HOME / Blog / Czym jest efekt ROPO?
Czym jest efekt ROPO?

Czym jest efekt ROPO?

Nie jest tajemnicą, że Internet zmienił sposób, w jaki robimy zakupy. W większości handel wykonał świetną robotę, dostosowując się do przestrzeni online. Konsumenci chcą też podejmować bardziej świadome decyzje.
W rzeczywistości 88% kupujących szuka informacji w Internecie przed dokonaniem zakupu.
Takie zachowanie klienta, znane jako ROPO, stanowi ogromną możliwość w e-commerce. Wyjaśnimy, co oznacza ROPO oraz sposoby, w które można go wykorzystać.

ROPO – co oznacza ten skrót?

ROPO to skrót od Research Online, Purchase Offline, czyli research online, zakupy offline. Odnosi się do udokumentowanego zachowania klienta, w którym klienci przed zakupem w sklepie sprawdzają źródła internetowe, takie jak recenzje, sklepy e-commerce i opinie ekspertów.

Tradycyjnie nie było żadnej „internetowej” części podróży konsumenta. Jeśli chciało się coś kupić, to trzeba było skontaktować się ze sprzedawcą, aby omówić cechy i zalety produktów, a także dostępne na rynku opcje.

Ale tak już nie jest.
Teraz przed zakupem produktu konsument musi tylko wyszukać „[nazwa produktu] recenzja” w Google lub YouTube i nacisnąć „enter”. Natychmiast przejdą do nowej strony wypełnionej opiniami i porównaniami różnych produktów. Większość z tych recenzji — tych, którym ufają widzowie — będzie pochodzić z niezależnych kanałów, a nie od samej firmy.

Wielu konsumentów podejmie ten wysiłek, po czym kupi produkt online. Ale, w zależności od produktu, konsumenci mogą nadal chcieć wejść do sklepu z tego czy innego powodu. I tutaj w grę dopełnia się druga połowa równania ROPO - zakup offline.

Klienci korzystają z Internetu do zakupów lokalnych

W ankiecie przeprowadzonej przez Bright Locals pokazano szereg interesujących statystyk.

  • 97% konsumentów szukało w Internecie lokalnej firmy.
  • 12% korzysta codziennie z Internetu, aby znaleźć lokalne firmy.
lokalne biznesy w Internecie

Ponadto wykazano, że kupujący w szczególności sprawdzają informacje w Internecie przed zakupem produktu.

  • 21% przegląda Internet przez cały czas przed zakupem w sklepie.
  • 71% przegląda Internet od czasu do czasu przed pójściem do sklepu stacjonarnego.

Tymczasem tylko 8% respondentów stwierdziło, że nigdy nie szuka informacji online przed zakupem offline.

ROPO - research podczas zakupów

Wyposażeni w smartfony kupujący częściej niż kiedykolwiek korzystają z Internetu, będąc fizycznie w sklepie. Według badań research produktów online ma wpływ na 56% wszystkich sprzedaży dokonywanych w sklepie.

Kupujący regularnie wykonują takie działania, jak:

  • porównanie cen
  • pobranie kuponów
  • sprawdzenie promocyjnych ofert
  • skanowanie kodów QR
  • sprawdzenie opisów i opinii produktów.

Obecnie kluczowym aspektem dla wszystkich biznesów jest więc podejście wielokanałowe, które integruje sprzedaż internetową i stacjonarną.

Wyzwania ROPO

Tworzenie skutecznych strategii marketingowych ROPO wiąże się z dużymi wyzwaniami. Największym wyzwaniem jest śledzenie działań konsumentów.
Śledzenie konwersji online jest łatwe. Niestety, śledzenie konwersji offline, które pochodzą z Internetu, nie jest.

Tworzenie solidnych technik atrybucji i łączenie danych w różnych kanałach to największe wyzwania w tworzeniu skutecznych strategii ROPO.

Wzmocnienie obecności w Internecie

Pojęcia lokalnego SEO i lokalnego handlu często pokrywają się z efektem ROPO. Główną ideą stojącą za tymi koncepcjami jest prezentacja sklepów detalicznych w Internecie i sprawienie, aby produkty dostępne w tych lokalizacjach były łatwe do znalezienia w Internecie.

Niektóre z najważniejszych informacji, które należy tutaj podać, to:

  • Kompletne portfolio produktów
  • Dostępność różnych przedmiotów
  • Godziny otwarcia
  • Wskazówki dojazdu i informacje o parkowaniu
  • Opcje dokonywania rezerwacji (rezerwacje telefoniczne/online)

Dobrym przykładem jest producent mebli - IKEA. Ich strona internetowa umożliwia użytkownikom sprawdzenie dostępności każdego produktu w najbliższej lokalizacji. Klienci mogą wydrukować listę artykułów ze swojego koszyka, a ta lista będzie zawierać dokładną lokalizację tych artykułów w hali magazynowej z wybranego oddziału.

Oprócz dobrze przemyślanej obecności w sieci, znalezienie odpowiedniej strategii marketingowej online odgrywa również ważną rolę w uzyskaniu pożądanych rezultatów z efektu ROPO. Lokalne reklamy w wyszukiwarce są tutaj szczególnie ważne, ponieważ tylko w ten sposób klienci mogą dowiedzieć się, że sklep istnieje. Tak zwane lokalne SEO ma na celu zwiększenie rankingu regionalnych firm lub ofert w wyszukiwarkach.


<< POWRÓT

Na naszym blogu

Poczytaj więcej