AIDA - znaczenie i rola w marketingu
Często nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale od momentu poznania marki do momentu faktycznego zakupu, firmy strategicznie analizują nasze zachowania zakupowe i starają się wpływać na nie na każdym etapie. Odbywa się to za pomocą modelu AIDA, która pomaga podzielić podróż klienta na odrębne części. Marka jest wtedy w stanie zaplanować strategie marketingowe i reklamowe wpływające na każdą część, tak aby konsument był zmuszony do zaangażowania się i ostatecznie do zakupu jej produktu.
Czym jest model AIDA?
Jest to model stosowany w marketingu, który opisuje kroki, przez które przechodzi klient w procesie zakupu produktu. Model AIDA jest używany od końca XIX wieku. Był wielokrotnie opiniowany i modyfikowany na przestrzeni lat, zarówno w marketingu, jak i public relations. Termin ten został po raz pierwszy ukuty w 1898 roku przez E. St. Elmo Lewisa, amerykańskiego biznesmena szukającego sposobu na optymalizację interakcji sprzedażowych. Od tego czasu został dopracowany i rozwinięty, aby pozostać zgodny z nowoczesnymi taktykami marketingowymi.
Marketing pełen jest akronimów, także w tym przypadku. AIDA to skrót od czterech słów z języka angielskiego, który jest utworzony przez pierwsze litery tych wyrazów:
- A - Attention (uwaga) – przyciągnięcie uwagi konsumenta. Służą do tego m.in. social media, tradycyjne ulotki bądź reklamy Google Ads.
- I - Interest (zainteresowanie) – wykorzystanie zainteresowania konsumenta produktem. Dobrym przykładem może być tutaj platforma Netflix, która oferuje darmowy miesięczny okres próbny na zapoznanie się ze swoimi usługami.
- D - Desire (pożądanie) – kluczowe jest wzbudzenie uczucia pożądania dla danego produktu – ponownie wracając do przykładu Netflixa, będą to np. wysokiej jakości filmy i seriale, brak reklam, wysoka jakość czy możliwość oglądania na wielu urządzeniach.
- A - Action (działanie) – dążenie do dokonania przez klienta konwersji. Netlflix zachęca użytkowników do wykupienia pakietu po okresie próbnym lub dłuższej nieobecności.
Rozwój modelu AIDA
Jednym z powodów trwałej popularności AIDA jest jej prostota; to model łatwy do zrozumienia i wdrożenia. Jednak ta sama prostota budzi również krytykę, zwłaszcza w odniesieniu do jej linearnego charakteru. Mając więcej niż kiedykolwiek sposobów docierania do klientów, AIDA może nie uwzględniać różnych punktów sprzedaży i różnicy między zakupami stacjonarnymi a online.
Niektórzy eksperci dodają „S” na końcu AIDA, aby uwzględnić „satisfaction”, czyli zadowolenie klientów, podczas gdy jeszcze inni dodają „R” – „retention” czyli utrzymanie, zauważając, że produkt lub usługa musi zadowolić i zatrzymać klienta, aby wygenerować przyszłą sprzedaż.
Powstało w ten sposób kilka dodatkowych odmian oryginalnego lejka AIDA, aby wypełnić te luki:
- REAN (docieraj, angażuj, aktywuj i pielęgnuj);
- AIDCAS – czyli AIDA uzupełniona o C – Conviction (przekonanie o słuszności wyboru) oraz S – Satisfaction (satysfakcja);
- DAGMAR - model określania celów reklamy służący do oceny jej rezultatów.
Jednocześnie psychologia kupującego nie zmieniła się na tyle, aby całkowicie zdyskontować model AIDA. Firmy e-commerce przyciągnąć zainteresowanie, zanim będą mogły przypieczętować transakcję działaniem, dlatego warto rozważyć ten rodzaj lejka marketingowego.
Niezależnie od tego, czy używasz lejka AIDA jako podstawy swojej strategii marketingowej, czy po prostu pamiętaj o tym podczas pisania treści w mediach społecznościowych - jest to pomocny sposób na przejęcie kontroli i poprowadzenie klientów przez ich podróż.
Wady AIDA
Znając AIDA i sposób jej działania, warto też zapoznać się z jej ograniczeniami.
1. Nie uwzględnia nieliniowych podróży kupującego.
AIDA wykonuje fantastyczną robotę, opisując liniowy proces myślowy przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Jednak nie wszystkie decyzje zakupowe mają charakter liniowy. Potencjalny klient może osiągnąć końcowy punkt ścieżki, ale ostatecznie wybierze inne rozwiązanie, wracając do pierwotnego dostawcy, gdy jego potrzeby nie zostaną zaspokojone.
2. Nie uwzględnia zakupów impulsywnych ani super krótkich cykli sprzedaży.
Oprócz nieliniowej podróży potencjalny klient może przechodzić jednocześnie przez wiele etapów AIDA — wszystkie cztery w celu zakupu impulsowego lub awaryjnego.
3. To tylko mały fragment całościowej strategii biznesowej.
AIDA ogranicza się również do zakupów po raz pierwszy. Niektóre firmy próbują dostosować swoją strategię do lejków marketingowych, jednak przy zyskaniu zadowolenia klientów można zdobywać referencje i polecenia, generując więcej uwagi, zainteresowania i (a tym samym) klientów.
4. To prawie zbyt proste.
AIDA może być skuteczna w konceptualizacji procesu zakupu w umyśle konsumenta, jednak jednocześnie zbyt uproszczona, aby opisać etapy procesu zakupu w przypadku decyzji, które są bardziej złożone. Dzisiejsi nabywcy mają do dyspozycji więcej zasobów do researchu, porównywania cen, sklepów itp.
Jeśli jesteś gotowy na wypróbowanie nowej strategii, aby Twoje treści były częściej czytane, utrzymuj zainteresowanie potencjalnych klientów i czytelników oraz skłaniaj ich do działania — wypróbuj AIDA.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
- 30Wrze
Pozycjonowanie stron – jak pojawiać się w wynikach wyszukiwania?
Pozycjonowanie stron, czyli SEO, to działania mające na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Dowiedz się, jak być widocznym w sieci!
- 31Sier
SEO w dobie sztucznej inteligencji
Jak sztuczna inteligencja zmienia SEO i dlaczego warto zaprzyjaźnić się z technologią? Jak skuteczniej wykorzystywać AI w prowadzeniu strony internetowej? Sprawdźmy to!
- 31Lip
Przyjazny URL - krótki adres dla przedsiębiorców
Przyjazny URL – czym jest i w jaki sposób działa? Poznaj potęgę przyjaznych linków i dowiedz się, jak zachęcać Klientów do odwiedzania Twojej strony internetowej!
- 17Czerw
Jak chronić swoje dane w sieci?
Korzystasz z Internetu? Uważaj! Znajdujesz się w gronie osób, którym grozi… kradzież tożsamości. Dowiedz się, jak chronić swoje dane przed niechcianymi nadużyciami.
- 27Maj
Consent Mode - co to znaczy?
Czy Twoja strona internetowa korzysta z Consent Mode? Dowiedz się, jak wdrożyć Consent Mode oraz jak prowadzić działania reklamowe w oparciu o nową politykę Google!
- 28Kwie
Reklama sklepu internetowego - co radzi agencja SEO?
Skuteczna strategia e-marketingowa to klucz do sukcesu dla przedsiębiorstw online. Jak być widocznym dla Klientów? Blumo SEO podpowiada, co zrobić, by wybić się na tle konkurencji!
- 28Kwie
Breadcrumbs – jakie znaczenie dla SEO ma nawigacja okruszkowa?
Breadcrumbs, czyli nawigacja okruszkowa, może wydawać się zagadkowym zagadnieniem, jednak każdy użytkownik spotyka się z nią na stronach internetowych niemal codziennie. Jak ją rozpoznać?
- 29Marz
Czym jest Chat GPT i jakie są jego możliwości?
W ostatnim czasie gorącym tematem stała się usługa Chat GPT. Okazuje się, że to niezwykle innowacyjna technologia o ogromnym potencjale. Warto więc zapoznać się bliżej z możliwościami tego innowacyjnego systemu.