Wybór fraz kluczowych ma decydujący wpływ na sukces pozycjonowania stron. Jak dobrać słowa kluczowe, aby uzyskać wysokie pozycje w Google?
Jak dobrać frazy kluczowe do pozycjonowania stron?
Początek współpracy rozpoczyna się zawsze wywiadem i analizą SEO. Wstępne ustalenia są w dużej mierze zależne od późniejszego sukcesu, a szczególnie wybór właściwych słów kluczowych. Frazy, czyli słowa kluczowe, to wyrazy wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce Google w celu znalezienia informacji lub odpowiedzi na konkretne zapytania. Im więcej ich znajduje się na Twojej stronie, tym częściej i wyżej zostanie ona wyświetlana przez wyszukiwarkę. Aby takie słowo kluczowe było skuteczne, przyjęło się umownie, że powinno występować w tekście od 3 do 10 razy. Nazywa się to ich zagęszczeniem fraz i nie może być zbyt małe (brak skuteczności) ani zbyt duże (nieczytelność i sztuczność).
Rodzaje słów kluczowych w pozycjonowaniu stron
W pozycjonowaniu stron wyróżniamy kilka rodzajów słów kluczowych:
- ogólne – zazwyczaj jest to jeden lub dwa wyrazy, które wpisują osoby niemające sprecyzowanych oczekiwań i szukające „ogólników”, np. fryzjer, spódniczka, siłownia. Pozycjonowanie na takie słowa kluczowe jest zazwyczaj trudne i nieopłacalne ze względu na ogromną konkurencję.
- long-tail (tzw. długi ogon) – czyli frazy zawierające więcej niż 2 wyrazy, dzięki czemu bardziej szczegółowo określamy nasze wymagania, dzięki czemu łatwiej znajdziemy to, czego szukamy w zawężonych wynikach, np. najlepszy fryzjer męski, krótka spódniczka plisowana, siłownia dla kobiet 24h. Pozycjonowanie na frazy long-tail jest łatwiejsze z uwagi na mniejszą konkurencję.
- brandowe, czyli markowe – zapytania zawierające nazwę danej marki lub firmy, głównie kiedy chcą ją znaleźć nie znając adresu URL. Zazwyczaj nazwa firmy jest oryginalna, zatem nie jest trudno być na 1 pozycji ze witryną danej firmy. Warto upewnić się jednak, że nie ma firm o takiej samej nazwie przed jej wyborem.
- lokalne – używane najczęściej przy pozycjonowaniu lokalnym stron internetowych, gdzie do frazy dodaje się nazwę miejscowości lub pobliskiego obszaru np. pozycjonowanie stron internetowych Łódź.
- informacyjne – nie są typowo powiązane z biznesem i sprzedażą, a dotyczą głównie powszechnej wiedzy i informacji na dany temat, np. dziecko w szkole szuka frazy „stolica Bułgarii” czy „pogoda w Chinach”.
Jak właściwie dobrać słowa kluczowe?
Znając rodzaje i specyfikę słów kluczowych, ich wybór powinien stać się łatwiejszy. Zdarza się jednak, że nie mamy pomysłu na odpowiednie frazy. Prezentujemy zatem kilka ułatwień:
- Sporządzenie listy usług i produktów
To najprostsza droga, aby wybrać właściwe słowa kluczowe. Jeśli prowadzimy warsztat samochodowy i zależy nam na zdobyciu miejscowych klientów, nasze frazy mogą brzmieć np. mechanik samochodowy Łódź, naprawa samochodów w Łodzi, wymiana opon łódzkie. - Google nam podpowie
Kiedy wpisujemy w wyszukiwarkę Google dane zapytanie, otrzymujemy podpowiedzi sugerujące podobne frazy. Możemy je znaleźć podczas wpisywania wyrazów w polu oraz pod listą wyników. Są to zazwyczaj frazy często wyszukiwane przez użytkowników, więc przydatne dla pozycjonujących. - Narzędzia internetowe podpowiadające frazy
Internet wyręcza nas i naszą kreatywność w coraz większej ilości aspektów. Dotyczy to również wymyślania słów kluczowych. Są narzędzia proponujące i monitorujące frazy konkretnie dla Twojej witryny.- Google Search Console
- Ubersuggest
- Answer the Public
- KeywordTool
Konkurencyjność słów kluczowych
Konkurencyjność danych słów kluczowych jest istotnym czynnikiem przy ich wyborze. Od tego zależy bowiem cena za ich pozycjonowanie. Taka estymacja wymaga od agencji SEO większego doświadczenia i profesjonalnej wiedzy z zakresu SEO. Aspekty, które trzeba brać pod uwagę przy analizie konkurencyjności słów kluczowych to:
- liczba konkurentów – im więcej jest podobnych stron na temat, który chcemy tworzyć lub firm oferujących podobne do naszych usługi i produkty, tym trudniej jest stworzyć unikalny kontent i osiągać lepsze wyniki od pozostałych
- branża – istnieją branże bardziej popularne i przynoszące większe zyski niż pozostałe, np. finanse czy prawo. Są one najbardziej konkurencyjne i wymagające większych nakładów pracy, jednak przynoszące odpowiednio bardziej zauważalne rezultaty; znajdziemy też branże niszowe, gdzie łatwiej będzie pozycjonować stronę internetową na najwyższe pozycje
- wartościowe linki – linki ze źródeł o dużej wartości dla Google mogą istotnie przyspieszyć proces, dlatego jeśli przejmie je konkurencja, możemy mieć problem z przebiciem się na pierwsze pozycje
- planery słów kluczowych – Google AdWords jest narzędziem pozwalającym określić konkurencyjność wybranego słowa kluczowego i jego pozycję w wyszukiwaniach
- optymalizacja stron internetowych pod dane słowo kluczowe – jeśli stworzymy podstrony konkretnie pod kątem SEO pod dane słowo kluczowe i będzie ono występowało w dużym natężeniu, mamy większe szanse na sukces
Gdzie warto umieszczać słowa kluczowe?
Trzeba upewnić się, że słowa kluczowe umieszczone zostały w tekście odpowiednią ilość razy w formie stałej i odmienionej – brak odmiany słów kluczowych jest przyczyną błędów stylistycznych. Warto również zadbać, aby tekst był nie tylko skuteczny, ale też ciekawy i merytoryczny, więc należy postarać się o jak największą liczbę wyrazów bliskoznacznych i synonimów. Słowa kluczowe umieszczamy w tekście jako:
- tytuł strony internetowej – kluczowe i strategiczne miejsce
- metatagi – czyli metaznaczniki title i description
- nagłówki, śródtytuły, pierwsze akapity tekstów
- znaczniki alt obrazków, grafik czy filmików
- teksty anchor, czyli słowa służące przenoszeniu do linku
Sens używania słów kluczowych na stronie
- zwiększona widoczność strony w wynikach wyszukiwań Google
- wzrost ilości zapytań o ofertę
- wzrost zainteresowania usługami, treściami lub współpracą
- rosnąca rozpoznawalność marki
- zdobycie uznania w branży, prestiżu i zaufania klientów
- rosnąca rola eksperta w danej dziedzinie
- wzrost sprzedaży i docieranie do nowej grupy potencjalnych klientów
- zwiększone szanse w walce z konkurencją
Nie zwlekaj dłużej – właściwie dobrane słowa kluczowe niosą ze sobą rzeczywiste korzyści i widoczne rezultaty. Wraz ze wzrostem konwersji zauważysz zwiększoną sprzedaż i zyski – inwestycja jest więc niewątpliwie opłacalna! Zaufaj doświadczonej agencji SEO takiej, jak Blumo, w której fachowcy odpowiednio dobiorą frazy dla Twojej branży!