Czym są dane strukturalne i jaką pełnią rolę w Google?
Początki wyszukiwarki wyglądały dosyć jednolicie – wszystkie wyniki wyszukiwań wyglądały tak samo. Z biegiem lat wprowadzano coraz więcej usprawnień, mających na celu sprawniejsze i szybsze wyszukiwanie poszukiwanych haseł poprzez wyróżnienie tych najbardziej wartościowych. Te modyfikacje sposobu prezentacji skutkowały wprowadzeniem danych strukturalnych.
Dane uporządkowane w Google
Dane strukturalne, dane uporządkowane czy rich snippets (ang. structural data) – to specjalne fragmenty kodu, które umożliwiają uporządkowanie danych znajdujących się na stronie internetowej. Ich głównym zadaniem jest ułatwienie zrozumienia zawartości strony dla robotów indeksujących, są też jednocześnie niezwykle przydatne dla użytkowników, którzy mają dzięki nim bardziej szczegółowe informacje na temat danego linku. Dane uporządkowane mogą być umieszczone na stronie poprzez formaty:
- Mikroformaty (hCard)
- Mikrodane (schema.org)
- RDF
- JSON-LD
Jeśli chcemy sprawdzić poprawność zaimplementowania danych strukturalnych na stronie, możemy użyć narzędzia Google.
Optymalizacją danych uporządkowanych zajmuje się organizacja Schema.org stworzona wspólnie przez założycieli Google, Yahoo, Bing i Yandex. Dla ułatwienia rodzaje danych używanych w schema.org podzielono na kategorie takie, jak: książka, recenzja, breadcrumbs (nawigacyjne menu), FAQ (najczęściej zadawane pytania), instrukcja, usługa, przepis itd.
Gdzie wykorzystujemy dane strukturalne
Każdy nas nieświadomie na co dzień spotyka się z rich snippets podczas przeglądania wyników wyszukiwań. Nietrudno jednak zauważyć, że chętniej wybieramy strony, które uzupełnione są przy linku o gwiazdki, miniaturki, datę publikacji czy cenę produktu. To wyjątkowo przydatne przy pozycjonowaniu sklepów internetowych, gdzie przy linku do produktu poznajemy jego cenę, nazwę czy dostępność w magazynie. „Nagi link” bez wątpienia przegra w porównaniu z rich snippets.
Jakiego rodzaju dane strukturalne wyróżniamy?
- Ocena strony poprzez gwiazdki
- Ocena strony poprzez punkty
- Liczba opinii
- Autor artykułu
- Różne zdjęcia
- Cena produktu
- Stan magazynowy
- Data publikacji
- Breadcrumps – czyli wyświetlanie się ścieżki, czyli menu nawigacyjnego strony (tzw. okruszków)
- Search box - możliwość wyświetlania się paska wyszukiwarki wewnętrznej witryny w wynikach wyszukiwania.
Przykłady wykorzystania danych uporządkowanych
1) Przepisy - zdjęcie dania, czas przygotowania, kaloryczność, ocena i ilość opinii.
Można by rzec, że jemy oczami, więc przyciągające wzrok zdjęcie smakowitego dania samo może skłonić do kliknięcia w link.
2) Sklep internetowy – cena lub zakres cen produktu, parametry, opinie, gwiazdki, stan magazynowy.
Kiedy szukamy produktu o konkretnych parametrach lub określonym zakresie cenowym, łatwiej nam jest przebić się przez ogromną ilość ofert dzięki takim skrótowym informacjom, jak rich snippets. Szczegółowe opisy produktów pozytywnie przełożą się na ich sprzedaż.
3) Bilety na wydarzenia (czas, miejsce, dostępność)
Szukając biletów na wybrane wydarzenie, łatwiej znajdziemy interesujący nas termin i miejsce.
Zalety danych strukturalnych
- Opisy rozszerzone przy linku do naszej strony uczynią ją atrakcyjniejszą dla użytkownika, co przyczyni się do większej klikalności, pozycji w wyszukiwarce i zwiększonego ruchu na stronie.
- Sprawiają, że Internet staje się coraz bardziej intuicyjny i przejrzysty w działaniu, podając nam „na tacy” jak najwięcej informacji w jak najkrótszym czasie.
- Dzięki danym uporządkowanym roboty Google mogą łatwiej odczytać naszą stronę, dzięki czemu będzie się ona pojawiać dla trafniejszych fraz.
Wady rich snippets
- Wymagają dodatkowej wiedzy i czasu.
- Stale pojawiają się nowe aktualizacje, dlatego trzeba być na bieżąco ze zmianami i nowościami.
- Niewłaściwe ich użycie może źle wpłynąć na inne działania SEO i pozycjonowanie strony.
- Google sam decyduje, które i czy w ogóle, rich snippets wyświetli w linku do naszej strony.
Podsumowanie
Dane strukturalne poprawiają doświadczenia użytkownika strony, zanim jeszcze na nią trafi. Ułatwiają upewnienie się, że znajdzie się na danej stronie konkretnie to, czego się szuka.
Co więcej, dzięki danym uporządkowanym treść jest czytelna dla robotów wyszukiwarki, co zwiększa nasze szanse na wyższe pozycje. To udogodnienie zostało wprowadzone, aby dążyć do zoptymalizowania i udoskonalenia procesu wyszukiwania informacji przez użytkowników.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
- 01Gru
Jak poprawić lokalne SEO w małej miejscowości?
Co zrobić, żeby twoja firma była równie rozpoznawalna online? Oto przepis na sukces w lokalnym SEO!
- 01List
ChatGPT w SEO – jak wykorzystać sztuczną inteligencję do pozycjonowania stron?
Czy wiesz, jak Chat GPT może odciążyć Cię w prowadzeniu SEO Twojej firmy? Pozwól, żeby sztuczna inteligencja zrobiła za Ciebie to, co najżmudniejsze!
- 30Wrze
Pozycjonowanie stron – jak pojawiać się w wynikach wyszukiwania?
Pozycjonowanie stron, czyli SEO, to działania mające na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Dowiedz się, jak być widocznym w sieci!
- 31Sier
SEO w dobie sztucznej inteligencji
Jak sztuczna inteligencja zmienia SEO i dlaczego warto zaprzyjaźnić się z technologią? Jak skuteczniej wykorzystywać AI w prowadzeniu strony internetowej? Sprawdźmy to!
- 31Lip
Przyjazny URL - krótki adres dla przedsiębiorców
Przyjazny URL – czym jest i w jaki sposób działa? Poznaj potęgę przyjaznych linków i dowiedz się, jak zachęcać Klientów do odwiedzania Twojej strony internetowej!
- 17Czerw
Jak chronić swoje dane w sieci?
Korzystasz z Internetu? Uważaj! Znajdujesz się w gronie osób, którym grozi… kradzież tożsamości. Dowiedz się, jak chronić swoje dane przed niechcianymi nadużyciami.
- 27Maj
Consent Mode - co to znaczy?
Czy Twoja strona internetowa korzysta z Consent Mode? Dowiedz się, jak wdrożyć Consent Mode oraz jak prowadzić działania reklamowe w oparciu o nową politykę Google!
- 28Kwie
Reklama sklepu internetowego - co radzi agencja SEO?
Skuteczna strategia e-marketingowa to klucz do sukcesu dla przedsiębiorstw online. Jak być widocznym dla Klientów? Blumo SEO podpowiada, co zrobić, by wybić się na tle konkurencji!