Filtry i bany od Google - co oznaczają dla Twojej strony?
Każdy, kto prowadzi stronę czy sklep internetowy w Internecie chce się znaleźć jak najwyższej w wynikach wyszukiwania Google. Obecnie większość z nas zdaje sobie sprawę, że najwięcej ruchu zapewnia pierwsza strona wyników wyszukiwań – w sieci krąży nawet żart: “Gdzie najłatwiej ukryć trupa? Na drugiej stronie wyszukiwania Google”.
Niewątpliwa jest więc potrzeba znalezienia się w TOP10 w Google – droga do tego celu nie jest już jednak tak oczywista. Pozycjonowanie stron internetowych to proces polegający na wdrożeniu optymalizacji i kompleksowemu ulepszeniu jej różnych aspektów, począwszy od wyeliminowania błędów i analizy SEO, przez usprawnienia techniczne, po oryginalne i wartościowe treści oraz linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne. Co więcej, niezbędna w tej metodzie jest cierpliwość i systematyczność, bo ostateczne efekty widoczne są często dopiero po kilku miesiącach działań.
Niektórzy jednak, chcąc „obejść system” i oszczędzić sobie pracy, wybierają drogę na skróty, która opiera się na nieuczciwych praktykach SEO. Mogą to być osoby wykorzystujące nielegalne metody celowo lub amatorzy, którzy przez niewystarczającą wiedzę popełniają takie błędy. Google ma określone stanowisko wobec takich oszustw – gigant internetowy nie akceptuje takich nieetycznych sposobów postępowania, w związku z czym stworzył pewne kary dla takich praktyk. Czym są filtry i bany od Google?
Filtr i ban – czym się różnią?
Aby walczyć z nieuczciwymi pozycjonerami, Google stworzyło system filtrów i banów. Wiele osób może sądzić, że są to pojęcia tożsame, jednak różnią się od siebie i warto poznać ich znaczenie.
1. Czym jest filtr od Google?
Filtr to dość częsta kara od Google nakładana za wspomnianą drogę na skróty. Polega ona na obniżeniu pozycji dla danych fraz i słów kluczowych. Po nałożeniu filtra strona potrafi spaść o nawet o kilkadziesiąt (30 do 70) pozycji w wynikach wyszukiwania. Filtry od Google nałożone są na domenę na określony czas, zazwyczaj od 1-12 miesięcy.
2. Ban Google
To najgorsza wersja kary, jaką możemy otrzymać od Google. Występuje w momencie, kiedy skrajnie i dobitnie lekceważymy wskazówki jakościowe Google. Efektem jest usunięcie strony z wyszukiwarki. Godziny spędzone na pracy nad stroną i jej prowadzeniem mogą zostać zaprzepaszczone w taki sposób. Ban od Google jest nakładany bardzo rzadko. Jeżeli przydarzy się zbanowanie strony, problemy obejmują jedynie zawartość domeny, nigdy natomiast linki przychodzące. Ban od Google nakłady jest za przewinienia takie, jak:
- Automatyczne generowanie tekstu na podstawie różnych tekstów z innych stron.
- Cloaking, wyświetlanie innej zawartości strony dla robotów indeksujących i innej dla użytkownika.
- Doorway Page’s – inne nazwy bridge pages, portal pages - kliknięcie w adres URL tego typu strony w wyszukiwarce zazwyczaj natychmiast przekierowuje do innej strony. Technika Black Hat SEO.
- Serwisy tworzone wyłącznie pod wyłudzenia pieniędzy (MFA – Made For AdSense).
- Strona jest zawirusowana.
- Strona nie działa - domena jest aktywna, ale nie ma fizycznych plików serwisu.
- Tysiące subdomen.
Czy moja strona została ukarana banem przez Google?
Łatwo i szybko można sprawdzić, czy nasza strona jest poprawna według Google. W wyszukiwarce wpisujemy „site:nazwa-strony.pl” i wówczas powinny ukazać się dane witryny i wszystkie jej podstrony. Jeśli tak się nie stało, prawdopodobnie Twoja strona otrzymała bana.
Rodzaje filtrów w Google
Filtry od Google dzielą się na dwa rodzaje: filtry ręczne i filtry algorytmiczne. Kiedy Google nakłada ręczną karę na stronę? Jest wiele powodów, dla których pracownicy Google decydują się to zrobić. Kiedy zauważą oni na stronie jakiś błąd niezgodny z normami, mogą nałożyć filtr, który spowoduje zauważalne spadki w naszych pozycjach. Do przyczyn można zaliczyć:
- nienaturalny profil linków przychodzących do Twojej witryny
- źle skonfigurowane dane strukturalne
- przesycenie słów kluczowych
- treść o niskiej jakości i wartości merytorycznej
- ukryte zdjęcia lub treści
- nielegalne przekierowania do stron spamerskich.
Filtry algorytmiczne natomiast często nakładane są w przypadku złego profilu linków lub nieodpowiedniej optymalizacji strony. Za ich wdrożenie odpowiadają algorytmy Google, które stale sprawdzają i nadzorują wszystkie strony w wyszukiwarce. Co więcej, co rok Google zmienia swój algorytm ok. 500-600 razy i więcej, przy czym większość z nich to niewielkie poprawki. Dla ciekawostki w 2018 roku Google ogłosiło ponad 3000 aktualizacji. Niemniej jednak raz na jakiś czas przeprowadzana jest większy update, który znacząco może wpłynąć na pozycjonowanie i wyniki wyszukiwania. Istotne jest, że wszystkie zmiany i algorytmy są nieznane użytkownikom Internetu.
Może wyróżnić 3 główne kategorie kar algorytmicznych:
- Profil linków strony – linkowanie kilkoma anchorami „exact match".
- Content na stronie – mało treści o niewielkiej wartości lub duplikacja treści.
- Optymalizacja – brak optymalizacji strony lub przeoptymalizowanie strony.
Istotną różnicą między filtrem ręcznym i filtrem algorytmicznym jest fakt, że pierwszy z nich umożliwia wnioskowanie o usunięcie kar. Jeśli na Twoją stronę został nałożony ręczny filtr, dostaniesz odpowiednie powiadomienie o tym w Google Search Console w zakładce “Bezpieczeństwo i ręczne działania”. W raporcie “Ręczne działanie” znajdziesz informację o ewentualnych ręcznych filtrach. Tam pracownicy Google zaznaczają, jaki jest problem i podają przykładowe linki do podstron, na których zostały wykonane ręczne działania. W przypadku filtrów algorytmicznych Google nie informuje nas o zmianach ani o tym, na jakich podstronach znajdują się błędy.
Jak usunąć filtr ręczny od Google?
Najlepszym rozwiązaniem będzie skierowanie się o pomoc do agencji SEO, np. Blumo, gdzie specjaliści dokładnie wiedzą, co należy zrobić. Dlaczego nie warto robić tego samemu?
- Jeżeli kara dotyczy profilu linków przychodzących, nie trzeba usuwać wszystkich linków, a jedynie te „problematyczne”.
- Profesjonaliści w agencji SEO przeprowadzą wnikliwy audyt SEO i wykryją wszelkie nieprawidłowości oraz elementy wymagające poprawy czy optymalizacji.
Jak pozbyć się kary od Google?
Po rozwiązaniu określonych przez Google błędów na naszej stronie należy zgłosić ją do ponownego rozpatrzenia. W ten sposób odwołujemy się do pracowników Google z prośbą o usunięcie filtra. Warto dodać przeprosiny oraz informację, że wiesz, za co zostałeś ukarany i nie powtórzysz tych działań w przyszłości. Odpowiedź możemy otrzymać w okresie od kilku dni do kilku tygodni. Jeżeli pracownicy Google uznali, że wszystko jest poprawione, prawdopodobnie zdejmą filtr.
Współpracując z doświadczoną i zaufaną agencją SEO taką, jak Blumo, filtr ręczny czy ban od Google powinien zostać usunięty w przeciągu ok. 3-6 miesięcy - filtry Google jak i bany Google można usunąć i pozbyć się kłopotów.
Jak zapobiec filtrom i banom od Google?
Należy zaznaczyć, że zdarzają się sytuacje, kiedy to po zdjęciu kary strona nie odzyskuje już wcześniejszych pozycji. Z pewnością łatwiej jest utrzymać proces pozycjonowania stron i stopniowo pracować nad widocznością niż później odzyskiwać ten ruch organiczny. Aby zapobiec jakimkolwiek tego typu problemom, warto wykorzystywać jedynie uznane i bezpieczne metody pozycjonowania stron internetowych (White Hat SEO), czyli opartych w szczególności na dobrej optymalizacji strony, tworzeniu unikalnych i merytorycznych treści oraz pozyskiwaniu zróżnicowanych linków ze sprawdzonych źródeł. Zachęcamy do sprawdzenia cennika pozycjonowania stron w Blumo i współpracy z uczciwą agencją SEO!
<< POWRÓT
Na naszym blogu
- 30Wrze
Pozycjonowanie stron – jak pojawiać się w wynikach wyszukiwania?
Pozycjonowanie stron, czyli SEO, to działania mające na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Dowiedz się, jak być widocznym w sieci!
- 31Sier
SEO w dobie sztucznej inteligencji
Jak sztuczna inteligencja zmienia SEO i dlaczego warto zaprzyjaźnić się z technologią? Jak skuteczniej wykorzystywać AI w prowadzeniu strony internetowej? Sprawdźmy to!
- 31Lip
Przyjazny URL - krótki adres dla przedsiębiorców
Przyjazny URL – czym jest i w jaki sposób działa? Poznaj potęgę przyjaznych linków i dowiedz się, jak zachęcać Klientów do odwiedzania Twojej strony internetowej!
- 17Czerw
Jak chronić swoje dane w sieci?
Korzystasz z Internetu? Uważaj! Znajdujesz się w gronie osób, którym grozi… kradzież tożsamości. Dowiedz się, jak chronić swoje dane przed niechcianymi nadużyciami.
- 27Maj
Consent Mode - co to znaczy?
Czy Twoja strona internetowa korzysta z Consent Mode? Dowiedz się, jak wdrożyć Consent Mode oraz jak prowadzić działania reklamowe w oparciu o nową politykę Google!
- 28Kwie
Reklama sklepu internetowego - co radzi agencja SEO?
Skuteczna strategia e-marketingowa to klucz do sukcesu dla przedsiębiorstw online. Jak być widocznym dla Klientów? Blumo SEO podpowiada, co zrobić, by wybić się na tle konkurencji!
- 28Kwie
Breadcrumbs – jakie znaczenie dla SEO ma nawigacja okruszkowa?
Breadcrumbs, czyli nawigacja okruszkowa, może wydawać się zagadkowym zagadnieniem, jednak każdy użytkownik spotyka się z nią na stronach internetowych niemal codziennie. Jak ją rozpoznać?
- 29Marz
Czym jest Chat GPT i jakie są jego możliwości?
W ostatnim czasie gorącym tematem stała się usługa Chat GPT. Okazuje się, że to niezwykle innowacyjna technologia o ogromnym potencjale. Warto więc zapoznać się bliżej z możliwościami tego innowacyjnego systemu.