14 sposobów wyszukiwania w Google, o których nie wiedziałeś!
Obecnie każdy z nas przynajmniej kilka razy w tygodniu, a nawet codziennie wpisuje w Google wiele zapytań. Często zależy nam na czasie, więc wybieramy strony wyświetlające się najwyżej w wynikach wyszukiwania. Otrzymujemy podpowiedzi w przypadku literówki lub sprecyzowane propozycje dla naszej lokalizacji, niekiedy jednak to nie wystarcza. Zdarza się, że nasza intencja nie jest w pełni zawarta we frazie i Google nie pokazuje nam tego, co mieliśmy na myśli.
Rutynowa czynność wpisywania interesujących nas słów kluczowych przyzwyczaja nas do szybkich efektów, jednak zdarzają się już większe trudności, kiedy poszukujemy konkretnych (np. niszowych, niepopularnych) wyników. Jak precyzyjniej i szybciej znajdować w Google dokładnie to, czego szukamy? Techniki udoskonalające zostały wprowadzone już dawno i zostały nazwane „operatorami wyszukiwania”. Przedstawimy Wam kilka tych sprytnych trików!
1. Fraza w adresie URL - allinurl
Istnieje wiele sposobów na ograniczenie wyników wyszukiwania do oczekiwanych przez nas rezultatów. Jedną z przydatnych opcji jest szukanie frazy w adresie URL stron. Możemy łatwo znaleźć blogi czy portale o interesującej nas tematyce np. blogi o ogrodzie. Wystarczy zawrzeć operatora allinurl:
2. Przydatny cudzysłów – („”)
Zazwyczaj wyniki wyszukiwania Google są dosyć trafne i odpowiadające naszym potrzebom, jednak można sprawdzić, że staną się jeszcze bardziej precyzyjne! Umieszczając naszą frazę kluczową w cydzysłowie „oczekujemy od Google” dokładnie dopasowanych, uściślonych wyników bez odmieniania słów przez przypadki czy ich synonimizacji.
3. Treści z daną frazą - allintext
Pozycjonowanie stron internetowych opiera się m.in. na odpowiednim nasyceniu tekstów frazami. W tej metodzie wyszukiwania również najważniejsze są właśnie frazy. Jednak oczekiwane przez nas słowa kluczowe mogą występować w jedynie w tytule, w description czy w adresie URL. Aby mieć pewność, że znajdziemy frazę w tekście na stronie, używamy operatora „allintext”.
4. Wykluczanie frazy – (minus)
Może się zdarzyć, że fraza, której szukamy jest wieloznaczna lub chcemy wykluczyć z puli wyników jakiś konkretny aspekt. Dodanie do poszukiwanej frazy symbolu minusa pozwala odrzucić dane słowo lub wyrażenie z frazy, więc nie zostaną wyświetlone mimo powiązania z tematem. Przykładem może być poszukiwanie kwiatów na urodziny, kiedy jest nie chcemy, żeby to był bukiet, a więc:
5. Be or not to be? Czyli or/lub
Kiedy wahamy się pomiędzy dwoma słowami lub szukamy różnic pomiędzy nimi, warto zastosować operatora or/lub. W efekcie otrzymamy zwrot wyników związanych z X lub Y, najczęściej na zasadzie kontrastu lub zestawienia podobieństw, różnic czy związków.
6. Poszukiwania w social media - @, #
Social media rządzą się swoimi zasadami – nawet w wyszukiwaniach w Google. Dzięki specjalnym operatorom można łatwiej znaleźć dane osoby czy zagadnienia obecne w kanałach społecznościowych. Aby wyszukiwać określoną osobę, wystarczy zastosować @, np. @adelle. Kiedy rozglądamy się za konkretnym wydarzeniem lub tematyką, możemy użyć #, np. #strajkkobiet.
7. „Przebadanie” struktury strony – site:
Niektóre witryny czy portale mają niezwykle rozbudowaną strukturę. Aby w jakiś sposób zobaczyć jedynie jej podstrony, wystarczy poprzedzić jej adres URL operatorem site:
8. Strona podobna do… - related:
Znudziły Ci się długie godziny na YouTube i szukasz jego alternatywy? A może masz ulubiony portal i szukasz do niego podobnych? Przyda się tu komenda related:
9. Podręczny słownik Google – define:
Słownik wbudowany w Google, wyświetli znaczenie danego słowa w karcie po wpisaniu słowa po operatorze define: Warto pamiętać, że wszystkie te komendy wpisujemy bez spacji po dwukropku.
10. Tylko pliki pdf – filetype:pdf
Niekiedy poszukujemy w sieci określonych dokumentów czy instrukcji, które najczęściej znajdują się w plikach pdf. Nie musimy jednak scrollować wszystkich wyników dla frazy w ich poszukiwaniu – wystarczy operator filetype:pdf, np. filetype:pdf konstytucja Polski.
11. Wyszukiwanie według ceny - $
Przeglądając produkty w sieci w celu dokonania zakupu, często marnujemy dużo czasu na ofertę nieodpowiadającą naszemu budżetowi. Dzięki operatorowi $ możemy zawęzić obszar poszukiwań do wybranej przez nas kwoty.
12. Wyszukiwanie z określonego zakresu – (..)
Szukasz wydarzenia, które miało miejsce w latach 1990-2000, ale nie jesteś pewien w którym roku dokładnie? Wstaw .. między dwie liczby. Na przykład: odkurzacz $50..$100.
13. Prognoza pogody – weather:
Szybkie sprawdzenie, czy czekają Cię słoneczne dni czy opady deszczu w Twoim mieście? Wystarczy wpisanie weather:
14. Połączenia nieoczywiste - *
Łączy ze sobą pozornie niepowiązane wyrazy - może się przydać, kiedy szukamy specyficznych określeń czy tytułów, a także kiedy zapomnimy jakiegoś wyrazu z szukanej frazy.
To najpopularniejsze i najbardziej przydatne skróty, które przygotowaliśmy. Mamy nadzieję, że ułatwią Wam przeczesywanie zasobów Internetu!
<< POWRÓT
Na naszym blogu
- 31Sier
SEO w dobie sztucznej inteligencji
Jak sztuczna inteligencja zmienia SEO i dlaczego warto zaprzyjaźnić się z technologią? Jak skuteczniej wykorzystywać AI w prowadzeniu strony internetowej? Sprawdźmy to!
- 31Lip
Przyjazny URL - krótki adres dla przedsiębiorców
Przyjazny URL – czym jest i w jaki sposób działa? Poznaj potęgę przyjaznych linków i dowiedz się, jak zachęcać Klientów do odwiedzania Twojej strony internetowej!
- 17Czerw
Jak chronić swoje dane w sieci?
Korzystasz z Internetu? Uważaj! Znajdujesz się w gronie osób, którym grozi… kradzież tożsamości. Dowiedz się, jak chronić swoje dane przed niechcianymi nadużyciami.
- 27Maj
Consent Mode - co to znaczy?
Czy Twoja strona internetowa korzysta z Consent Mode? Dowiedz się, jak wdrożyć Consent Mode oraz jak prowadzić działania reklamowe w oparciu o nową politykę Google!
- 28Kwie
Reklama sklepu internetowego - co radzi agencja SEO?
Skuteczna strategia e-marketingowa to klucz do sukcesu dla przedsiębiorstw online. Jak być widocznym dla Klientów? Blumo SEO podpowiada, co zrobić, by wybić się na tle konkurencji!
- 28Kwie
Breadcrumbs – jakie znaczenie dla SEO ma nawigacja okruszkowa?
Breadcrumbs, czyli nawigacja okruszkowa, może wydawać się zagadkowym zagadnieniem, jednak każdy użytkownik spotyka się z nią na stronach internetowych niemal codziennie. Jak ją rozpoznać?
- 29Marz
Czym jest Chat GPT i jakie są jego możliwości?
W ostatnim czasie gorącym tematem stała się usługa Chat GPT. Okazuje się, że to niezwykle innowacyjna technologia o ogromnym potencjale. Warto więc zapoznać się bliżej z możliwościami tego innowacyjnego systemu.
- 30Kwie
Web usability - dlaczego użyteczność strony jest ważna?
Jak ważna jest funkcjonalność strony dla konwersji i sukcesu biznesu? Czym jest website usability?