
Infinite scroll vs. paginacja - czym są i jaki mają wpływ na SEO?
Treści czynią każdą witrynę unikalną, że Twoja witryna jest wyjątkowa. Żadna inna firma internetowa nie może zapewnić dokładnie takich samych doświadczeń online, a dobrze dobrana treść pomoże Twojej firmie wyróżnić się i przekształcić odwiedzających w potencjalnych klientów.
Po poświęceniu czasu na opracowanie zawartości swojej witryny będziesz chciał, aby zapewnić najbardziej odpowiedni sposób jej przeglądania. Jest to główny czynnik przy tworzeniu witryny: jak organizować i wyświetlać treści w sposób zadowalający moich użytkowników?
Współczesne strony internetowe można zasadniczo podzielić na dwie kategorie organizacji treści. Istnieją witryny podzielone na strony, które dzielą fragmenty treści według podstron, oraz witryny z tzw. nieskończonym przewijaniem – infinite scroll, które umieszczają wszystko na jednej stronie.
Paginacja vs. Infinite scroll
Jeśli chodzi o wspólną płaszczyznę, paginacja i infinite scroll mają dwa główne podobieństwa:
- Oba są wzorcami interfejsu dla użytkownika, za pomocą których można wyświetlać treści internetowe.
- Oba mogą być dobrym wyborem w zależności od specyfiki strony.
Co to jest paginacja strony?
Paginacja to technika, w której treści online są dzielone na kilka stron internetowych. Jeśli przewiniesz na dół strony internetowej, która korzysta z paginacji, zobaczysz rząd numerów stron lub linki next/prev, które pozwolą Ci przejść do następnej strony. Są to elementy sterujące nawigacją, które umożliwiają użytkownikowi bezpośredni dostęp do każdej strony internetowej w serii podzielonej na strony poprzez ręczne kliknięcie – od pierwszej do ostatniej strony.

Te przyciski są również komunikatem do robotów Google, że cała zawartość serii jest połączona i można ją zindeksować, nawet jeśli jest rozdzielona na wiele stron. Taka prezentacja informacji zapewnia użytkownikom strukturę i hierarchię potrzebną do pełnego zrozumienia treści i chociaż wymaga większej liczby kliknięć, działania te mają znaczenie, ponieważ przybliżają użytkownika do pożądanego rezultatu.
Użytkownicy na ogół wolą jasny koniec swoich poszukiwań, ponieważ zaspokaja to potrzebę „dokończonego zadania”.
Świetnym przykładem paginacji jest strona wyników wyszukiwania w Google. Przyciski nawigacyjne na dole każdej strony podzielonej na strony informują użytkowników, która strona jest aktualnie wybrana i ile jeszcze stron jest do przeszukania.
Witryny e-commerce również często korzystają z paginacji, ponieważ zazwyczaj oferowanych jest tak wiele produktów, że lepiej umieścić je na osobnych podstronach.
Czym jest infinite scroll?
Podczas gdy paginacja rozkłada fragmenty treści na szereg stron internetowych, nieskończone przewijanie umożliwia przeglądanie całej treści tylko z jednej strony internetowej.
Gdy pasek przewijania dotrze do dołu strony, nowa zawartość ładuje się automatycznie, umożliwiając niekończące się przeglądanie.
Jest to szczególnie ważne dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, gdzie przewijanie jest bardziej intuicyjne. Pasek numeru paginacji jest po prostu za mały, aby poprawnie kliknąć na telefonie komórkowym.

Weź również pod uwagę kanały mediów społecznościowych – nieskończone przewijanie to popularna technika w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook i Twitter, oraz witrynach galerii, takich jak Pinterest i Instagram, ponieważ zwiększa zaangażowanie użytkowników.
Zalety infinite scroll
- Zatrzymuje odwiedzających na jednej stronie, umożliwiając im przeglądanie dużej ilości treści bez odświeżania strony.
- Może skrócić czas ładowania (szybkość strony) w przypadku stron zawierających dużo treści.
- Użytkownicy lubią „scrollować” - wielokrotnie udowodniono, że użytkownikom łatwiej jest przewijać niż klikać.
- Stworzone do odkrywania - nieskończone przewijanie jest również pomocnym narzędziem dla użytkowników, którzy chcą coś odkryć, zamiast czegoś szukać. Nie każdy użytkownik zwraca się do Internetu z jasno określonym celem końcowym. Użytkownicy potrzebują szybkiego dostępu do najszerszej możliwej próbki pomysłów, aby zwiększyć szanse na znalezienie czegoś, co jest dla nich istotne.
- Przyjazny dla urządzeń mobilnych - mówiąc najprościej, przewijanie i telefony komórkowe to idealne połączenie. Ponieważ ekrany mobilne są znacznie mniejsze niż ekrany komputerów stacjonarnych, mogą wyświetlać tylko ułamek treści naraz.

Wady infinite scroll
- Jeśli nie zostanie odpowiednio skonfigurowane, może to wpłynąć na sposób, w jaki wyszukiwarki indeksują (lub nie indeksują) Twojej witryny.
- Bardzo utrudnia użytkownikom przeglądanie stopki.
- Nie ma bezpośredniego linku do określonej sekcji strony.
- Jeśli strony z dużą ilością treści nie są odpowiednio zoptymalizowane, mogą pochłaniać dużo pamięci przeglądarki.
Co jest lepsze dla SEO?
Chociaż widać, że każda metoda ma swoje mocne strony w zależności od rodzaju obsługiwanej witryny, paginacja pozostaje lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia SEO. Blog Google dla webmasterów zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przyjaznych dla wyszukiwania zaleceń dotyczących nieskończonego przewijania, które pozwolą robotom indeksować Twoje strony internetowe, nawet po zaimplementowaniu nieskończonego przewijania.
Podczas gdy nieskończone przewijanie doskonale nadaje się do oferowania użytkownikom bardziej wszechstronnego doświadczenia „galerii”, paginacja nadal jest lepszą techniką, jeśli chodzi o pomaganie użytkownikom i robotom indeksującym w znalezieniu dokładnie tego, czego szukają.
„Niekończące się przewijanie pociąga za sobą psychologiczne konsekwencje, które mogą również zaszkodzić wrażeniu użytkownika. W przypadku działań opartych na zadaniach nieskończone przewijanie może przypominać tonięcie w informacyjnej otchłani, której końca nie widać. Osoby, które potrzebują określonych rodzajów informacji, oczekują, że treść będzie pogrupowana i ułożona według trafności według stron. Internauci nie mają nic przeciwko klikaniu linków (np. link do następnej strony), jeśli każde kliknięcie jest znaczące i prowadzi ich bliżej do pożądanego celu.”
SEO jest prostsze, gdy treść jest podzielona na strony — boty wyszukiwarek częściej indeksują całe strony i poprawnie indeksują treść. Jeśli podejmiesz kroki, aby zasygnalizować botom wyszukującym, że treści na stronach są powiązane, zbudujesz silną pozycję.
Paginacja czy Infinite scroll – co wybrać dla swojej strony?
Infinite scroll działa najlepiej, gdy użytkownik nie szuka konkretnych informacji. Strony, które są stale aktualizowane o nowe treści, takie jak strony z kanałami blogów, mogą korzystać z tych formatów przewijania. Witryny handlu elektronicznego i strony biznesowe zwykle nie są dobrymi kandydatami do dłuższego formatu przewijania, ponieważ użytkownicy szukają konkretnych informacji, które nie będą łatwe do znalezienia bez podziału na strony.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
Najczęściej wyszukiwane hasła w 2024 roku! Statystyki Google 2024
Jakie tematy dominowały w 2024 roku? Jakie wydarzenia wpłynęły na nasze wyszukiwania? Przeanalizujmy to razem, by odkryć, co dane z Google mówią o nas samych!
Sztuczki SEO 2025
W świecie, gdzie co miesiąc pojawiają się nowe trendy, łatwo zapomnieć o technikach, które przez lata były fundamentem optymalizacji stron.
Jak poprawić lokalne SEO w małej miejscowości?
Co zrobić, żeby twoja firma była równie rozpoznawalna online? Oto przepis na sukces w lokalnym SEO!
ChatGPT w SEO – jak wykorzystać sztuczną inteligencję do pozycjonowania stron?
Czy wiesz, jak Chat GPT może odciążyć Cię w prowadzeniu SEO Twojej firmy? Pozwól, żeby sztuczna inteligencja zrobiła za Ciebie to, co najżmudniejsze!
Pozycjonowanie stron – jak pojawiać się w wynikach wyszukiwania?
Pozycjonowanie stron, czyli SEO, to działania mające na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Dowiedz się, jak być widocznym w sieci!
SEO w dobie sztucznej inteligencji
Jak sztuczna inteligencja zmienia SEO i dlaczego warto zaprzyjaźnić się z technologią? Jak skuteczniej wykorzystywać AI w prowadzeniu strony internetowej? Sprawdźmy to!
Przyjazny URL - krótki adres dla przedsiębiorców
Przyjazny URL – czym jest i w jaki sposób działa? Poznaj potęgę przyjaznych linków i dowiedz się, jak zachęcać Klientów do odwiedzania Twojej strony internetowej!
Jak chronić swoje dane w sieci?
Korzystasz z Internetu? Uważaj! Znajdujesz się w gronie osób, którym grozi… kradzież tożsamości. Dowiedz się, jak chronić swoje dane przed niechcianymi nadużyciami.
Consent Mode - co to znaczy?
Czy Twoja strona internetowa korzysta z Consent Mode? Dowiedz się, jak wdrożyć Consent Mode oraz jak prowadzić działania reklamowe w oparciu o nową politykę Google!
Reklama sklepu internetowego - co radzi agencja SEO?
Skuteczna strategia e-marketingowa to klucz do sukcesu dla przedsiębiorstw online. Jak być widocznym dla Klientów? Blumo SEO podpowiada, co zrobić, by wybić się na tle konkurencji!
Breadcrumbs – jakie znaczenie dla SEO ma nawigacja okruszkowa?
Breadcrumbs, czyli nawigacja okruszkowa, może wydawać się zagadkowym zagadnieniem, jednak każdy użytkownik spotyka się z nią na stronach internetowych niemal codziennie. Jak ją rozpoznać?
Czym jest Chat GPT i jakie są jego możliwości?
W ostatnim czasie gorącym tematem stała się usługa Chat GPT. Okazuje się, że to niezwykle innowacyjna technologia o ogromnym potencjale. Warto więc zapoznać się bliżej z możliwościami tego innowacyjnego systemu.