Web usability - dlaczego użyteczność strony jest ważna?
Użyteczność internetowa powinna być dobrze znanym terminem, ale wciąż wiele osób styka się z nim po raz pierwszy. Web Usability to atrybut strony internetowej, który sprawia, że działa ona poprawnie, tak aby użytkownik, próbując z niej skorzystać, intuicyjnie wiedział, jak działa.
Definicja web usability
Użyteczność strony to atrybut jakości, który ocenia, jak łatwe w użyciu są interfejsy użytkownika. Słowo „użyteczność” odnosi się również do metod zwiększania łatwości użytkowania podczas procesu projektowania.
Można ją zdefiniować przez 5 komponentów jakości:
- Łatwość uczenia się: jak łatwo jest użytkownikom wykonać podstawowe zadania przy pierwszym kontakcie z interfejsem?
- Wydajność: kiedy użytkownicy nauczą się interfejsu, jak szybko mogą wykonywać akcje?
- Zapamiętywanie: kiedy użytkownicy wracają do interfejsu po okresie nieużywania go, jak łatwo mogą przywrócić biegłość?
- Błędy: ile błędów popełniają użytkownicy, jak poważne są te błędy i jak łatwo mogą je naprawić?
- Zadowolenie: jak przyjemnie jest korzystanie z interfejsu?
Dlaczego użyteczność strony jest ważna?
W sieci użyteczność jest niezbędnym warunkiem przetrwania. Jeśli strona internetowa jest trudna w obsłudze, ludzie odchodzą. Jeśli strona główna nie określa jasno, co oferuje firma i co użytkownicy mogą robić w witrynie, ludzie odchodzą. Jeśli użytkownicy zgubią się na stronie, odchodzą. Jeśli informacje o witrynie są trudne do odczytania lub nie odpowiadają na kluczowe pytania użytkowników, opuszczają ją. Nie istnieją instrukcje obsługi strony internetowej, użytkownicy nie spędzają też czasu na testowaniu interfejsu. Dostępnych jest wiele innych stron internetowych; opuszczenie nieczytelnej strony jest oczywistym rozwiązaniem, gdy użytkownicy napotykają trudności.
Pierwsze prawo e-commerce mówi, że jeśli użytkownicy nie mogą znaleźć produktu, nie mogą go również kupić.
Aktualne najlepsze praktyki wymagają wydawania około 10% budżetu projektu projektowego na użyteczność. Średnio podwoi to pożądane wskaźniki jakości witryny.
Elementy użyteczności i ich zastosowania w projektowaniu stron internetowych
Łatwa nawigacja na stronie
Użyteczność wynika z przejrzystości. Nie można wykorzystać pełnego potencjału czegoś, jeśli się nie wie, czym to jest i jak działa. Dotyczy to w szczególności nawigacji w witrynie.
Nawigacja w sieci to proces eksploracji witryny — jak przewija się ekran, wchodzi w interakcję z różnymi elementami i przyciskami witryny lub przechodzi z jednej strony na drugą.
Projektowanie stron internetowych ma wiele wspólnego z nawigacją, ponieważ organizacja elementów menu i rozmieszczenie elementów w witrynie dyktuje sposób, w jaki użytkownicy będą ją przeglądać. Warto pomyśleć o układzie jako o mapie drogowej, a informacje, których potrzebują odbiorcy, to miejsce docelowe. Chcieliby osiągnąć swój cel z najmniejszą liczbą kroków i w możliwie najkrótszym czasie, aby nie zniechęcić się i nie przenieść do następnej witryny z czytelniejszą nawigacją.
Intuicyjnie zaprojektowana strona internetowa ma prosty układ i czytelne wezwanie do działania. Jest również spójna i przewidywalna, biorąc pod uwagę to, co użytkownicy już znają, aby ułatwić lepszy i instynktowny schemat przepływu. W rezultacie odwiedzający będą mogli łatwiej ją przeglądać, osiągnąć to, po co przyszli lub to, co chce się, aby zrobili, i będą bardziej skłonni do powrotu.
Czytelność, która zachęca do zaangażowania
„Content is king”, napisał Bill Gates w swoim eseju z 1996 roku, na temat tego, jak przewidział Internet jako rynek treści. W dzisiejszych czasach ludzie poszli o krok dalej, mówiąc: „Treść jest królem, ale zaangażowanie jest królową”.
Tak, jakość treści witryny jest ważna dla marketingu i optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, ale jeśli odwiedzający mają trudności z czytaniem jej, straciłaby część swojej wartości. Z drugiej strony czytelna treść zachęca do zaangażowania użytkownika, co świadczy o użyteczności.
Czytelność zapewnia odpowiednia prezentacja tekstu: poprawne użycie czcionek (odpowiednie style i rozmiary), kontrast kolorów i hierarchia informacji. Czynniki te kierują użytkowników do tego, co chcą znaleźć i polepszają doświadczenia na stronie.
Wydajność
Jedną ze zmiennych wpływających na użyteczność jest wydajność witryny. Mierzy się to szybkością jej wczytywania — jak długo zajmuje udostępnienie treści odwiedzającym i jak szybko mogą poruszać się po jej podstronach. Z reguły czas ładowania nie powinien przekraczać dwóch sekund. Prosty interfejs zawierający tylko niezbędne elementy i poprawny kod pomogą również usprawnić ten aspekt.
Responsywność
Kolejną cechą, która zapewnia użyteczność, jest wygląd i funkcjonowanie witryny na różnych rozmiarach ekranu. Obecnie większość użytkowników przegląda Internet za pomocą urządzeń mobilnych, a nie komputerów stacjonarnych, więc strona powinna być w stanie dostosować się i uwzględnić tę zmianę w sposobie wyświetlania treści. Projektowanie elastycznego układu stron internetowych, który automatycznie dostosowuje się do różnych rozmiarów ekranu, sprzyja responsywności i web usability.
Wiarygodność
Internet bardzo ewoluował w ostatnich latach. Wkroczył w erę mediów społecznościowych, randek online i e-commerce. Strony internetowe będące platformami dla tych przedsiębiorstw wymagają przede wszystkim danych osobowych, płatności i zaufania.
Niektóre witryny proszą odwiedzających o podanie adresu e-mail lub danych osobowych przed uzyskaniem pełnego dostępu do wszystkich jego funkcji. Media społecznościowe i inne podobne platformy wymagają, aby osoby fizyczne tworzyły profile użytkowników. Witryny e-commerce proszą o płatność i inne niezbędne dane klienta w celu sfinalizowania zakupów.
Jeśli witryna nie wydaje się być godna zaufania, odwiedzający odmówią podania swoich informacji lub dokonania transakcji – odzwierciedla to słabą użyteczność.
Aby zapewnić wiarygodność witryny, trzeba upewnić się, że interfejs wskazuje im, gdzie mogą znaleźć kompletne i prawidłowe informacje o firmie, towarach i usługach oraz procesach wymaganych do przeprowadzenia pożądanej transakcji. Na przykład zaktualizowana sekcja O nas, dostępne dane kontaktowe, dokładne dane dotyczące produktów, prawdziwe referencje klientów i przejrzysta metoda płatności sprawią, że korzystanie ze strony będzie bardziej pewne.
Ewolucja web usability
Praca nad użytecznością witryny nie dzieje się w mgnieniu oka, ani nie jest jednorazową zmianą – to raczej metoda prób i błędów. Wymaga dogłębnych badań, regularnych testów i konsekwentnego dostrajania w celu poprawy. Nie oznacza to, że użyteczność jest nieosiągalna; to tylko pokazuje, że technologia jest dynamiczna, więc projektowanie stron internetowych również musi ewoluować, aby nadążyć za zmieniającymi się czasami.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
Najczęściej wyszukiwane hasła w 2024 roku! Statystyki Google 2024
Jakie tematy dominowały w 2024 roku? Jakie wydarzenia wpłynęły na nasze wyszukiwania? Przeanalizujmy to razem, by odkryć, co dane z Google mówią o nas samych!
Sztuczki SEO 2025
W świecie, gdzie co miesiąc pojawiają się nowe trendy, łatwo zapomnieć o technikach, które przez lata były fundamentem optymalizacji stron.
Jak poprawić lokalne SEO w małej miejscowości?
Co zrobić, żeby twoja firma była równie rozpoznawalna online? Oto przepis na sukces w lokalnym SEO!
ChatGPT w SEO – jak wykorzystać sztuczną inteligencję do pozycjonowania stron?
Czy wiesz, jak Chat GPT może odciążyć Cię w prowadzeniu SEO Twojej firmy? Pozwól, żeby sztuczna inteligencja zrobiła za Ciebie to, co najżmudniejsze!
Pozycjonowanie stron – jak pojawiać się w wynikach wyszukiwania?
Pozycjonowanie stron, czyli SEO, to działania mające na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Dowiedz się, jak być widocznym w sieci!
SEO w dobie sztucznej inteligencji
Jak sztuczna inteligencja zmienia SEO i dlaczego warto zaprzyjaźnić się z technologią? Jak skuteczniej wykorzystywać AI w prowadzeniu strony internetowej? Sprawdźmy to!
Przyjazny URL - krótki adres dla przedsiębiorców
Przyjazny URL – czym jest i w jaki sposób działa? Poznaj potęgę przyjaznych linków i dowiedz się, jak zachęcać Klientów do odwiedzania Twojej strony internetowej!
Jak chronić swoje dane w sieci?
Korzystasz z Internetu? Uważaj! Znajdujesz się w gronie osób, którym grozi… kradzież tożsamości. Dowiedz się, jak chronić swoje dane przed niechcianymi nadużyciami.
Consent Mode - co to znaczy?
Czy Twoja strona internetowa korzysta z Consent Mode? Dowiedz się, jak wdrożyć Consent Mode oraz jak prowadzić działania reklamowe w oparciu o nową politykę Google!
Reklama sklepu internetowego - co radzi agencja SEO?
Skuteczna strategia e-marketingowa to klucz do sukcesu dla przedsiębiorstw online. Jak być widocznym dla Klientów? Blumo SEO podpowiada, co zrobić, by wybić się na tle konkurencji!
Breadcrumbs – jakie znaczenie dla SEO ma nawigacja okruszkowa?
Breadcrumbs, czyli nawigacja okruszkowa, może wydawać się zagadkowym zagadnieniem, jednak każdy użytkownik spotyka się z nią na stronach internetowych niemal codziennie. Jak ją rozpoznać?
Czym jest Chat GPT i jakie są jego możliwości?
W ostatnim czasie gorącym tematem stała się usługa Chat GPT. Okazuje się, że to niezwykle innowacyjna technologia o ogromnym potencjale. Warto więc zapoznać się bliżej z możliwościami tego innowacyjnego systemu.