HOME / Blog / Czym jest Real Time Marketing i dlaczego się opłaca?
Czym jest Real Time Marketing i dlaczego się opłaca?

Czym jest Real Time Marketing i dlaczego się opłaca?

Marketing w czasie rzeczywistym (Real Time Marketing – RTM) nie jest niczym nowym, ale dzięki sile mediów społecznościowych coraz więcej firm zaczyna traktować go jako skuteczną formę marketingu online. RTM to odważny, głośny i niewątpliwie jeden z najlepszych sposobów na przyciągnięcie uwagi. A co więcej, RTM nie wymaga wyszukanej technologii, rozbudowanego planowania ani złożonej automatyzacji: wystarczy sprytne wyczucie czasu i nuta kreatywności. Wyjaśnimy, dlaczego real time marketing się opłaca i jak możesz go wykorzystać, aby zwiększyć sprzedaż i ruch na swojej stronie.

Na czym polega real time marketing?

O marketingu w czasie rzeczywistym można mówić, gdy marki i agencje marketingowe szybko reagują na lokalne, krajowe lub globalne wydarzenia odbywające się online lub offline, starając się włączyć marketing korporacyjny do rozmów konsumenckich za pośrednictwem wiadomości w mediach społecznościowych. RTM jest antytezą planowania z wyprzedzeniem, ponieważ opiera się wyłącznie na istotnych wiadomościach i aktualnych viralach.

Według niektórych techniki RTM obejmują także planowanie treści związanych ze świętami i powtarzającymi się okazjami (np. Boże Narodzenie czy Czarny piątek), a także planowanych wydarzeń (np. Noc Oskarowa). Inna grupa uważa natomiast, że prawdziwy RTM to improwizacja, co oznacza, że obejmuje tylko nieprzewidywalne wydarzenia i pozwala marce płynąć na fali chwili.

To podejście marketingowe naprawdę ma znaczenie, ponieważ zapewnia najnowsze aktualizacje wszelkich wiadomości lub działań, gdy tylko zostaną ujawnione. Spójrzmy na platformę Twitter. Twitter to idealne miejsce, w którym znajdziesz firmy, które skorzystają z marketingu w czasie rzeczywistym. W witrynie z mikroblogami wszystko, co zostało opublikowane, mogło być oglądane przez miliony; a #hashtagi działają jako impuls, aby post stał się viralowy w ciągu kilku minut. Ludzie z niecierpliwością czekają i aktywnie uczestniczą w komentowaniu najnowszych newsów, co przekłada się na ekspozycję marki, większą wiarygodność i oczywiście profity dla biznesu. Warto podkreślić więc podstawowe znaczenie RTM: bycie aktywnym i interaktywnym zwiększa zaangażowanie obserwujących, jak i ułatwia prowadzenie dialogu.

Dlaczego firmy używają real time marketing?

Każda marka może mieć inny zestaw celów i zadań, które ma nadzieję osiągnąć poprzez działania marketingowe w czasie rzeczywistym. Badanie Wayina skupiło się również na powodach, dla których marki inwestują w RTM, jak pokazano poniżej.

badanie real time marketing

Jak pokazuje powyższa grafika, najpopularniejszym celem angażowania się w real time marketing nie jest sprzedawanie produktów lub usług bezpośrednio konsumentowi, ale próba nawiązania znaczących relacji z klientami.

Jakie są korzyści z wykorzystywania real time marketingu?

  • Różnicuje Twoje treści. Treść powinna być zróżnicowana, różni ludzie chcą oglądać różne rzeczy – aby dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców, musisz zapewnić szereg dobrych treści. Chociaż blogi mogą być dłuższe i pokazywać Twoją wiedzę, czasami Twoi klienci potrzebują nieco „rozrywki”. RTM ma na celu informowanie odbiorców o tym, co dzieje się w danym momencie, jednocześnie podprogowo reklamując markę. Nie wymaga wielu szczegółów – teksty powinny być po prostu chwytliwe i zapamiętywane przez publiczność. Dzięki reagowaniu na najnowsze wydarzenia można też zyskać nową grupę odbiorców.
  • RTM zwiększa zaangażowanie odbiorców. 76% marek twierdzi, że korzystanie z RTM zwiększyło zaangażowanie swoich klientów. Wygląda na to, że marketing w czasie rzeczywistym naprawdę może zbliżyć do siebie klientów i firmy. Dzięki markom tworzącym odpowiednie treści związane z tym, co dzieje się w prawdziwym świecie, jest bardziej prawdopodobne, że wykreują komunikat, który będzie rezonować z klientem.
  • RTM przynosi prawdziwy namacalny sukces. 25% marek uważa, że korzystanie z RTM poprawia współczynniki konwersji i ROI. Gdy klienci otrzymają bardziej trafny i autentyczny przekaz, bardziej prawdopodobne jest, że poczują się związani z Twoją marką, a dzięki temu zaufaniu klienci będą czuli się bardziej komfortowo robiąc zakupy. Może również pomóc w poprawie efektywności marki. Strategia mediów społecznościowych może zająć dużo czasu i zasobów, ale RTM pozwala na szybkie i trafne tworzenie treści bez metody wymagającej dużych zasobów.
  • Zwiększa poczucie pilności. Każdy chce być na bieżąco z najnowszymi trendami. Gdy firmy dostosowują marketing do konsumentów w potrzebie, ich produkty lub usługi stają się bardziej atrakcyjne. Obecna potrzeba i trendy motywują ludzi i zachęcają ich do zaangażowania się akurat w Twoją markę. Konstruując reklamy tak, aby odzwierciedlały bieżące wydarzenia lub trendy, konsumenci rozpoznają, jak przydatne są Twoje produkty lub usługi w danym momencie.
  • Jest niedrogi. Real time marketing nie wymaga dużych nakładów finansowych, co sprawia, że jest to jeden z najlepszych sposobów marketingu produktów lub usług dla małych firm. Przy odrobinie szybkości i kreatywności z łatwością połączysz swoją markę z obecnymi i potencjalnymi klientami, odnosząc się do najpopularniejszych tematów i viralów w Internecie.

5 porad real time marketing dla sektora B2B

1. Miej oczy i uszy dookoła głowy

Aby właściwie prowadzić marketing w czasie rzeczywistym, musisz mieć ucho przy ziemi i łapać trendy, gdy się pojawiają. Oto sposoby, aby to zrobić:

• Skonfiguruj alerty Google dotyczące trendów w Twojej branży. Jakie są najbardziej popularne tematy w Twojej branży? Jeśli nie masz pomysłu, agendy konferencji podsuną Ci pomysły.

• Monitoruj wszystkie wydarzenia w Twojej branży w czasie rzeczywistym. Co robią twoi konkurenci na imprezach branżowych?

• Śledź uważnie influencerów i rozwijaj z nimi relacje. Mogą być orędownikami Twojej marki i pomagać w publikowaniu Twoich postów w zakresie RTM.

• Bądź na bieżąco z wydarzeniami - przy tworzeniu RTM’ów liczy się szybkość. Sama nazwa tego zawiera frazę “real-time”, czyli w czasie rzeczywistym. Odnosi się to do tego, że post napisany w oparciu o świeże zdarzenie ma największą szansę na przebicie w krótkim czasie od jego pojawienia się w sieci. Przyjmuje się, że najlepiej jest dodawać RTM’y do 30 minut po zdarzeniu. Dlaczego? News jest najbardziej wartościowy w momencie pojawienia się pierwszy raz w sieci. Im więcej czasu upływa, tym bardziej „traci na wartości”, a inne marki również mogą go użyć w swojej kampanii. “Odgrzewany kotlet” nie będzie już skuteczny.

2. Zaangażuj się

Bądź gotowy do brania udziału w rozmowie, odpowiadania i inicjowania rozmów. Jeśli Twoi klienci są aktywni na LinkedIn i Twitterze, wejdź i bądź tam. Odpowiadaj na pytania, zadawaj pytania, bądź aktywnym uczestnikiem rozmowy. Jednym ze sposobów, aby to zrobić, jest udział w branżowych czatach na Twitterze. Jeśli nie ma takiego w Twojej przestrzeni, rozważ rozpoczęcie jednego.

3. Wyróżnij się

W RTM chodzi o dobrą zabawę, więc nie bój się tego robić. Firmy, które wykazują osobowość, wyróżniają się i budują silną lojalność. Ludzie kochają autentyczność, co oznacza, że kiedy mówisz do nich jak osoba, a nie jak „korporacja”, doceniają to.

4. Bądź fair

RTM często generuje konkurencję między „rywalami”, ponieważ każdy stara się uzyskać jak największą widoczność. Postępowanie nieuczciwe w stosunku do konkurencji może zmienić wizerunek Twojej marki w negatywny, bezwzględny, z ryzykiem zniweczenia Twoich wysiłków.

Real time marketing – przykładowe działania marek

Jednym z przykładów real-time marketingu jest sposób, w jaki polskie marki wykorzystują ogłoszenie najbardziej młodzieżowego słowa roku – dzban.

przykład real-time marketingu

RTM może również obrócić niekorzystną sytuację na korzyść firmy, co udowodniła marka ASOS: po wydrukowaniu 17 000 toreb z błędnym słowem, ASOS szybko napisał na Twitterze o tym fakcie ironicznie, nazywając torebki „edycją limitowaną”.

asos marketing

Lidl wraz z Ikeą uznawane są za liderów, jeśli chodzi o real-time marketing, co często udowadniają na swoich profilach w mediach społecznościowych.

real-time marketing w Ikea
(Post opublikowany po ślubie Harrego i Megan)

(Reakcja Lidla na zabawne wydarzenie krążące po sieci, o kobiecie, która zauważyła „laguna” na drzewie)

(Post firmy InPost nawiązujący do premiery serialu „La casa de papel” na platformie Netflix)


<< POWRÓT

Na naszym blogu

Poczytaj więcej