AI/ML – czy na pewno znasz ich znaczenie?
Kiedyś istniało wyraźne, techniczne oddzielenie terminów takich jak sztuczna inteligencja (AI – Artificial Intelligence) i uczenie maszynowe (ML – Machine Learning) – jeszcze niedawno te technologie pozostawały w dużej mierze teoretyczne. Gdy tylko stały się praktyczne w realnym świecie, a następnie przekształcane w produkty, wkroczyli marketerzy.
Powszechne nadużywanie terminów AI/ML w marketingu zaczęło prowadzić do mylenia znaczenia tych słów. Możesz myśleć o tym jako o stosunkowo niewielkim problemie – dopóki nie zdasz sobie sprawy, że jest to sedno niektórych całkowicie zwodniczych praktyk. Badania wykazały, że nawet 40 procent europejskich startupów, które twierdzą, że używają sztucznej inteligencji, w rzeczywistości kłamie lub wyolbrzymia swoje możliwości.
Jeśli nie wiesz, czym dokładnie jest sztuczna inteligencja/uczenie maszynowe ani jaka jest między nimi różnica, to jest o wiele bardziej prawdopodobne, że możesz zostać oszukany, gdy kupujesz produkt oparty na tych technologiach.
Czym jest sztuczna inteligencja?
Istnieje automatyczne powiązanie między sztuczną inteligencją a science fiction. Kiedy ludzie myślą o sztucznej inteligencji, zwykle myślą o Terminatorze, Star Trek, itp. Stanowią one bardzo specyficzną formę sztucznej inteligencji, znaną jako AGI - sztuczna ogólna inteligencja (znana również jako silna sztuczna inteligencja) – forma cyfrowa świadomości, która może dorównać lub przewyższyć ludzką wydajność w dowolnej liczbie wskaźników. AGI równie dobrze poradzi sobie z rozwiązywaniem równań matematycznych, prowadzeniem ludzkiej rozmowy czy komponowaniem sonetu.
Obecnie nie ma działającego przykładu AGI, a prawdopodobieństwo stworzenia takiego systemu jest nadal niskie. Próby stworzenia AGI obracają się obecnie wokół idei skanowania i modelowania ludzkiego mózgu, a następnie replikacji ludzkiego mózgu w oprogramowaniu. Jest to rodzaj podejścia odgórnego – ludzie są jedynym przykładem działającej świadomości, więc aby stworzyć inne czujące systemy, warto zacząć od punktu widzenia naszych mózgów i spróbować je skopiować.
Jeśli przyjmiesz podejście oddolne, otrzymasz tak zwaną wąską lub słabą sztuczną inteligencję. Jest to rodzaj sztucznej inteligencji, który widzisz na co dzień – sztuczna inteligencja, która wyróżnia się w jednym konkretnym zadaniu. Sztuczna inteligencja obsługuje aplikacje, które pomagają znaleźć muzykę do słuchania, oznaczać znajomych na zdjęciach w mediach społecznościowych, może pomóc chronić przed złośliwym oprogramowaniem itp.
Ten rodzaj wąskiej sztucznej inteligencji robi tylko jedną rzecz, ale robi to znacznie szybciej i lepiej niż człowiek. Wyobraź sobie skanowanie miliona zamówień dziennie, aby upewnić się, że nie ma fałszerstw – szybko się znudzisz i zaczniesz popełniać błędy. Sztuczna inteligencja może przetwarzać te rozkazy w mgnieniu oka i wyłapywać więcej błędów i podejrzanych działań, niż potrafiłby kiedykolwiek wyszkolony ludzki obserwator.
Czym jest uczenie maszynowe?
Uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja to nie to samo – ALE, jeśli chcesz stworzyć wąską sztuczną inteligencję w prosty sposób, uczenie maszynowe jest coraz częściej jedyną opcją.
Uczenie maszynowe polega na tym, że robisz coś źle, a potem w końcu robisz to dobrze. Oto wyjaśnienie laika, jak to działa.
Załóżmy, że tworzysz program do rozpoznawania obrazów, aby znaleźć zdjęcia uroczych psów. Najpierw dajesz programowi pewne wyobrażenie o tym, jak wygląda pies. Następnie pokazujesz mu zestaw danych obrazów – niektóre z psami, inne bez. Każesz swojemu oprogramowaniu wybrać psy. Najprawdopodobniej oprogramowanie zrobi to w większości źle. W porządku. Mówisz programowi, które zdjęcia są prawidłowe, a następnie powtarzasz z różnymi zestawami danych, aż oprogramowanie zacznie pewnie wybierać psy.
Ten przykład pokazuje główną zasadę zalet uczenia maszynowego: w żadnym momencie nie musisz wchodzić w zawiłości oprogramowania i kodować go, aby rozpoznawać psy. Zamiast tego maszyna „koduje się sama”, generując modele matematyczne, aby znaleźć psy, a następnie udoskonalając je, gdy jest szkolona na dodatkowych danych.
To są podstawy tego, jak to działa.
Korzystając z uczenia maszynowego, oszczędzasz czas i wysiłek w tworzeniu wąskiej sztucznej inteligencji. Zamiast ręcznie tworzyć złożone i rozgałęzione drzewo decyzyjne, drzewo decyzyjne rośnie samoczynnie i zwiększa swoją użyteczność za każdym razem, gdy napotyka nowe dane i je klasyfikuje. Uczenie maszynowe znacznie zwiększa skuteczność naukowców zajmujących się danymi, dzięki ograniczeniu wysiłku związanego z tworzeniem modeli i kategoryzacją danych.
AI/ML dla lepszej wydajności
Różnica między uczeniem maszynowym a sztuczną inteligencją polega na tym, że uczenie maszynowe jest jednym z – ale nie jedynym – prekursorem tworzenia wąskiej sztucznej inteligencji. W szczególności uczenie maszynowe to najlepszy i najszybszy sposób na stworzenie wąskiego modelu sztucznej inteligencji w celu kategoryzacji danych, wykrywania oszustw, rozpoznawania obrazów lub przewidywania przyszłości (między innymi).
Chociaż marketing na wiele sposobów zniekształcił znaczenie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, zaletą technologii skomercjalizowania jest to, że używanie i tworzenie modeli uczenia maszynowego jest teraz łatwiejsze niż kiedykolwiek — zakładając, że pracujesz z firmą, która sprzedaje oryginalny produkt.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
- 01Gru
Jak poprawić lokalne SEO w małej miejscowości?
Co zrobić, żeby twoja firma była równie rozpoznawalna online? Oto przepis na sukces w lokalnym SEO!
- 01List
ChatGPT w SEO – jak wykorzystać sztuczną inteligencję do pozycjonowania stron?
Czy wiesz, jak Chat GPT może odciążyć Cię w prowadzeniu SEO Twojej firmy? Pozwól, żeby sztuczna inteligencja zrobiła za Ciebie to, co najżmudniejsze!
- 30Wrze
Pozycjonowanie stron – jak pojawiać się w wynikach wyszukiwania?
Pozycjonowanie stron, czyli SEO, to działania mające na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Dowiedz się, jak być widocznym w sieci!
- 31Sier
SEO w dobie sztucznej inteligencji
Jak sztuczna inteligencja zmienia SEO i dlaczego warto zaprzyjaźnić się z technologią? Jak skuteczniej wykorzystywać AI w prowadzeniu strony internetowej? Sprawdźmy to!
- 31Lip
Przyjazny URL - krótki adres dla przedsiębiorców
Przyjazny URL – czym jest i w jaki sposób działa? Poznaj potęgę przyjaznych linków i dowiedz się, jak zachęcać Klientów do odwiedzania Twojej strony internetowej!
- 17Czerw
Jak chronić swoje dane w sieci?
Korzystasz z Internetu? Uważaj! Znajdujesz się w gronie osób, którym grozi… kradzież tożsamości. Dowiedz się, jak chronić swoje dane przed niechcianymi nadużyciami.
- 27Maj
Consent Mode - co to znaczy?
Czy Twoja strona internetowa korzysta z Consent Mode? Dowiedz się, jak wdrożyć Consent Mode oraz jak prowadzić działania reklamowe w oparciu o nową politykę Google!
- 28Kwie
Reklama sklepu internetowego - co radzi agencja SEO?
Skuteczna strategia e-marketingowa to klucz do sukcesu dla przedsiębiorstw online. Jak być widocznym dla Klientów? Blumo SEO podpowiada, co zrobić, by wybić się na tle konkurencji!