Rodzaje wyników wyszukiwania w Google, czyli różne elementy SERP
Większość z nas, wyszukując haseł w wyszukiwarce Google, na przestrzeni lat mogła nie zauważyć zmian, jakie zostały wprowadzone. Udogodnienia i funkcjonalności, które zostały dodane w celu łatwiejszego szukania informacji, mogły umknąć naszej uwadze, a Google wprowadziło ich kilka. Przyjrzyjmy się różnym rodzajom wyników wyszukiwań w Google.
Czym jest SERP?
SERP (ang. Search Engine Results Page) to strona internetowa, która ukazuje nam wyniki wyszukiwań dla poszukiwanych słów kluczowych. Każdy wynik jest złożony z tytułu, adresu URL, opisu i dodatków. W wyszukiwarce Google stworzony jest podział na wyniki darmowe, czyli organiczne oraz płatne, jak reklamy AdWords. Propozycje stron w wynikach są porządkowane przez algorytmy Google na podstawie trafności wobec słów kluczowych oraz wartościowości strony, biorąc pod uwagę czynniki rankingowe SEO. Dla reklam płatnych decydującym czynnikiem jest głównie mechanizm aukcyjny platformy. Aby uatrakcyjnić i ułatwić poszukiwanie informacji, miejsc czy produktów, Google stworzyło wiele pomocnych funkcjonalności.
Jakie rodzaje wyników wyszukiwania możemy spotkać w Google?
1. Karuzele
„Karuzelą” możemy określić przewijaną listę wyników, wyświetlającą się poziomo na górze wyszukiwań na określone zapytania. Najczęściej są to filmy, piosenki czy ubrania. Po kliknięciu w konkretny wynik, zmienia się fraza w zapytaniu. Nie mamy wpływu na karuzele – tworzą je algorytmy.
2. Direct answers
Direct answers, czyli bezpośrednie odpowiedzi to idealne rozwiązanie dla osób, które szukają konkretnych informacji. Ukazują wszystkie niezbędne dane dla danego zapytania z wielu źródeł informacji odnośnie lotów czy hoteli, np. lot z Warszawy do Rzymu.
3. Fragmenty z odpowiedzią
To fragmenty tekstu zaczerpnięte ze strony internetowej wraz z linkiem do niej oraz często też grafiką. Ich zaletą jest szybka i precyzyjna odpowiedź na dane zapytanie. Odpowiedź wyświetla się w ramce, a dany fragment może być przedstawiony w różnej formie, np./ instrukcji, tabeli czy listy. Algorytmy decydują, z jakiej strony będzie pochodziła treść, dlatego warto się postarać o jak najlepszą optymalizację tekstu na stronie oraz odpowiednią jego konstrukcję.
4. Knowledge Panel
Panel wiedzy to forma zbioru informacji, przedstawiona w postaci ramki po prawej stronie. Są to zazwyczaj najważniejsze informacje na temat danego produktu, marki, miejsc czy osób. Grafika przedstawiana w panelu wiedzy może pochodzić z różnych źródeł, a informacje są automatycznie aktualizowane.
5. Najważniejsze artykuły
Najważniejsze artykuły to element, który proponuje najbardziej aktualne i odpowiadające zapytaniu artykuły. Ich kolejność i rodzaje są dobierane przez algorytmy, przy czym biorą one pod uwagę nasze wcześniej odwiedzane strony czy wyszukiwania.
6. Linki do podstron
To wygodna opcja rozbudowanego menu już na poziomie wyników wyszukiwania. Wyświetlane są linki do głównych podstron witryny, co pozwala szybciej znaleźć konkretne informacje np. cennik czy kontakt firmy. Wskazówką dla właścicieli stron jest używanie tekstów kotiwcy i tekstów alt, żeby ich strona była wyświetlana w ten sposób.
7. Wyniki lokalne
Poprzez geolokalizację Google proponuje nam punkty w naszej okolicy. Są to najczęściej restauracje, siłownie, fryzjerzy czy mechanicy. Lista wyników lokalnych uwzględnia również takie informacje, jak lokalizacja na mapie miasta, trasa dojazdu, link do strony firmowej, ocena użytkowników, jak również możliwość zadzwonienia na smartfonach.
8. Translator
Nie trzeba wyszukiwań translatorów w Internecie. Wystarczy wpisać poszukiwaną frazę i docelowy język, a ukaże nam się box z tłumaczeniem.
9. Rich snippets
Rich snippets to dodatkowo oznaczone dane strukturalne w kodzie witryny, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania przy klinku do strony. Dużą rolę pełnią przy przepisach kulinarnych, gdzie można dodać takie informacje, jak czas pieczenia, kaloryczność, zdjęcie potrawy czy datę publikacji i autora. Po więcej informacji zapraszamy do naszego artykułu o rich snippets.
10. Wyszukiwania podobne do…
Na podstawie zachowań i zapytań innych użytkowników, Google proponuje nam frazy podobne do naszego zapytania lub bardziej szczegółowe. Często pomaga nam to w lepszym sformułowaniu naszego problemu lub znalezienia bardziej odpowiedniej alternatywy.
Podsumowanie
Poszukując informacji w wyszukiwarce Google, możemy zauważyć wiele funkcjonalności ułatwiających nam znalezienie odpowiedzi szybciej i z większą precyzją. Google wprowadziło wyszukiwanie lokalne, dzięki czemu łatwiej znajdziemy firmy bliżej nas, jak również w ciekawszy sposób ukazuje nam filmy czy przepisy kulinarne. Nie znajdziemy wszystkich elementów SERP na raz – pojawiają się one w zależności od kategorii czy lokalizacji. Warto zapamiętać te funkcjonalności i korzystać z nich – zdecydowanie ułatwiają zawężenie ogromu informacji w Internecie do najistotniejszych.
<< POWRÓT
Na naszym blogu
- 30Wrze
Pozycjonowanie stron – jak pojawiać się w wynikach wyszukiwania?
Pozycjonowanie stron, czyli SEO, to działania mające na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. Dowiedz się, jak być widocznym w sieci!
- 31Sier
SEO w dobie sztucznej inteligencji
Jak sztuczna inteligencja zmienia SEO i dlaczego warto zaprzyjaźnić się z technologią? Jak skuteczniej wykorzystywać AI w prowadzeniu strony internetowej? Sprawdźmy to!
- 31Lip
Przyjazny URL - krótki adres dla przedsiębiorców
Przyjazny URL – czym jest i w jaki sposób działa? Poznaj potęgę przyjaznych linków i dowiedz się, jak zachęcać Klientów do odwiedzania Twojej strony internetowej!
- 17Czerw
Jak chronić swoje dane w sieci?
Korzystasz z Internetu? Uważaj! Znajdujesz się w gronie osób, którym grozi… kradzież tożsamości. Dowiedz się, jak chronić swoje dane przed niechcianymi nadużyciami.
- 27Maj
Consent Mode - co to znaczy?
Czy Twoja strona internetowa korzysta z Consent Mode? Dowiedz się, jak wdrożyć Consent Mode oraz jak prowadzić działania reklamowe w oparciu o nową politykę Google!
- 28Kwie
Reklama sklepu internetowego - co radzi agencja SEO?
Skuteczna strategia e-marketingowa to klucz do sukcesu dla przedsiębiorstw online. Jak być widocznym dla Klientów? Blumo SEO podpowiada, co zrobić, by wybić się na tle konkurencji!
- 28Kwie
Breadcrumbs – jakie znaczenie dla SEO ma nawigacja okruszkowa?
Breadcrumbs, czyli nawigacja okruszkowa, może wydawać się zagadkowym zagadnieniem, jednak każdy użytkownik spotyka się z nią na stronach internetowych niemal codziennie. Jak ją rozpoznać?
- 29Marz
Czym jest Chat GPT i jakie są jego możliwości?
W ostatnim czasie gorącym tematem stała się usługa Chat GPT. Okazuje się, że to niezwykle innowacyjna technologia o ogromnym potencjale. Warto więc zapoznać się bliżej z możliwościami tego innowacyjnego systemu.