HOME / Blog / 10 rzeczy, które musisz sprawdzić na swojej stronie
10 rzeczy, które musisz sprawdzić na swojej stronie

10 rzeczy, które musisz sprawdzić na swojej stronie

Google pobiera setki danych z Twojej witryny, takich jak: czytelność, szybkość ładowania czy linki zwrotne i na ich podstawie ocenia, czy witryna jest wiarygodna i czy podane przez Ciebie informacje są dobrą odpowiedzią na pytanie. Te rzeczy mają wpływ na to, jak Google widzi Twoją witrynę. A zatem, ile ruchu organicznego uzyskasz i jak Twoi klienci będą postrzegać Twoją stronę.

Istotne jest więc, aby dokładnie sprawdzić wszystkie najważniejsze elementy na stronie, aby mieć pewność, że jest dobrze zoptymalizowana i przynosi nam możliwie najefektywniejsze wyniki. Przyjrzyjmy się 10 kluczowym aspektom, które trzeba sprawdzić na swojej stronie.

1. Czy Twoje treści są aktualne?

Czy na pewno dbasz o aktualizację treści i regularne tworzenie nowych tekstów na Twojej stronie? Warto sprawdzać artykuły na blogu firmowym i dodawać update, jeśli zaszły zmiany w zakresie danej tematyki. Dobrym pomysłem jest dodawanie „evergreen content”, czyli treści wiecznie żywych, które są ponadczasowe i zawsze poszukiwane. Google ceni też systematyczną optymalizację SEO, czyli wprowadzanie nowych treści i ulepszeń zgodnych z wymaganiami algorytmów Google.

2. Czy masz certyfikat SSL?

certyfikat SSL

Czym jest SSL i dlaczego jest tak ważny dla strony? SSL (Secure Socket Layer) to protokół sieciowy, który stał się powszechnie przyjętym standardem szyfrowania danych w Internecie. Pozwala na nawiązywanie bezpiecznych połączeń pomiędzy przeglądarką internetową a serwerem strony. Zapewnia tym samym poufność wszystkim przesyłanym w obie strony informacjom.

Brak szyfrowania SSL jest na szczęście coraz rzadziej spotykany, jednak nadal występuje. Analizy wskazują, że około 10 procent witryn internetowych nie ma certyfikatu SSL. Nie chcesz być w tych 10 procentach!

Dlaczego? Ponieważ Google i inne przeglądarki wyświetlą ostrzeżenia z informacją, że ta witryna nie jest bezpieczna. To bez wątpienia odstrasza klientów, bo niszczy zaufanie do strony. Pokaż potencjalnym klientom, że Twoja strona jest bezpieczna i godna zaufania – inwestycja w SSL to obecnie konieczność!

3. Czy są jakieś niedziałające linki?

Nie jest to błąd rzucający się na pierwszy rzut oka, ale może mieć negatywny wpływ na naszą pozycję w Google. Dotyczy w szczególności stron internetowych z długim stażem, na których jest dużo blogów i starych treści. Niedziałające linki najczęściej powstają przez zmianę struktury witryny.

Jeśli nie było przekierowania dla tych adresów URL, po prostu przechodzą do strony 404. Naprawdę ważne jest, aby to poprawić. Jest to konieczne dla SEO i wrażeń użytkownika. Niezbędne jest również dwukrotne sprawdzenie menu. Kiedy uruchamiasz swoją witrynę, musisz przejrzeć i sprawdzić wszystkie główne menu oraz mniej istotne strony systemowe czy te dotyczące prywatności.

4. Czy masz politykę prywatności i informacje o cookies?

Wszystkich irytują nowe regulacje RODO. Są źródłem wielu niezrozumiałych zasad i problemów dla twórców stron internetowych, marketerów i klientów. Nie można jednak obejść tego prawa, więc trzeba się do niego dostosować.

Przejawy wdrożenia RODO w krajach Unii Europejskiej są widoczne w życiu codziennym, jak i w Internecie. Dotyczy to przede wszystkim obowiązku informacyjnego zawartego w art. 12 RODO. Najłatwiej wymóg ten spełnić, tworząc politykę prywatności i zamieszczając tam wszystkie potrzebne informacje, między innymi takie jak dane administratora i kontakt do niego, informacje o celu przekazywania danych osobowych, a także jak są przetwarzane oraz jakie prawa przysługują osobom, których te dane dotyczą.

przetwarzanie danych osobowych

Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) to dane informatyczne przechowywane w komputerze użytkownika i przeznaczone do korzystania ze stron internetowych. Dane osobowe gromadzone przy użyciu „cookies” mogą być zbierane wyłącznie w celu wykonywania określonych funkcji na rzecz użytkownika, czyli np. zapamiętania logowania do serwisu czy zapamiętania towarów dodanych do koszyka w sklepie internetowym. Takie dane są zaszyfrowane w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osobom nieuprawnionym.

Ważnym aspektem są również zgody na wyświetlanie powiadomień lub zachęcenie do zapisu na newsletter. Pamiętajmy, że prawo zabrania wysyłania niezamówionych informacji handlowych. Jeśli chcemy wysyłać informacje do naszych użytkowników, zachęćmy ich do zapisania się do newslettera.

5. Czy na Twoich formularzach kontaktowych znajduje się informacja prawna?

Jedną z rzeczy, których szukamy, oceniając witrynę internetową jest to, czy ma ona odpowiednią notkę prawną, gdy przesyła się dane osobowe - gdy ktoś umieści swoje imię i nazwisko lub adres e-mail w Twojej witrynie, np. w formularzu kontaktowym Blumo. Warto postępować zgodnie z RODO zwłaszcza jeśli jest się agencją marketingową. Chcemy przecież autentycznej, dobrowolnie udzielonej, świadomej zgody ludzi na rozmowę z nimi. Nie chcemy przecież nikomu spamować!

6. Czy Twoja witryna jest responsywna – dostosowana do urządzeń mobilnych?

Następną rzeczą, na którą patrzymy, jest responsywność witryny na urządzenia mobilne. Możesz przejść do testu responsywności Google na urządzenia mobilne i umieścić tam adres URL. W ostatnich latach większość ruchu pochodzi właśnie od osób korzystających z urządzeń mobilnych – to one wzięły górę na komputerami, więc lepiej nie odstraszyć użytkowników niedostosowaną czcionką czy zbyt dużymi obrazkami.

Google zakłada, że ponad połowa ruchu w Internecie pochodzi z urządzeń mobilnych. Powstało w związku z tym coś, co nazywa się mobile first index. Najpierw brana jest pod uwagę Twoją witryna w wersji mobilnej do indeksowania, a dopiero później dla urządzeń stacjonarnych. Dobrze więc jest mieć pewność, że Twoja strona odpowiednio wyświetla się na smartfonach. Możesz przeprowadzić specjalny test online lub po prostu przetestować to na swoim telefonie.

7. Jaka jest prędkość ładowania strony?

Google PageSpeed

Kiedy widzisz stronę internetową w swojej przeglądarce, cała ta zawartość: zdjęcia, filmy, tekst i kod muszą pochodzić z Internetu. Należy zadbać, aby cała ta treść ładowała się w odpowiednio krótkim czasie – najlepiej poniżej 4 sekund. Posiadanie strony z dużymi obrazami, dużą ilością kodu, mnóstwem wyskakujących okienek i mnóstwem chatbotów może spowolnić czas ładowania, a przy tym zniechęcić użytkowników do czekania, w efekcie skutkując opuszczeniem strony. Nie warto tracić potencjalnych klientów z tak błahego powodu! Dodatkowo Google wykorzystuje szybkość ładowania strony jako czynnik rankingowy. Możesz też skorzystać z Google PageSpeed Insights, aby sprawdzić swój wynik.

8. Czy wszystkie obrazki na stronie są w dobrej jakości?

Zaskakujący jest fakt, na ilu witrynach można jeszcze spotkać zapikselowane ikony i zdjęcia. Powiększając widok, zaczynamy widzieć rozmyte krawędzie - jeśli piksele się pokazują, wygląda to naprawdę źle. W większości systemów CMS stosunkowo łatwo jest zmienić logo dla pliku SVG. Bardzo stare obrazy dawniej na stronach były zazwyczaj znacznie mniejsze niż te, których używamy obecnie. Przejrzyj więc swoje stare obrazy i wymień na inne o lepszej jakości!

9. Czy Twoja witryna jest połączona z Google Search Console?

Kolejną rzeczą, którą musisz zrobić, jest dodanie witryny do Google Search Console i przesłanie mapy witryny. Jest to bardzo pomocne, ponieważ Google udostępnia tutaj istotne dane, które powiedzą nam m.in. o:

content marketing

  • częstotliwości pojawiania się zapytań
  • współczynniku klikalności tych zapytań
  • występowaniu problemów z witryną
  • występowaniu problemów z indeksacją
  • złośliwym oprogramowaniu w witrynie.

To naprawdę cenne i darmowe narzędzie. Jeśli otrzymasz ostrzeżenie od Google, musisz działać bardzo szybko.

10. Czy Twoje treści dobrze się czytają?

Ostatnią, ale nie mniej ważną rekomendacją jest czytelność. W Blumo mamy cały zespół copywriterów i troszczymy się o jakość tekstów. I każdy właściciel strony powinien o to dbać, ponieważ jeśli dodasz tekst, który jest niejasny, wymagający i skomplikowany, tracisz wiarygodność. Odstraszasz czytelników. Ważna jest też odpowiednia konstrukcja tekstów – nagłówki, akapity i odpowiednie odstępy zamiast „ściany tekstu”. Zawsze trzeba pamiętać o dostosowaniu treści i języka do grupy odbiorców.


<< POWRÓT

Na naszym blogu

Poczytaj więcej