Czym jest efekt ROPO?
Nie jest tajemnicą, że Internet zmienił sposób, w jaki robimy zakupy. W większości handel wykonał świetną robotę, dostosowując się do przestrzeni online. Konsumenci chcą też podejmować bardziej świadome decyzje.
W rzeczywistości 88% kupujących szuka informacji w Internecie przed dokonaniem zakupu.
Takie zachowanie klienta, znane jako ROPO, stanowi ogromną możliwość w e-commerce. Wyjaśnimy, co oznacza ROPO oraz sposoby, w które można go wykorzystać.
ROPO – co oznacza ten skrót?
ROPO to skrót od Research Online, Purchase Offline, czyli research online, zakupy offline. Odnosi się do udokumentowanego zachowania klienta, w którym klienci przed zakupem w sklepie sprawdzają źródła internetowe, takie jak recenzje, sklepy e-commerce i opinie ekspertów.
Tradycyjnie nie było żadnej „internetowej” części podróży konsumenta. Jeśli chciało się coś kupić, to trzeba było skontaktować się ze sprzedawcą, aby omówić cechy i zalety produktów, a także dostępne na rynku opcje.
Ale tak już nie jest.
Teraz przed zakupem produktu konsument musi tylko wyszukać „[nazwa produktu] recenzja” w Google lub YouTube i nacisnąć „enter”. Natychmiast przejdą do nowej strony wypełnionej opiniami i porównaniami różnych produktów. Większość z tych recenzji — tych, którym ufają widzowie — będzie pochodzić z niezależnych kanałów, a nie od samej firmy.
Wielu konsumentów podejmie ten wysiłek, po czym kupi produkt online. Ale, w zależności od produktu, konsumenci mogą nadal chcieć wejść do sklepu z tego czy innego powodu. I tutaj w grę dopełnia się druga połowa równania ROPO - zakup offline.
Klienci korzystają z Internetu do zakupów lokalnych
W ankiecie przeprowadzonej przez Bright Locals pokazano szereg interesujących statystyk.
- 97% konsumentów szukało w Internecie lokalnej firmy.
- 12% korzysta codziennie z Internetu, aby znaleźć lokalne firmy.
Ponadto wykazano, że kupujący w szczególności sprawdzają informacje w Internecie przed zakupem produktu.
- 21% przegląda Internet przez cały czas przed zakupem w sklepie.
- 71% przegląda Internet od czasu do czasu przed pójściem do sklepu stacjonarnego.
Tymczasem tylko 8% respondentów stwierdziło, że nigdy nie szuka informacji online przed zakupem offline.
ROPO - research podczas zakupów
Wyposażeni w smartfony kupujący częściej niż kiedykolwiek korzystają z Internetu, będąc fizycznie w sklepie. Według badań research produktów online ma wpływ na 56% wszystkich sprzedaży dokonywanych w sklepie.
Kupujący regularnie wykonują takie działania, jak:
- porównanie cen
- pobranie kuponów
- sprawdzenie promocyjnych ofert
- skanowanie kodów QR
- sprawdzenie opisów i opinii produktów.
Obecnie kluczowym aspektem dla wszystkich biznesów jest więc podejście wielokanałowe, które integruje sprzedaż internetową i stacjonarną.
Wyzwania ROPO
Tworzenie skutecznych strategii marketingowych ROPO wiąże się z dużymi wyzwaniami. Największym wyzwaniem jest śledzenie działań konsumentów.
Śledzenie konwersji online jest łatwe. Niestety, śledzenie konwersji offline, które pochodzą z Internetu, nie jest.
Tworzenie solidnych technik atrybucji i łączenie danych w różnych kanałach to największe wyzwania w tworzeniu skutecznych strategii ROPO.
Wzmocnienie obecności w Internecie
Pojęcia lokalnego SEO i lokalnego handlu często pokrywają się z efektem ROPO. Główną ideą stojącą za tymi koncepcjami jest prezentacja sklepów detalicznych w Internecie i sprawienie, aby produkty dostępne w tych lokalizacjach były łatwe do znalezienia w Internecie.
Niektóre z najważniejszych informacji, które należy tutaj podać, to:
- Kompletne portfolio produktów
- Dostępność różnych przedmiotów
- Godziny otwarcia
- Wskazówki dojazdu i informacje o parkowaniu
- Opcje dokonywania rezerwacji (rezerwacje telefoniczne/online)
Dobrym przykładem jest producent mebli - IKEA. Ich strona internetowa umożliwia użytkownikom sprawdzenie dostępności każdego produktu w najbliższej lokalizacji. Klienci mogą wydrukować listę artykułów ze swojego koszyka, a ta lista będzie zawierać dokładną lokalizację tych artykułów w hali magazynowej z wybranego oddziału.
Oprócz dobrze przemyślanej obecności w sieci, znalezienie odpowiedniej strategii marketingowej online odgrywa również ważną rolę w uzyskaniu pożądanych rezultatów z efektu ROPO. Lokalne reklamy w wyszukiwarce są tutaj szczególnie ważne, ponieważ tylko w ten sposób klienci mogą dowiedzieć się, że sklep istnieje. Tak zwane lokalne SEO ma na celu zwiększenie rankingu regionalnych firm lub ofert w wyszukiwarkach.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
- 01Gru
Jak poprawić lokalne SEO w małej miejscowości?
Co zrobić, żeby twoja firma była równie rozpoznawalna online? Oto przepis na sukces w lokalnym SEO!
- 01List
ChatGPT w SEO – jak wykorzystać sztuczną inteligencję do pozycjonowania stron?
Czy wiesz, jak Chat GPT może odciążyć Cię w prowadzeniu SEO Twojej firmy? Pozwól, żeby sztuczna inteligencja zrobiła za Ciebie to, co najżmudniejsze!
- 30Wrze
Pozycjonowanie stron – jak pojawiać się w wynikach wyszukiwania?
Pozycjonowanie stron, czyli SEO, to działania mające na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Dowiedz się, jak być widocznym w sieci!
- 31Sier
SEO w dobie sztucznej inteligencji
Jak sztuczna inteligencja zmienia SEO i dlaczego warto zaprzyjaźnić się z technologią? Jak skuteczniej wykorzystywać AI w prowadzeniu strony internetowej? Sprawdźmy to!
- 31Lip
Przyjazny URL - krótki adres dla przedsiębiorców
Przyjazny URL – czym jest i w jaki sposób działa? Poznaj potęgę przyjaznych linków i dowiedz się, jak zachęcać Klientów do odwiedzania Twojej strony internetowej!
- 17Czerw
Jak chronić swoje dane w sieci?
Korzystasz z Internetu? Uważaj! Znajdujesz się w gronie osób, którym grozi… kradzież tożsamości. Dowiedz się, jak chronić swoje dane przed niechcianymi nadużyciami.
- 27Maj
Consent Mode - co to znaczy?
Czy Twoja strona internetowa korzysta z Consent Mode? Dowiedz się, jak wdrożyć Consent Mode oraz jak prowadzić działania reklamowe w oparciu o nową politykę Google!
- 28Kwie
Reklama sklepu internetowego - co radzi agencja SEO?
Skuteczna strategia e-marketingowa to klucz do sukcesu dla przedsiębiorstw online. Jak być widocznym dla Klientów? Blumo SEO podpowiada, co zrobić, by wybić się na tle konkurencji!