Mobile First Index - czym jest i jakie ma znaczenie dla SEO?
Mobile First Index to jedna z największych zmian, które na przestrzeni ostatnich lat wprowadziło Google. Specyfika naszych czasów, w których zaczęły przeważać urządzenia mobilne, skłoniły giganta internetowego do wdrożenia pod ich kątem ulepszeń. Czym jest Mobile First Index i jaka jest jego rola dla SEO?
Co to jest Mobile First Index?
Indeks wyszukiwarki to swoisty internetowy katalog stron, które są szeregowane przez roboty indeksujące na podstawie rozmaitych aspektów. To właśnie od tego zależą pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Roboty Google sprawdzają wersję deskopową (dla komputerów) jak i mobilną danej strony. W 2015 roku liczba wyszukiwań poprzez urządzenia mobilne przewyższyła liczbę poszukiwań przy użyciu komputera. Był to zauważalny, nadchodzący trend wynikający ze zmian upodobań użytkowników.
Google, dbając o jak najskuteczniejsze i najwygodniejsze znajdowanie informacji przez użytkowników, czyli user experience (UX), postawiło na zmianę w kierunku mobilności. Już ok. 4 miliardów ludzi korzysta z urządzeń mobilnych. Mobile First Index, wprowadzany stopniowo do 2018 roku, to sposób indeksowania opierający ocenę strony i wyznaczenie pozycji w Google na podstawie wersji mobilnej. Właściciele stron internetowych, chcąc utrzymać wysokie pozycje, zyskać nowych klientów lub wybić się ponad konkurencję, zaczęli więc przygotowywać lepiej swoje strony pod względem technicznym na urządzenia mobilne. Celem jest uzyskanie równie atrakcyjnej wizualnie, sprawnej technicznie i intuicyjnej strony np. na smartfonie, co na ekranie komputera.
Kiedy strona nie posiada wersji mobilnej, brana jest wówczas pod uwagę wersja desktopowa, jednak może to niekorzystnie wpłynąć na pozycje w wyszukiwarce. Responsywność strony jest ważnym, rankingowym czynnikiem w procesie pozycjonowania stron internetowych.
Mobile First Index a SEO
Przyjazność dla użytkowników urządzeń mobilnych to czynnik rankingowy w SEO, więc bez wątpienia świadomość istnienia tego indeksowania jest niezbędna dla każdej agencji SEO. Wersja mobilna strony zwiększa szanse na wyższe pozycje i wynik strony dla robotów indeksujących. W pozycjonowaniu stron specjaliści zajmą się Twoją stroną, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty i najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Należy zadbać o „responsive web design”, czyli odpowiednie dopasowanie wyglądu i treści na stronie do rozmiaru okna, w którym ją wyświetlamy. Z pewnością nie jedna osoba pamięta, jak dawniej strony na telefonach były małe, tekst trudny do przeczytania, obrazki zajmowały cały wyświetlacz a nawigacja po stronie była nieklikalna. Obecnie takie błędy przyniosły by dotkliwe skutki w postaci spadku pozycji!
Ulepszenia na stronie pod kątem urządzeń mobilnych
- Zadbanie o meta dane
Warto zwrócić uwagę na „title” i „description” obu wersji strony i dopasowanie ich do siebie. - Jednakowe treści
Jeśli Twoja wersja mobilna strony jest uboższa od wersji na komputery, uzupełnij to – rozbuduj ją zarówno w treści, jak i obrazki, filmy czy infografiki. - Poprawność elementów kodu
Takie elementy, jak rel=”alternate” czy rel=”canonical” powinny być właściwie zaimplementowane na obu wersjach strony.
Test „mobile friendly”
Istnieje wiele narzędzi, które pozwolą nam sprawdzić przyjazność naszej strony pod kątem urządzeń mobilnych i wykażą ewentualne błędy czy aspekty do poprawki. Najbardziej znanym i dostępnym jest Google Search Console, gdzie w zakładce „Obsługa na urządzeniach mobilnych” znajdziemy odpowiednie dla mobilności strony komunikaty.
Błędy wpływające na Mobile First Index
Aby ulepszyć swoje szanse na wysokie pozycje w indeksowaniu mobilnym, nie tylko trzeba wprowadzić ulepszenia, ale i pozbyć się błędów. Oto kilka z nich, które mogą mieć negatywny wpływ na Mobile First Index:
- Niewłaściwe przekierowania
- Nełnoekranowe reklamy zasłaniające treść
- Zablokowane pliki CSS czy JavaScript
- Wolne ładowanie się strony
- Zbyt małe czcionki
- Nieklikalność elementów
Podsumowanie
Mobile First Index to kolejny krok ku użytkownikom i zwiększenia ich komfortu poszukiwań w sieci. Biorąc pod uwagę czas spędzany przez nas obecnie poza domem i dużą możliwość dostępu do Internetu praktycznie wszędzie, mobilne wersje stron już niebawem znacząco zdominują wersję deskopową. To też ważna informacja dla właścicieli firm i sklepów internetowych, którzy muszą dopasować swoje biznesowe strony, aby nie tylko zyskać klientów, ale nie zniechęcić obecnych. Przygotowanie prawidłowej i atrakcyjnej wizualnie wersji mobilnej bez wątpienia przyniesie wiele korzyści, w tym wzrost pozycji w Google.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
- 07Sty
Sztuczki SEO 2025
W świecie, gdzie co miesiąc pojawiają się nowe trendy, łatwo zapomnieć o technikach, które przez lata były fundamentem optymalizacji stron.
- 01Gru
Jak poprawić lokalne SEO w małej miejscowości?
Co zrobić, żeby twoja firma była równie rozpoznawalna online? Oto przepis na sukces w lokalnym SEO!
- 01List
ChatGPT w SEO – jak wykorzystać sztuczną inteligencję do pozycjonowania stron?
Czy wiesz, jak Chat GPT może odciążyć Cię w prowadzeniu SEO Twojej firmy? Pozwól, żeby sztuczna inteligencja zrobiła za Ciebie to, co najżmudniejsze!
- 30Wrze
Pozycjonowanie stron – jak pojawiać się w wynikach wyszukiwania?
Pozycjonowanie stron, czyli SEO, to działania mające na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Dowiedz się, jak być widocznym w sieci!
- 31Sier
SEO w dobie sztucznej inteligencji
Jak sztuczna inteligencja zmienia SEO i dlaczego warto zaprzyjaźnić się z technologią? Jak skuteczniej wykorzystywać AI w prowadzeniu strony internetowej? Sprawdźmy to!
- 31Lip
Przyjazny URL - krótki adres dla przedsiębiorców
Przyjazny URL – czym jest i w jaki sposób działa? Poznaj potęgę przyjaznych linków i dowiedz się, jak zachęcać Klientów do odwiedzania Twojej strony internetowej!
- 17Czerw
Jak chronić swoje dane w sieci?
Korzystasz z Internetu? Uważaj! Znajdujesz się w gronie osób, którym grozi… kradzież tożsamości. Dowiedz się, jak chronić swoje dane przed niechcianymi nadużyciami.
- 27Maj
Consent Mode - co to znaczy?
Czy Twoja strona internetowa korzysta z Consent Mode? Dowiedz się, jak wdrożyć Consent Mode oraz jak prowadzić działania reklamowe w oparciu o nową politykę Google!