnie go przedstawia i rekomenduje. To nie tylko stawia produkt w lepszym świetle, ale także daje kupującym większą pewność, co oznacza, że jest bardziej prawdopodobne, że go kupią.

    • Lepsze zrozumienie tego, czego chcą klienci
      Wysłuchanie naszych klientów podczas transmisji na żywo oznacza natychmiastową informację zwrotną o produkcie. Być może nie podoba im się materiał lub projekt - cokolwiek to jest, firmy mogą łatwo zdobyć ważne informacje, których w innym przypadku nie miałyby szansy uzyskać.

      Wiedza o tym, czego chcą klienci, pomoże firmom zrozumieć oczekiwania klientów i umożliwi im szybkie dostosowanie się do potrzeb rynku.

    • Dotarcie do większej liczby odbiorców
      Sklep stacjonarny jest zwykle ograniczony do tych, którzy mieszkają w okolicy lub do tych, którzy przyjechali z wizytą. Co więcej, dostępność produktów również jest limitowana. Jednak live commerce dociera do większej liczby odbiorców, co oznacza, że nieporównywalnie więcej osób ma możliwość zapoznać się z ofertą, co z kolei zwiększy świadomość marki i sprzedaż.

online shopping via social media

  • Pomoc w wyprzedzeniu konkurencji
    Odpowiednio przygotowane i przeprowadzone sesje transmisji na żywo, które są angażujące, zwiększą sprzedaż. Transmisja na żywo może pomóc firmom się wyróżnić i pozwala na wiele kreatywnych sposobów, aby wyprzedzić konkurencję.

    Znalezienie odpowiedniego pracownika lub influencera do prowadzenia transmisji na żywo ma tu kluczowe znaczenie. Przekonująca, optymistyczna i uśmiechnięta osoba powinna przedstawić produkt w odniesieniu do korzyści z codziennego stosowania, co zachęci klientów. Najbardziej znany jest obecnie Facebook i Instagram live shopping.

  • Zmniejszone koszty ogólne
    Najlepsza rzecz w transmisji na żywo: jest tania. Nie wymaga dużej ilości sprzętu, można to zrobić za pomocą smartfona i nie ma znaczenia, czy robi się to w domu, czy w sklepie, więc wiąże się to z bardzo niewielkimi kosztami. Oznacza to również, że live commerce można przeprowadzić szybko i przy niewielkim planowaniu - idealne rozwiązanie dla świata, w którym wszyscy trzymają rękę na pulsie!

Potencjał live shopping

Nietrudno zauważyć, że wynalazki i pomysły z Chin łatwo i szybko trafiają do Europy. Live commerce to jednak obiecująco zapowiadający się trend, który warto zaimplementować, a przynajmniej wypróbować w sprzedaży swojej firmy. Wystarczy odpowiednio dopasować platformę, język i formę dla wybranej grupy odbiorców, ciekawie prowadzić live’a i zatrudnić kogoś, kto będzie angażował społeczność i zachęcająco przedstawi produkty. Dobra interakcja z oglądającymi = wysoka sprzedaż!


<< POWRÓT

Na naszym blogu

Poczytaj więcej


Zadaj pytanie o pozycjonowanie

Stworzenie strony internetowej, Google Adwords lub usługi programistyczne WWW.



Imię i nazwisko/Firma:

Telefon:
E-mail:
Adres WWW strony internetowej a może strona jest do zrobienia?:
Wiadomość:
* Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych osobowych przez Blumo, będącego Administratorem danych, w celu przedstawienia warunków współpracy.
wpisz: zesv